Globalni rast širokopojasnih pretplatnika u Q4 2023 najsporiji od 2019.
U četvrtom tromjesečju 2023. godine globalne fiksne širokopojasne veze dosegle su 1,43 milijarde, što je rast od 0,96% u odnosu na tromjesečje ranije, objavila je analitička tvrtka Point Topic
Stopa rasta bila je najniža od četvrtog tromjesečja 2019. godine (Q4 2019) prije svega zbog mnogo nižeg, od uobičajenog, rasta u Kini (1,03%). Usto, nastavlja se trend pada fiksnih širokopojasnih pretplata u pojedinim zemljama, prije svega zbog zasićenosti tržišta, na primjer - Švedska , Švicarska, Monako i Italija. U nekim je zemljama primjetan trend prijelaza s fiksnih na mobilne veze. U Q4 2023 pad je registriran u 18 zemalja, u Q3 2023 takav pad je zabilježen čak u 21 zemlji.
Rast FTTH-a i FWA
Udio FTTH/B u ukupnim fiksnim širokopojasnim pretplatama dodatno je porastao i iznosi 69,5%. Tržišni udjeli širokopojasnih veza temeljenih na drugim tehnologijama ponovno su se smanjili, s izuzetkom satelita.
Na godišnjoj razini, FTTH/B veze porasle su dvoznamenkasto (+10,3%). FWA je još jedna tehnološka grupa koja je zabilježila godišnji rast (+6,6%), dok su pretplatnici na drugim platformama pali. Kabelski priključci su zabilježili prilično iznenađujući pad, posebno u Sjevernoj Americi.
Najveće stope rasta FTTH/B širokopojasnih pretplatnika u četvrtom tromjesečju 2023. bile su u Alžiru, Belgiji, Peruu, Pakistanu i Velikoj Britaniji, a svi su zabilježili dvoznamenkasti rast.
Pad u Italiji i Kanadi
Među dvadeset najvećih tržišta, sva osim dva zabilježila su rast broja pretplatnika fiksne širokopojasne mreže u četvrtom tromjesečju 2023. Italija i Kanada zabilježile su pad broja pretplatnika budući da brojke koje su prešle na optičku širokopojasnu vezu nisu bile dovoljne za kompenzaciju odljeva pretplatnika putem bakrene i kabelske mreže.
Pad Azije
Usporavanje kineskog tržišta fiksne širokopojasne mreže također je dovelo do pada udjela istočne Azije u dodanoj pretplatničkoj mreži fiksne širokopojasne mreže na 49,7%, u usporedbi sa 74,65% u Q3 2023. Unatoč tome, regija je nastavila dominirati, zadržavajući svoju poziciju najvećeg tržišta fiksne širokopojasne mreže s 50,02% udjela globalnih pretplatnika, prvenstveno vođenih Kinom sa svojom golemom populacijom. Međutim, kada je riječ o neto dodacima, druge su regije zabilježile skok tržišnih udjela kao rezultat manjeg dodavanja u istočnoj Aziji. Kvartalna razlika bila je posebno izražena u ostatku Azije i Afrike, gdje su tako velika tržišta kao što su Filipini, Tajland i Egipat zabilježila oporavak kvartalnog rasta u četvrtom tromjesečju 2023.
Udio neto prirasta u istočnoj Europi povećao se s 1,86% na 3,82%, odražavajući stabilizaciju na ukrajinskom tržištu širokopojasnog interneta. Ostatak Europe zabilježio je rast neto povećanja udjela s 3,45% na 6%, budući da su velika tržišta Njemačke, Francuske, Velike Britanije i nekih drugih zemalja zabilježila veći rast i neto povećanja.
Sjeverna Amerika je svjedočila skoku udjela neto povećanja s 5,76% na 8,24%, pod utjecajem većeg rasta u SAD-u.
Rast penetracije u Africi
S obzirom na nisku penetraciju fiksne širokopojasne mreže (4,6%), Afrika je predvodila u pogledu stope rasta u četvrtom tromjesečju 2023. s 3% u odnosu na Q3 2023. Regija je i dalje rastuće tržište s velikim potencijalom za širenje, iako će dominaciju mobilnih širokopojasnih tehnologija biti teško prevladati. Druga najveća stopa rasta od 1,6% zabilježena je u regiji Azija-ostali, gdje je penetracija i dalje vrlo niska 5,9%.
S druge strane, Europa, Sjeverna Amerika i Oceanija zabilježile su skromne stope rasta ispod 1%, dok su imale relativno visoku populacijsku penetraciju, posebno u slučaju Europe – ostalo (39,8%) i Sjeverne Amerike (39%). Te regije imaju ograničen potencijal za širenje, s migracijom s bakra na vlakna i, u određenoj mjeri, na Docsis3.1 koji ostaje istaknuti trend. Oceanija je imala stopu prodora stanovništva od 33,3%, što ukazuje i na to da se tržište približava zrelosti. Dok je rast u istočnoj Europi ostao nizak od 0,7%, blago se oporavio s 0,5% zabilježenih u prethodnom tromjesečju. Stopa penetracije fiksne širokopojasne mreže u regiji od 25,2% ostavlja određeni prostor za širenje tržišta.
Latinska Amerika i Istočna Azija bile su sljedeće na tromjesečnoj tablici rasta s 1,1% odnosno 1%. Tržišta istočne Azije približavaju se zasićenju, s regionalnom stopom penetracije od 43,8%, ali Latinska Amerika ima značajan potencijal rasta, sa samo 17,8% stanovništva koje živi u kućanstvima pretplaćenim na fiksnu širokopojasnu vezu.
