Deseci tvrtki najavljuju leteća električna vozila
Pažnju javnosti posljednjih mjeseci privlače informacije o lansiranju autonomnih vozila za taksi usluge tako da su u drugom planu tzv. leteća vozila
Naime, u svijetu već deseci tvrtki radi na tome da letenje električnim vozilom bude sastavni dio putovanja u bliskoj nam budućnosti. Takva vozila nazvana su eVTOL (vertical take off and landing) što znači da imaju sposobnost vertikalnog uzlijetanja i slijetanja, a koriste električnu energiju za pogon.
Ta tehnologija nastala je zahvaljujući velikom napretku u električnoj propulziji i sve većoj potrebi za novim zračnim vozilima za urbanu zračnu mobilnost koja može omogućiti zelenije i tiše letove. Električni i hibridni propulzijski sustavi (EHPS) također imaju potencijal za smanjenje operativnih troškova zrakoplova.
Vozila razvijaju tvrtke u SAD, Europi i Aziji. Kina ima udio od 50% u globalnim eVTOL modelima, SAD 18% i 8% Njemačka.
Utrka za liderstvo
Tržište eVTOL-a moglo bi biti vrijedno 1 milijardu dolara do 2040. godine, prema JPMorganu, a nekoliko tvrtki pokušava preuzeti lidersku poziciju.
XPeng, EHang i druge kineske tvrtke još ove godine namjeravaju komercijalizirati leteće automobile, iskorištavajući svoje prednosti u tehnologiji električnih automobila kako bi zauzele veliki udio u rastućem globalnom tržištu.
Putnički dron kineske tvrtke EHang dizajniran je za letenje po gradovima i već je dobio niz certifikata od nacionalnog regulatora, Uprave za civilno zrakoplovstvo Kine, što im je uvjet za komercijalne operacije. U tijeku im je dobivanje proizvodnog certifikata koji ovlašćuje EHang za početak masovne proizvodnje svojih eVTOL zrakoplova.
XPeng AeroHT najavio je kako će primati prednarudžbe, s planovima za početak masovne proizvodnje sljedeće godine, a cijena će mu biti u rasponu od 138.000 do 400.000 američkih dolara. "S masovnom proizvodnjom možemo dramatično smanjiti troškove. Bliski istok je važno tržište za nas, obzirom na njihovi razinu regulacije, otvorenost prema novim stvarima i cijenu", objavili su iz XPenga.
Ako sve bude kako treba, planiramo započeti proizvodnju prvih eVTOL do kraja 2025. godine", izjavio je suosnivač i izvršni direktor američkog Alef Aeronauticsa Jim Dukhovny. Najistaknutiji podupiratelj tvrtke je venture investitor Tim Draper, koji je bio rani ulagatelj u Teslu, SpaceX i Theranos.
Drugi američki startup Joby Aviation već se prijavio za certifikaciju u SAD-u, Velikoj Britaniji i Japanu jer su im za obavljanje komercijalnih operacija u inozemstvu, potrebne dozvole tih države.
Lilium ima sjedište u blizini Münchena u Njemačkoj i jedna je to od europskih eVTOL tvrtki koja se nada da će uspjeti u nadolazećim godinama. Ta tvrtka predviđa da će se njezini zrakoplovi koristiti za duže regionalne letove, a ne za gradske rute. Lilium cilja na 2026. kao godinu kada bi njihov eVTOL krenuo u komercijalnu eksploataciju.