Umjetna inteligencija u koštacu s jezikom
Trideseti Mreža Smart Day (MSD30) održali smo s partnerom Megatrendom poslovnim rješenjima, pod temom Primjena obrade prirodnog jezika u poslovnim procesima
Obrada prirodnog jezika (Natural Language Processing, NLP) definira se kao zajedničko potpodručje lingvistike i umjetne inteligencije koje kompjutorima daje vještinu čitanja, razumijevanja i zaključivanja iz ljudskih jezika.
Uvodno predavanje održao je Domagoj Marić, voditelj odjela za podatkovnu znanost i umjetnu inteligenciju, Megatrend poslovna rješenja, koji je objasnio osnovne pojmove, metode i procese NLP područja, područja primjene obrade prirodnog jezika te pregled nekih NLP projekata koji se mogu pronaći u Megatrend poslovnim rješenjima.
Marić je definirao data science kao interdisciplinarno područje koje koristi znanstvene metode, procese, algoritme i umjetnu inteligenciju, a cilj mu je ekstrakcija znanja i uvida iz strukturiranih i nestrukturiranih podataka. Data science ili podatkovna znanost ujedinjuje koncepte statistike, analize podataka i strojnog učenja. Podsjetio je na začetke primjene obrade prirodnog jezika još iz 1954. godine, kada je IBM sa znanstvenicima Georgetown University automatizirao prijevod ruskog jezika na engleski jezik.
Sadašnja primjena obrade prirodnog jezika bavi se, uz ostalo, i tzv. analizom sentimenta kao što je, primjerice, razumijevanje potrošačke percepcije, korištenjem virtualnih asistenata za automatizaciju korisničke podrške.
Obrada prirodnog jezika ima različite primjene od, primjerice, analize elektroničke pošte, otkrivanja spama, pa i otkrivanja zlonamjernih napada kroz poštu, ispravljanje gramatičkih grešaka… Marić je objasnio i metode kako ljudski jezik postaje razumljiv računalima i tehnike strojnog učenja te ukazao na važnije alate obrade prirodnog jezika.
Nakon uvodnog predavanja održana je panel-rasprava koju je moderirao glavni urednik Mreže Oleg Maštruko, a sudjelovali su voditelj tima za digitalnu strategiju i razvoj Croatia osiguranja Matija Hrestak, direktor direkcije podrške analitičkim sustavima Hrvatske poštanske banke Mirko Talajić, rukovoditelj informatike Končar D & ST Marijan Nedić, voditelj pravnog tima Hrvatske pošte Marko Đuričić i voditelj odjela za podatkovnu znanost i umjetnu inteligenciju Megatrend poslovna rješenja Domagoj Marić. Panel-rasprava usmjerila se na primjenu umjetne inteligencije u razvoju softvera te na etička pitanja u umjetnoj inteligenciji.
Matija Hrestak naglasio je kako umjetna inteligencija u primjeni može dodati personaliziranost u pristupu osiguraniku. Marko Đuričić upozorio je na nesklad očekivanja korisnika od personaliziranih usluga, a da pritom nisu spremni učiniti svoje podatke dostupnim, što onemogućuje prilagođavanje usluge konkretnom klijentu te da upravo zbog zaštite osobnih podataka regulativa onemogućuje bolju primjenu rješenja umjetne inteligencije.
Domagoj Marić ukazao je, među ostalim, na problematiku padeža u hrvatskom jeziku prilikom obrade prirodnog jezika te zaključio kako obrada prirodnog jezika, kao jedna od najuspješnijih primjena dubokog učenja, ima široku primjenu i raznolike alate, od kojih su zasad najpopularniji chatbotovi.