Broadband pretplate rasle 1,39% u Q3 2024, a satelitske pretplate 33%

U trećem tromjesečju 2024. godine (Q3 2024) globalne fiksne širokopojasne veze dosegle su 1,84 milijarde

Mreža četvrtak, 23. siječnja 2025. u 06:05

Tromjesečni rast iznosio je 1,39%. Fiksne širokopojasne pretplate pale su u 13 zemalja, u odnosu na 18 u drugom tromjesečju 2024. godine (Q2 2024). Neka od tih tržišta imaju visoku penetraciju mobilnih pretplatnika, druga se suočavaju s ekonomskim problemima ili su već vrlo zasićena tržišta, na primjer Hong Kong, Švicarska, Nizozemska. Drugi su još uvijek usred sukoba (Izrael, Palestina, Ukrajina, Sudan). 

Trendovi rasta broja pretplatnika širokopojasnog interneta u svijetu
Trendovi rasta broja pretplatnika širokopojasnog interneta u svijetu

U trećem tromjesečju 2024. godine (Q3 2024) globalni fiksni širokopojasni pretplatnici porasli su za 1,39%, dosegnuvši 1,48 milijardi. Stopa rasta bila je najveća u posljednja četiri tromjesečja, ali niža od one u trećem tromjesečju 2023. godine (Q3 2023) i trećem tromjesečju 2022. godine (Q3 2022). Stoga se čini da je opći trend usporavanje rasta, kako se stope prodora fiksne širokopojasne mreže povećavaju. 

Globalni širokopojasni pretplatnici i tromjesečne stope rasta 📷 Point Topic
Globalni širokopojasni pretplatnici i tromjesečne stope rasta Point Topic

Primat Kine

Kako se rast oporavio u Kini (1,75% u usporedbi s 1,11% u Q2 2024), to je dovelo do skoka udjela istočne Azije u mreži pretplatnika fiksne širokopojasne mreže s 52,2% u prethodnom tromjesečju na 58,1% u trećem tromjesečju 2024. godine. Regija je nastavila dominirati , zadržavajući svoju poziciju najvećeg fiksnog širokopojasnog tržišta s 50,4% udjela u svijetu pretplatnika, prvenstveno potaknutih Kinom sa svojom ogromnom populacijom.

Sjeverna Amerika bila je jedina druga regija koja je povećala svoj udio neto dodavanja (s 4,6% na 4,7%). Što se tiče tržišnih udjela fiksnih širokopojasnih pretplatnika, Istočna Azija, Ostala Azija i Ostala Amerika zabilježile su povećanje svojih udjela na račun ostalih regija. 

Udio fiksnih širokopojasnih pretplatnika i trendovi u neto dodacima po regijama 📷 Point Topic
Udio fiksnih širokopojasnih pretplatnika i trendovi u neto dodacima po regijama Point Topic

Niska penetracija, veliki rast

Jedan od čimbenika koji može utjecati na stope rasta je penetracija fiksnog širokopojasnog pristupa među stanovništvom. Dijelovi Azije, Amerike i Afrike imaju početnu nisku penetraciju a time i visoke stope rasta.

Udio neto dodavanja fiksnih širokopojasnih pretplatnika po regijama
Udio neto dodavanja fiksnih širokopojasnih pretplatnika po regijama

Afrika i Azija i Pacifik se izmjenjuju iz tromjesečja u tromjesečje kao najbrže rastuće regije (1,8% i 2,4% na godišnjoj razini), ali njihova penetracija fiksnog širokopojasnog pristupa ostaje vrlo niska na 4,9% odnosno 6,2%. U trećem tromjesečju 2024. godine, velika tržišta Indije, Kenije i Pakistana, između ostalih, zabilježila su zdrav rast. Te regije, zajedno s Južnom Amerikom, zadržavaju veliki potencijal za širenje, iako će dominaciju mobilnih širokopojasnih tehnologija biti teško prevladati.

