Softverizacija vozila ključni trend automobilske industrije
Tehnologije autonomne vožnje i elektrifikacija vozila ključni su trendovi koji preoblikuju automobilsku industriju
Vozila su u snažnoj digitalizaciji, nedavno su se pojavila povezana (kako međusobno tako i s infrastrukturnim sustavima) i softverski definirana vozila s potencijalom za stvaranje novih izvora prihoda, a sigurnosne aplikacije nadzora iz samog vozila pokrenuli su tržište za razne senzore. Primjena 5G tehnologije je put u pametnu mobilnost povezanih vozila (connected vehicle, CV) te softverski definirana vozila (software defined vehicle, SDV), kao što su V2X (DSRC, ITS-G5, C-V2X), a dodatno primjena umjetne inteligencije, posebno generativne umjetne inteligencije i telematika potpuno redefiniraju automobilski ekosustav.
Dosadašnji razvoj tehnologija u automobilskoj industriji usmjeren je ka razvoju različitih senzora percepcije te razvoja sustava autonomije u vožnji. Globalno tržište automobilskih senzora percepcije u studiji analitičke tvrtke IDTechEx pod nazivom Future Automotive Technologies 2024-2034: Applications, Megatrends, Forecasts procjenjuje se na nešto preko
Senzori percepcije
10 milijardi američkih dolara. Glavni proizvodi su kamere i radari za ADAS sustave (napredni sustav pomoći vozaču). Tehnologije u tom sustavu uključuju prilagodljivi tempomat, automatsko kočenje u nuždi i pomoć pri zadržavanju voznog traka. Takva rješenja obično zahtijevaju kombinaciju radara, kamera i LiDAR-a već su sveprisutni u cijeloj automobilskoj industriji, s djelomično automatiziranim vozilima SAE razine 2 koja su sada uobičajena u prodaji novih automobila. To će tržište hardvera nastavit rasti daljnjim prodorom tehnologija razine 2, ali upravo će pojava tehnologija SAE razine 3 potaknuti predviđeni 10-godišnji prosječni rast (CAGR) od 13,6%. Tijekom 2022. i 2023. godine Mercedes S-klase potrošačima u više regija donosi tehnologije za samostalno upravljanje SAE razine 3, što predstavlja prijelomni trenutak nakon kojeg počinje razdoblje šire dostupnosti tehnologija razine 3.
Senzor u vozilu
Od ranih sustava pomoći pri zadržavanju voznog traka, gdje je vozilo moglo djelotvorno samo upravljati do ograničenog stupnja, automobili su trebali način da otkriju drži li vozač još uvijek volan. Najlakši način za to bio je pomoću senzora zakretnog momenta u sustavu upravljanja koji je na temelju svojih mjerenja mogao zaključiti drži li vozač još volan. Međutim, mogli bi se prevariti, a s modernim ADAS sustavima koji ulijevaju toliko povjerenja u vlastite sposobnosti, u kombinaciji s pojavom sustava 3. razine koji nude odvajanje ruku od vožnje u određenim situacijama, potrebni su sofisticiraniji sustavi za nadzor vozača.
Autonomnost
Autonomna vožnja također obećava jeftin i siguran oblik mobilnosti koji će donijeti uslugu tzv. robotaksija. Ta će vozila imati više senzora nego klasična vozila, pri čemu će svaki robotaksi posjedovati opremu koja će vrijediti nekoliko desetaka tisuća dolara. Takve investicije će se isplatiti samo u modelu usluga prijevoz na zahtjev iz koje će se generirati, prema očekivanjima, stotine milijardi dolara prihoda.
Elektrifikacija
Tijekom 2022. i 2023. električni automobili su napravili prijelaz s tehnologije ranog usvajanja na mainstream. Njihova je nužnost nagoviještena sve većim pritiskom za dekarbonizacijom automobilske industrije i smanjenjem utjecaja na klimatske promjene. Prijeteće zabrane motora s unutarnjim izgaranjem (ICE) iz različitih nacija u kombinaciji s internim ciljevima proizvođača za postupno ukidanje motora s unutarnjim izgaranjem znači da je izvjesna njihova buduća dominacija.
