ATRON-ov kontrolni centar
U vrijeme digitalne transformacije uloga svih uključenih u sektor javnog prijevoza putnika sve je zahtjevnija i podrazumijeva mnogo znanja i sposobnosti kako bi se ponudili adekvatni odgovori. Tvrtka ATRON dugi niz godina radi na inovativnim i modernim rješenjima, već provjerenim u mnogim prijevozničkim tvrtkama na europskom tržištu.
Dispečerski centri u funkciji najčešće djeluju 24 sata dnevno. U njima rade educirani stručnjaci, kako bi u najkraćem mogućem roku odgovorili na sve zahtjeve dnevnog, ali i noćnog javnog prijevoza putnika. Rješenja razvijena u tvrtki ATRON pomažu im u njihovu radu, a jedno od najnovijih rješenja jest internetski kontrolni centar ATCS-RX (ATRON Transport Control System). Sustav odlikuje suvremeno korisničko sučelje, ne samo za dispečere u kontrolnom centru, već i za sve prateće službe u garažama, i općenito mobilne službe prijevozničkih tvrtki. Njime se upravlja pomoću a[ana1] plikacije koja omogućuje nadzor i kontrolu operativnog rada u stvarnom vremenu, što pruža veliku fleksibilnost i daje mogućnost brze i pravodobne reakcije dispečerima u prometnom centru i operaterima na terenu.
Dizajn ažuriranih prikaza i kretanja na karti posebno je prilagođen potrebama dispečera i mobilnih službi, koji su ju, prema dosadašnjem iskustvu, izvanredno prihvatili. Sama kontrolna ploča pruža mogućnost brzih pregleda radnih parametara važnih za organizaciju prometa. Ukupno je više od 40.000 vozila opremljeno sustavom ATRON, koji polaže veliku pozornost na kvalitetu opreme koja se ugrađuje u vozila, kao i rješenja kojima se osoblje koristi.
U kombinaciji s putnim računalom ATRON ugrađenim u vozilu, veza s dispečerskim centrom podrazumijeva podatkovnu komunikaciju preko mreže LTE, slanje izvještaja o trenutačnoj poziciji vozila i sljedećim stanicama, glasovnu komunikaciju preko mreža TETRA i GSM, mogućnost integracija dodatnih aplikacija te ažuriranje i opskrbu podataka iz pozadinskog sustava ATRIES. Neka od navedenih rješenja bit će uskoro implementirana kroz projekt Modernizacija i nadogradnja sustava za nadzor i upravljanje prometom u dispečerski centar i vozila javnog gradskog prometa u gradu Zagrebu.
Uz najnoviju verziju pozadinskog sustava ATRIES i rješenja ATCS-RX u vozila će se ugraditi nova suvremena oprema. Riječ je o kombinaciji računala ATRON Vehicle Gateway (AVG) i ATRON Vehicle Terminala 4.10. (AVT). U toj kombinaciji moguće je integrirati preko AVG-a i dodatne komponente, primjerice, kontakte vrata, brojače putnika, audiosustav vozila, GPS, LSA, vanjske i unutarnje displeje vozila, čitače elektronskih karata, razne senzore vozila i sl.
Kako bi se osigurala visoka dostupnost različitih uređaja u velikom broju vozila, potreban je neprekidan nadzor stanja i održavanje integriranih hardverskih komponenti. ATRON Component Management (ACM-RX) nudi servisnom osoblju opsežnu paletu funkcionalnosti pomoću koje u stvarnom vremenu imaju uvid u sve relevantne informacije hardverskog inventara, i mogu sustavno pratiti sve obavljene servisne radnje na uređajima tijekom njihova čitavog vijeka trajanja. Posebna značajka aplikacije ACM-RX je i mogućnost korištenja na mobilnim uređajima, što znatno povećava učinkovitost terenskog rada servisnog osoblja.
Uz tvrtku ATRON, partneri na projektu Modernizacija i nadogradnja sustava za nadzor i upravljanje prometom za zagrebački ZET su zagrebačka tvrtka Micro-Link, koja je zadužena za nadogradnju digitalnog radiosustava TETRA te tvrtka TEO-Belišće d.o.o. iz Belišća, koja proizvodi suvremene displeje za vozila.