Zasićena tržišta

Kao i u prethodnim tromjesečjima, Europa, Sjeverna Amerika i Oceanija ostale su sa skromnim stopama rasta ispod 1%. U isto vrijeme uživaju relativno visoku populacijsku penetraciju, posebno u slučaju Europe Ostale (40,2%) i Sjeverne Amerike (39,1%). Zbog već velike zasićenosti, te regije imaju ograničen potencijal za širenje, pri čemu je migracija s bakrenih na optička vlakna i dalje važan trend, a sateliti i fiksne bežične veze sve više dobivaju na značaju. U SAD-u je zabilježen daljnji pad pretplata kabelskih i bakrenih širokopojasne mreže, dok su FTTP, FWA te satelitski priključci rasli značajnom brzinom.

Penetracija i tromjesečni rast po regijama (veličina mjehurića predstavlja veličinu tržišta)
Penetracija i tromjesečni rast po regijama (veličina mjehurića predstavlja veličinu tržišta)

Dok je rast u istočnoj Europi ostao nizak (0,6%), ne samo zbog tekućeg rata koji je zahvatio dva velika tržišta, stopa prodora fiksne širokopojasne mreže u regiji od 25,5% ostavlja prostora za širenje.

Posebnost Kine i Sjeverne Koreje

Istočna Azija je zanimljiv slučaj, uživa i pristojnu stopu rasta (1,6%) i najveću penetraciju fiksnog širokopojasnog pristupa (45,7%), pri čemu Kina dominira tom regijom zbog same veličine svog tržišta. Ipak, čak i Južna Koreja ponovno bilježi rast, iako je njezina populacijska penetracija već sada 48%. Jedno od objašnjenja mogle bi biti različite metodologije koje koriste neke zemlje u regiji za definiranje širokopojasnih 'pretplatnika' i veličine kućanstava. 

Najveći rast

U trećem tromjesečju 2024. godine zabilježili smo najveće stope rasta širokopojasnih pretplatnika uglavnom u zemljama u razvoju i najmanje razvijenim širokopojasnim tržištima. U Mauritaniji, Burkini Faso, Gabonu, Maliju, Gani i nekim drugim zemljama u ovoj kategoriji, rast je došao iz vrlo niske baze.

Među dvadeset najvećih tržišta širokopojasnog pristupa sva su zabilježila rast pretplatnika fiksnog širokopojasnog pristupa u trećem tromjesečju 2024. godine. Tromjesečni rast varirao je od 0,08% u Italiji (zrelo tržište) do 4,91% u Indiji (veliki potencijal rasta zbog niske penetracije i rastućeg gospodarstva).

Top 25 tržišta prema tromjesečnoj stopi rasta fiksnih širokopojasnih pretplatnika (Q3 2024)
Top 25 tržišta prema tromjesečnoj stopi rasta fiksnih širokopojasnih pretplatnika (Q3 2024)

U 13 od dvadeset najvećih fiksnih širokopojasnih tržišta rast u trećem tromjesečju 2024. godine bio je veći nego u prethodnom tromjesečju. Najznačajnije usporavanje zabilježili smo u Španjolskoj (s 0,72% u Q2 2024 na 0,15% u Q3 2024).

Indija je već nekoliko tromjesečja na vrhu 20 najvećih tržišta fiksne širokopojasne mreže sa stopom rasta od 4,91%. Prosječni rast na 20 tržišta bio je 1,12%, u usporedbi s 0,93% u drugom tromjesečju 2024. godine. 

Promjene tromjesečnog rasta fiksnih širokopojasnih pretplatnika na 20 najvećih tržišta 📷 Point Topic
Promjene tromjesečnog rasta fiksnih širokopojasnih pretplatnika na 20 najvećih tržišta Point Topic

Tehnološki trendovi

Optika je i dalje dominantna širokopojasna tehnologija, a njezin se tržišni udio dodatno povećao. Između drugog tromjesečja 2024. i trećeg tromjesečja 2024. godine udio FTTH/B priključaka u ukupnim fiksnim širokopojasnim pretplatama porastao je za 0,45% i iznosi 71,35%. Širokopojasne veze temeljene na kabelskoj, bakrenoj (ADSL) i FTTx tehnologiji dodatno su se smanjile. Satelitske i bežične širokopojasne veze povećale su svoje tržišne udjele na 0,37% odnosno 1,98%.