Tehnološki trendovi
U četvrtom tromjesečju 2023. najbrži rast dolazi uglavnom iz zemalja u razvoju i najmanje zrelih tržišta širokopojasnog pristupa. U slučaju Burkine Faso, Malija i nekih drugih zemalja u ovoj kategoriji, rast je došao iz vrlo niske baze.
Među dvadeset najvećih tržišta širokopojasnog pristupa sva su osim dva zabilježila rast pretplatnika fiksnog širokopojasnog pristupa u četvrtom tromjesečju 2023. godine. Pad broja pretplatnika dogodio se u Italiji i Kanadi. U Italiji, broj pretplatnika koji su migrirali na full fiber nije bio dovoljan da nadoknadi odljev pretplatnika koji se temelji na bakrenoj mreži. U Kanadi je to bila kombinacija pada bakrenih i kabelskih veza. Rogers Cable objavio je da je iz svojih knjiga uklonio 182.000 pretplata na kabelski širokopojasni internet jer je operater prestao prodavati jedan od planova.
Slično, u SAD-u, Charter je izgubio 61.000 pretplatnika kabelske širokopojasne mreže, dok je Comcast zabilježio odljev od 34.000 pretplatnika kabelske širokopojasne mreže, jer se čini da potrošači napuštaju dominantne pružatelje usluga i starije žične tehnologije. Prema Chrisu Winfreyju, predsjedniku i izvršnom direktoru Chartera, „Rast interneta u našem postojećem otisku bio je izazovan, vođen doduše upornijom konkurencijom fiksne bežične mreže i sličnih razina aktivnosti prekomjerne izgradnje žične mreže“.
U deset od dvadeset najvećih fiksnih širokopojasnih tržišta rast u četvrtom tromjesečju 2023. bio je sporiji nego u prethodnom tromjesečju. Najznačajnije usporavanje bilježimo u Kini i Indiji. Ipak, Indija je bila na vrhu tablice kvartalnog rasta (najvećih 20 fiksnih širokopojasnih tržišta) s 3,75%. Najveće poboljšanje stope rasta u četvrtom tromjesečju 2023. bilo je u Egiptu (+10,12%), koji se oporavio od pada u prethodnom tromjesečju.
Rast optike
Optika je i dalje dominantna širokopojasna tehnologija, a njen tržišni udio nastavlja rasti. Između trećeg tromjesečja 2023. i četvrtog tromjesečja 2023. udio FTTH/B priključaka u ukupnim fiksnim širokopojasnim pretplatama porastao je za 0,47% i iznosi 69,45%. Širokopojasne veze temeljene na drugim tehnologijama dodatno su se smanjile, s izuzetkom satelita, čiji je tržišni udio ostao stabilan.
Udio FTTx-a (uglavnom VDSL-a) iznosio je 6,92%, pad sa 7,02%. Broj FTTx pretplatnika i dalje je rastao u 19 zemalja (uključujući tromjesečno povećanje na velikim VDSL tržištima Turske i Njemačke, na primjer), dok je pao na 30 tržišta kako su potrošači migrirali na FTTH/B.
Među deset najbrže rastućih tržišta optičkog širokopojasnog pristupa, šest ih je bilo u gospodarstvima u razvoju. Alžir, Belgija, Peru, Pakistan i Velika Britanija zabilježili su stopu rasta FTTH/B od više od 10%.
Što se tiče povećanja FTTH/B širokopojasne mreže u četvrtom tromjesečju 2023., Kina je nastavila održavati značajno vodstvo s 5,6 milijuna, dok su Indija i Sjedinjene Države ponovno dodale više od po milijun novih veza.
Između četvrtog tromjesečja 2022. i četvrtog tromjesečja 2023. širokopojasne tehnologije dodatno su se razlikovale. Broj bakrenih linija zabilježio je još jedan pad (-13,7%), dok su FTTH/B veze porasle za 10,3%, budući da su potrošači nastavili pokazivati sklonost višoj, pouzdanijoj propusnosti, a dostupnost potpunih optičkih mreža dodatno se povećala. Suočeni s konkurencijom optičkih vlakana, FWA i 5G, broj pretplatnika kabelskog širokopojasnog pristupa također je pao za 2,7%, dok je FTTx pao za 1,6%.
Bežične širokopojasne veze (uglavnom FWA) nastavljaju rasti – porasle su za 6,6%, ne samo zbog zdravih stopa rasta u SAD-u, posebno T-Mobilea i Verizona. Očekuje se da će se taj trend zadržati zbog potražnje za povezivanjem u udaljenim i nedovoljno opskrbljenim područjima gdje je žičanu širokopojasnu infrastrukturu teško postaviti te zbog toga što neki potrošači prekidaju svoje usluge širokopojasnog pristupa.
Analiza potvrđuje uporni pomak potrošača prema pouzdanijim, simetričnim propusnim mogućnostima, ultrabrzim širokopojasnim opcijama poput FTTH/B. U međuvremenu, tradicionalne tehnologije poput bakra, pa čak i širokopojasne veze putem kabela, bilježe pad. Taj se trend nastavlja jer davatelji nastoje zadovoljiti sve veću potražnju za bržim i pouzdanijim širokopojasnim uslugama i povećati vrijednost svojih mreža.