Prilika koju donose automobilskoj industriji je kroz nove komponente koje su im potrebne. Velikim litij-ionskim baterijama, snažnim pogonskim motorima i pratećoj energetskoj elektronici dosad nije bilo mjesta na automobilskom tržištu. U 2023. godini ove komponente kombiniraju se kako bi stvorile tržišta od više od 100 milijuna dolara, što bi trebalo značajnije narasti u slijedećih desetak godina,
Softverski definirana vozila
Povezivost nije ništa novo u vozilima, već dugi niz godina ona imaju mogućnost slanja ključnih informacija proizvođačima. U posljednje vrijeme proizvođači nastoje iznaći poslovne modele stvaranja novih izvora prihoda iz povezivosti. Za sada su takva rješenja rezervirana za luksuzne modele vozila. IDTechEx u svojem izvješću navodi primjere poput grijanih upravljača, koji su prešli na pretplatnički model, tako da kupci to trebaju platiti samo zimi. Nove luksuzne značajke, poput naprednih potpomognutih i automatiziranih sustava vožnje, postaju sve više definirane softverom vozila nego njegovim hardverom. Mogu se izraditi modeli pretplate koji održavaju vozilo ažuriranim i sve radi glatko.
Uz nove luksuzne značajke u vozilu, povezivost može podržati plaćanja putem automobila. Buduća vozila moći će automatski plaćati parkiranje, plaćanje punjenja, pa i vožnju autocestom. Naravno, namjera je da proizvođači budu u mogućnosti uzeti neku vrstu transakcijske naknade koja će im pomoći da ostvare novi profit putem povezivanja vozila.
Softverizacija vozila
Povezana i softverski definirana vozila (SDV) predstavljaju novu paradigmu za proizvođače automobila i korisnike. Dok su starija ICE vozila bila konglomerat od preko 70 nepovezanih elektroničkih upravljačkih jedinica, kilometara ožičenja i mnogo tisuća komponenti, nova era vozila sve to uvezuje u praktične i smislene sustave donoseći velike prednosti i vlasnicima vozila i samim proizvođačima.
Najosnovniji oblik SDV-a je vozilo gdje na korisničko iskustvo na neki način utječe softver u vozilu. Međutim, vozila mogu postati više "softverski definirana" kako se povećava broj softverskih značajki na vozilu. Općenito, softverski definirano vozilo zahtijeva stalnu mobilnu vezu (4G ili 5G), veliki zaslon s omogućenim dodirom i snažan središnji računalni sustav koji je također povezan sa sastavnim komponentama vozila. Mnogi SDV-ovi također koriste prednosti aplikacija trećih strana i plaćanja u vozilu kako bi korisniku dodali više značajki i pogodnosti.
Razine softverizacije
Kategorizacija i usporedba softverski definiranih vozila nije jednostavno jer nema utanačene standardizacije, budući da je gotovo svako vozilo koje je pušteno u promet u posljednjih 5-10 godina vjerojatno na neki način 'softverski definirano'. Dodjeljivanjem vozila s jednostavnom razinom, na temelju uključivanja određenih softverskih značajki, može se brzo napraviti približna usporedba.
Buduće povezano vozilo ne koristi samo standardnu mobilnu vezu pametnog telefona, već također potencijalno iskorištava namjenske V2X sigurnosne komunikacijske kanale na 5,9 GHz. Takva veza koristi Wi-Fi ili mobilnu tehnologiju za komunikaciju s drugim vozilima i prometnom infrastrukturom. Ako propisi ili sigurnosni standardi zahtijevaju takvu tehnologiju, tada će V2X brzo postati 'digitalni sigurnosni pojas' budućnosti, obećavajući smanjenje nesreća, poboljšanje zagušenja i smanjenje emisija na globalnoj razini.