Deseci tvrtki najavljuju leteća električna vozila

Pažnju javnosti posljednjih mjeseci privlače informacije o lansiranju autonomnih vozila za taksi usluge tako da su u drugom planu tzv. leteća vozila

Gorden Knezović petak, 18. listopada 2024. u 07:00

Naime, u svijetu već deseci tvrtki radi na tome da letenje električnim vozilom bude sastavni dio putovanja u bliskoj nam budućnosti. Takva vozila nazvana su eVTOL (vertical take off and landing) što znači da imaju sposobnost vertikalnog uzlijetanja i slijetanja, a koriste električnu energiju za pogon.

Ta tehnologija nastala je zahvaljujući velikom napretku u električnoj propulziji i sve većoj potrebi za novim zračnim vozilima za urbanu zračnu mobilnost koja može omogućiti zelenije i tiše letove. Električni i hibridni propulzijski sustavi (EHPS) također imaju potencijal za smanjenje operativnih troškova zrakoplova.

Vozila razvijaju tvrtke u SAD, Europi i Aziji. Kina ima udio od 50% u globalnim eVTOL modelima, SAD 18% i 8% Njemačka.

prototip XPeng AeroHT eVTOL vozila
prototip XPeng AeroHT eVTOL vozila


Utrka za liderstvo

Tržište eVTOL-a moglo bi biti vrijedno 1 milijardu dolara do 2040. godine, prema JPMorganu, a nekoliko tvrtki pokušava preuzeti lidersku poziciju.
XPeng, EHang i druge kineske tvrtke još ove godine namjeravaju komercijalizirati leteće automobile, iskorištavajući svoje prednosti u tehnologiji električnih automobila kako bi zauzele veliki udio u rastućem globalnom tržištu.
Putnički dron kineske tvrtke EHang dizajniran je za letenje po gradovima i već je dobio niz certifikata od nacionalnog regulatora, Uprave za civilno zrakoplovstvo Kine, što im je uvjet za komercijalne operacije. U tijeku im je dobivanje proizvodnog certifikata koji ovlašćuje EHang za početak masovne proizvodnje svojih eVTOL zrakoplova.

Putnički dron kineske tvrtke EHang dizajniran je za letenje po gradovima
Putnički dron kineske tvrtke EHang dizajniran je za letenje po gradovima

XPeng AeroHT najavio je kako će primati prednarudžbe, s planovima za početak masovne proizvodnje sljedeće godine, a cijena će mu biti u rasponu od 138.000 do 400.000 američkih dolara. "S masovnom proizvodnjom možemo dramatično smanjiti troškove. Bliski istok je važno tržište za nas, obzirom na njihovi razinu regulacije, otvorenost prema novim stvarima i cijenu", objavili su iz XPenga.
Ako sve bude kako treba, planiramo započeti proizvodnju prvih eVTOL do kraja 2025. godine", izjavio je suosnivač i izvršni direktor američkog Alef Aeronauticsa Jim Dukhovny. Najistaknutiji podupiratelj tvrtke je venture investitor Tim Draper, koji je bio rani ulagatelj u Teslu, SpaceX i Theranos.

Jim Dukhovny, suosnivač i izvršni direktor američkog Alef Aeronauticsa
Jim Dukhovny, suosnivač i izvršni direktor američkog Alef Aeronauticsa

Drugi američki startup Joby Aviation već se prijavio za certifikaciju u SAD-u, Velikoj Britaniji i Japanu jer su im za obavljanje komercijalnih operacija u inozemstvu, potrebne dozvole tih države.
Lilium ima sjedište u blizini Münchena u Njemačkoj i jedna je to od europskih eVTOL tvrtki koja se nada da će uspjeti u nadolazećim godinama. Ta tvrtka predviđa da će se njezini zrakoplovi koristiti za duže regionalne letove, a ne za gradske rute. Lilium cilja na 2026. kao godinu kada bi njihov eVTOL krenuo u komercijalnu eksploataciju.