Udio FTTx (uglavnom VDSL) pretplata iznosio je 6,56%, što je pad sa 6,7% zabilježenih u prethodnom tromjesečju. Broj VDSL pretplatnika porastao je samo u šest zemalja, dok je drugdje velik broj VDSL pretplatnika migrirao na druge tehnologije.

Promjene tržišnih udjela širokopojasne tehnologije 📷 Point Topic
Promjene tržišnih udjela širokopojasne tehnologije Point Topic

Grčka i još jednom Peru zabilježili su stope rasta FTTH/B veće od 10%. Alžir je vodeći u Africi, dok Pakistan i Indija brzo razvijaju optičke veze u Aziji-ostalo. Višestruki operateri nastoje povećati stope usvajanja optičkih vlakana u Italiji, a među ostalima vodeći TIM i Vodafone, Wind i Fastweb bilježe zdrav rast. Irska je također dinamično FTTH tržište, s tri glavna operatera i nekim manjim pružateljima usluga koji dobrom brzinom povećavaju korištenje optičkih vlakana. 

Top 10 tržišta prema stopama rasta FTTH/B (zemlje s najmanje 0,5 milijuna optičkih širokopojasnih pretplatnika) 📷 Point Topic
Top 10 tržišta prema stopama rasta FTTH/B (zemlje s najmanje 0,5 milijuna optičkih širokopojasnih pretplatnika) Point Topic

Što se tiče povećanja FTTH/B širokopojasne mreže u trećem tromjesečju 2024. godine, Kina je nastavila održavati značajno vodstvo s 9,2 milijuna, dok je Indija dodala 2,3 milijuna, a Brazil 1,3 milijuna.

U 12 mjeseci do trećeg tromjesečja 2024. godine fiksne širokopojasne tehnologije dodatno su se razlikovale. Broj bakrenih vodova zabilježio je novi pad (-13,2%), dok su FTTH/B veze porasle za 8%. Suočeni s konkurencijom optičkih vlakana, FWA i 5G, broj pretplatnika kabelskog širokopojasnog pristupa također je pao za 0,4%, dok je FTTx pao za 3,5%. U međuvremenu, broj pretplatnika satelitske širokopojasne mreže porastao je za 36,4%, uglavnom zbog rastuće baze korisnika Starlinka.

Godišnji rast broja pretplatnika po tehnologiji, od Q3 2023 do Q3 2024
Godišnji rast broja pretplatnika po tehnologiji, od Q3 2023 do Q3 2024

Zbog ograničene javne dostupnosti službenih podataka o pretplatnicima Starlinka, procijenjena brojka Point Topica za treće tromjesečje 2024. godine za Starlink pretplatnike u zemljama u kojima imaju evidenciju je 3,2 milijuna, u odnosu na 2,7 milijuna u drugom tromjesečju 2024. godine.

Bežične širokopojasne (uglavnom FWA / 5G i LTE fiksne) veze također su nastavile rasti – porasle su za 10,5% na godišnjoj razini, ne samo zbog zdravih stopa rasta u SAD-u i Italiji (+34% odnosno +10%) ). Očekuje se da će se taj trend zadržati zbog potražnje za povezivanjem u udaljenim i nedovoljno opskrbljenim područjima gdje žična širokopojasna infrastruktura nije ekonomski ili logistički izvediva, te zbog toga što neki potrošači prekidaju svoje usluge širokopojasnog pristupa. 

Procjene brojki Starlink satelitskog širokopojasnog pristupa (20 najboljih tržišta)
Procjene brojki Starlink satelitskog širokopojasnog pristupa (20 najboljih tržišta)