Najveći prekidi u telekomunikacijskoj infrastrukturi u prvoj polovici godine

Od početka 2024. godine bilo je nekoliko velikih prekida koji su uzrokovali prekide usluge, navodi Ooklin Downdetector

Gorden Knezović četvrtak, 20. lipnja 2024. u 14:00
📷 ookla
ookla

Prekidi u radu telekomunikacijske infrastrukture mogući su iz različitih razloga stoga je, kako navodi Ookla platforma Downdetector, ključno imati sustave za otkrivanje takvih događaja, upravljanje prekidima i razvoj sveobuhvatnog plana za nepredviđene situacije. Ranim uočavanjem anomalija pružatelji usluga mogu izolirati probleme, smanjiti vrijeme prekida rada, spriječiti eskalacije i informirati korisnike tijekom cijelog prekida rada. U tom kontekstu, podaci prikupljeni iz mnoštva podataka o prekidima mogu nadopuniti interne sustave za otkrivanje grešaka procjenom razmjera ispada i pružanjem informacija u stvarnom vremenu pogođenim korisnicima. Identificiranje prioritetnih područja omogućuje koordiniraniji odgovor, minimiziranje utjecaja i zaštitu ugleda tvrtke.

Najveći prekid

AT&T, najveći mobilni operater u SAD-u s preko 240 milijuna pretplatnika, 22. veljače ove godine doživio je prekid mreže u cijeloj zemlji. To je utjecalo na njegovu mobilnu mrežu, ostavivši tisuće korisnika bez glasovnih, poruka i podatkovnih usluga nekoliko sati. Na temelju broja prijava na Downdetector.com, to je bio najveći prekid rada bilo kojeg telekom operatera u svijetu od studenog 2020. godine.

Downdetector je zabilježio više od 1,8 milijuna izvješća povezanih s prekidom rada AT&T-a diljem SAD, što odražava njegove velike razmjere. Ooklina platforma također je pomogla upozoriti korisnike Verizona i T-Mobilea o prekidu rada kojeg je uzrokovao AT&T kako bi se smanjila nepotrebna izvješća na njihovim stranicama Downdetector.

Ispad je također značio da kupci nisu mogli nazvati hitne službe. Neke javne službe, poput njujorške policije, nisu mogle koristiti svoje telefone spojene na AT&T mrežu. Međutim, AT&T-ova FirstNet mreža za hitne službe kao što su policija i vatrogasci ostala je operativna.

Dva mjeseca kasnije, AT&T je doživio još jedan, iako ograničeniji, prekid koji je pogodio stanovnike Virginije i Sjeverne Karoline zbog kvara opreme.

Dva prekida Mete

5. ožujka 2024. godine Meta je doživjela opsežni globalni prekid rada koji je utjecao na nekoliko njenih osnovnih usluga uključujući WhatsApp, Facebook, Facebook Messenger, Instagram i Threads. Prekid je prvi put prijavljen sredinom poslijepodneva i počeo se povlačiti oko 17:00 UTC, što je trajalo oko 2 sata. Tijekom tog vremena ljudi se nisu mogli prijaviti na svoje Facebook račune, a stranica je pogrešno označavala da njihove lozinke više nisu ispravne, što je izazvalo zabrinutost zbog mogućeg hakiranja. Više od 6,5 milijuna prijava podneseno je u nešto više od 2 sata vezanih uz Facebook.

Početkom travnja WhatsApp servisi su nakratko ponovno isključeni. Korisnici su mogli otvoriti aplikaciju i vidjeti svoje razgovore i povijest, ali nisu mogli slati niti primati poruke. Isto se odnosilo i na Facebook Messenger; Instagram i Threads bili su manje pogođeni.

Prekid podmorskih kabela

Telkom u Južnoafričkoj Republici svjedočio je nekoliko prekida mreže od ožujka 2024. godine.13. svibnja Telkomova južnoafrička mreža doživjela je privremeni prekid rada diljem zemlje, zbog čega su korisnici izgubili signal i pristup svojim uslugama.

Analiza prekida rada koje su prijavili pretplatnici Telkoma pokazala je da se 40% prekida odnosilo na internetsku povezanost, dok se 35,2% odnosilo na usluge mobilne telefonije.

Glavni uzrok prekida rada Telkoma 13. svibnja 2024. godine ostaje neodređen, ali slijedi još jedan poremećaj koji se dogodio dan prije i utjecao je na online usluge u Južnoj Africi i nekoliko zemalja na istočnoj obali kontinenta, uključujući Keniju, Tanzaniju, Ruandu i Ugandu. Taj širi poremećaj pripisan je oštećenju podmorskog kabelskog sustava koji povezuje regiju s ostatkom svijeta. Korisnici su izvijestili o sporoj brzini interneta i isprekidanoj usluzi tijekom dana.

Opsežniji prekid prethodno je zahvatio zapadne i južne dijelove Afrike, uključujući Južnu Afriku, 14. ožujka 2024. godine. Taj je poremećaj nastao zbog višestrukih kvarova na podmorskim kabelima i rezultirao je značajnim ekonomskim posljedicama. Na primjer, banke su bile prisiljene zatvoriti se u nekoliko zemalja, uključujući Nigeriju, a mobilni korisnici u cijeloj regiji suočili su se sa sporim brzinama i smetnjama u financijskim transakcijama.

Bez obzira na to je li nedavni prekid usluge Telkoma bio izravno povezan s nedavnim oštećenjima podmorskih kabela ili ne naglašava ranjivost te kritične komunikacijske infrastrukture i potrebu za diverzifikacijom i rezervnim rješenjima kao što je satelitski internet.

Poslovna šteta

U proteklih 18 mjeseci nekoliko velikih prekida rada prekinulo je usluge u nekoliko industrija – od telekomunikacija (AT&T u SAD-u) i društvenih medija (Meta) do usluga u cloud computingu (Microsoft i AWS). Ti poremećaji daleko nadilaze neugodnosti samog pristupa Internetu. Budući da potrošači sve više ovise o stalnoj povezanosti za komunikaciju, zabavu i bitne usluge poput hitnog odgovora, posljedice su znatne. Tvrtke sa snažnom online prisutnošću i one koje se oslanjaju na usluge u cloudu posebno su ranjive, riskiraju produktivnost i gubitak prihoda, kao i potencijalnu reputacijsku štetu.

Visoko međusobno povezana priroda naše digitalne infrastrukture znači da jedan prekid može izazvati kaskadu poremećaja u različitim sektorima. U današnjoj eri medija i društvenih platformi koje rade non-stop, čak i mali poremećaji mogu brzo eskalirati u značajne poslovne krize, pojačavajući njihovu vidljivost i učinak.