Nove tehnologije - Uvođenje satelitske komunikacije u civilnom zrakoplovstvu

Gorden Knezović petak, 17. srpnja 2020. u 14:00

Kada se svijet počne oporavljati od pandemije koronavirusa i zračne se luke u Europi ponovno počnu otvarati, pružatelj satelitske komunikacije Inmarsat i konzultantska tvrtka CGI imat će završena ispitivanja programa modernizacije zračnog prometa Iris, razvijenog u suradnji s Europskom svemirskom agencijom (European Space Agency, ESA).

Oko 20 komercijalnih zrakoplova opremljeno je novom tehnologijom satelitske navigacije i komunikacije Iris, koja kontrolorima zračnog prometa omogućuje učinkovitije upravljanje zračnim prostorom komunikacijom podataka, koji se isporučuju preko širokopojasne mreže, ekonomičnim satelitskim data linkom između zrakoplova i uprava zračnim prometom.

Tom tehnologijom planovi letova zrakoplova mogu se kontinuirano ažurirati tijekom leta, kako bi se održala optimalna putanja prema njihovom odredištu, dovodeći potrošnju goriva i emisiju ugljičnog dioksida na najmanju moguću razinu. Satelitska komunikacija također oslobađa zemaljske frekvencije koje zauzima dosadašnjom komunikacijom zrakoplova i uprava zračnim prometom.Primjena nove tehnologije započet će nastavkom normalne razine prometa.Nekoliko nacionalnih organizacija za kontrolu zračnog prometa već se prihvatile novu tehnologiju, uključujući civilne zračne sustave Belgije, Francuske, Njemačke, Italije, Luksemburga, Nizozemske, Portugala, Španjolske, Švicarske i Velike Britanije. Sadašnja komunikacija civilnih komercijalnih zrakoplova odvija se preko radijskih signala kontrola zračnog prometa. Radiofrekvencije kojima se odvija komunikacija zagušene su, tako da bi do 2056. godine, do kada se predviđa udvostručenje komercijalnih zrakoplova, zagušenje bilo rizično za komunikaciju. Još prije pandemije, kašnjenja i otkazivanja letova komercijalnih zrakoplova bili su uobičajeni zbog zagušenja frekvencija u zračnim lukama. Iris će ublažiti pritisak na zemaljske frekvencije, dopunjujući ih digitalnim komunikacijama satelitskom komunikacijom do terminala u pilotskoj kabini i kontrola leta. Iris će implementirati ta poboljšanja u okviru programa Jedinstveno istraživanje europskog zračnog prometa na zračni prostor (SESAR). Nakon razvoja nove tehnologije komunikacije za komercijalno zrakoplovstvo u Europi, ona će se dalje implementirati u Sjevernoj Americi, Aziji i Pacifiku te drugim regijama, gdje rast zračnog prometa opterećuje zemaljske frekvencijske radiomreže. (G. K.)

Mreza 8-9 / 2020 kolovoz-rujan 2020.