U okviru projekta modernizacije sustava za nadzor i upravljanje prometom ZET-a, tvrtka Micro-Link iz Zagreba izvršila je nadogradnju i revitalizaciju postojećeg digitalnog radiosustava za govornu i podatkovnu komunikaciju, baziranog na međunarodnom standardu TETRA. Dosadašnji sustav proizvođača Motorola Solutions pušten je u rad 2005. godine, i punih je 16 godina činio komunikacijsku okosnicu javnog gradskog prijevoza u Zagrebu. Modernizacijom sustava TETRA, softverski su nadograđene sve postojeće bazne stanice, zamijenjene su tehnološki zastarjele komponente središnjeg sustava, osigurane su nove značajke i funkcionalnosti te je znatno povećana kibernetička sigurnost i pouzdanost mreže. Novi sustav baziran je na Dimetra X Coreu, najsuvremenijoj platformi tvrtke Motorola Solutions, vodećeg svjetskog proizvođača infrastrukturnih rješenja za privatne mobilne mreže. Mreža TETRA, izgrađena na platformi Dimetra X Core, zadovoljava sve komunikacijske potrebe tvrtki kojima je govorna i podatkovna komunikacija poslovno iznimno važna.
Modernizirani sustav ZET-a TETRA omogućuje nesmetanu, pouzdanu i učinkovitu govornu komunikaciju, u smislu grupnih i individualnih poziva, poziva u hitnim situacijama, poziva prema javnoj telefonskoj mreži, grupnih i individualnih poruka i prijenosa podataka. Sustav je opremljen dispečerskim konzolama, podsustavima za snimanje poziva i automatsko lociranje vozila (AVL).
Fleksibilan je i skalabilan, i lako se može proširiti na nove aplikacije i korisnike, kako za potrebe javnog prijevoza, tako i za ostale gradske službe. Tako modernizirani sustav dizajniran je kako bi osigurao sve komunikacijske zahtjeve, uz vrhunske tehničke značajke za sve buduće potrebe upravljanja prometom tvrtke ZET.
U okviru istog projekta (Modernizacija sustava za nadzor i upravljanje prometom ZET-a), tvrtka TEO-Belišće d.o.o. iz Belišća proizvodi displeje koji će se ugrađivati u vozila, a koji omogućuju dinamički prikaz kompletne tramvajske ili autobusne linije, zajedno s multimedijalnim sadržajima. Prema projektu, planirana je isporuka 300 displeja, što znači da bi se u prvom koraku svi tramvaji serije 2200 opremili takvim displejima, a u budućnosti i sva ostala vozila (autobusi) u gradu Zagrebu.
Trenutačno su ZET-ova vozila opremljena vanjskim displejima temeljenim na tehnologijama LED i FLIP-LED te unutarnjim displejima u LED tehnologiji. Vanjski displeji prikazuju krajnje odredište (prednji displej), liniju i vozni red (bočni displej) i broj linije (stražnji displej), dok unutarnji displeji prikazuju početno, sljedeće i krajnje stajalište, te eventualno neke izvanredne poruke, sve u tekstualnom formatu.
Ugradnjom novih, 29-inčnih TFT LCD grafičkih displeja, postojeći displeji nastavili bi prikazivati tekstualne informacije, dok bi novi displeji unutar vozila prikazivali cijelu liniju, nadolazeća stajališta, uz prikaz eventualnih dodatnih informacija pored svake postaje (presjedanje, prekid prometa, točka interesa, itd.). Prednost takvog grafičkog displeja jest omogućavanje dinamičkog prikazivanja informacija, koje se može prilagođavati novonastalim situacijama. Displej omogućuje i dvodijelni prikaz, kod kojeg se na jednom dijelu displeja prikazuju prometne informacije, a na drugom posebne poruke ili multimedijalni sadržaji.
Dijagonala displeja je 29 inča, temelji se na LCD TFT tehnologiji, a razlučivost je 1920x540 točaka (odnos stranica 32:9) te ima lagano metalno kućište. Svi sklopovi koji čine displej prilagođeni su višegodišnjem radu u prometu, bez pokretnih dijelova, te imaju sve certifikate za rad u vozilima (otpornost na vibracije, ubrzanje, itd.). Sustav komunikacije s displejima temelji se na tehnologijama IBIS i IBIS-IP.