eID - Uzajamna dostupnost nacionalnih sustava

Na nedavno održanom godišnjem forumu Digital Assembly u Sofiji dogovorena je uspostava jedinstvenog digitalnog pristupnika kojim će se građanima i poduzećima osigurati pristup informacijama, postupcima te uslugama podrške i otklanjanja poteškoća na Internetu

G.K. ponedjeljak, 1. listopada 2018. u 00:00
eID sustav
eID sustav

Planirano je da se razmjena podataka nacionalnih eID sustava unutar Europske unije završi 29. rujna. Kako bi eIDAS (Uredba Europskog parlamenta i Vijeća o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu) profunkcionirao, nužno je da vlade omoguće pristup svojem eID sustavu drugim članicama Europske unije. Njemačka je svoj eID sustav otvorila drugim zemljama EU još u kolovozu 2017. godine, a Italija je to učinila nekoliko mjeseci kasnije. Hrvatska, Estonija, Luksemburg i Španjolska to su napravile u veljači ove godine.

Iz Europske komisije upozorili su da se otvaranje nacionalnih eID podataka za druge zemlje članice Europske unije mora ubrzati.

Pri tome je važno da se pristup sustavima eID-u omogući i za mobilne platforme, jer 84 posto Europljana koristi mobilne uređaje za poslovne aktivnosti.

Ključni sigurnost i povjerenje

Pri izgradnji eIDAS sustava nužna je sigurnost koja je uvjet bilo kojeg digitalnog gospodarstva ili društva. Kako bi eIDAS stekao povjerenje, dionici procesa moraju biti uvjereni da su osigurani mehanizmi stalne borbe protiv cyber kriminala, jer su u razmjeni ključni podaci – digitalni identitet i njihova autentifikacija.

Nužno je pritom stvoriti i pouzdane usluge poput e-potpisa i e-pečata. Jedinstveno digitalno tržište Europske unije ne može funkcionirati bez tih usluga, kako u privatnom, tako i u javnom sektoru.

eIDAS se oslanja na nacionalne eID sustave, i za njega su europske institucije dizajnirale zakonsko okruženje kako bi tvrtke mogle izvan granica svoje zemlje, dakle u cijelom EU, koristiti online financijske i javne usluge, osnivati tvrtke, kupovati online...

Sustav eIDAS identifikacije služit će i za bankarske, korporativne i javne usluge, domaće komunalne usluge, podnošenje poreznih prijava, odobravanje pristupa elektroničkim medicinskim zapisima, upis na sveučilište...

Pri tome će se koristiti načelo “samo jedanput”, odnosno građani i poduzeća trebat će dostaviti iste informacije javnim tijelima samo jedanput, i to bilo kojem nacionalnom sustavu, a informacije će biti važeće u svim članicama EU.

Iduće godine započinje pilot-projekt za visoko školstvo, kojim bi se kroz eIDAS omogućile prijave za upise na fakultete. Primjerice, za pristup materijalima za online knjižnice prijava bi se obavljala samo jedanput, u jednoj članici EU, i bila bi dovoljna za pristup takvim uslugama i u drugim zemljama članicama upravo kroz razmjenu nacionalnih eID podataka. Planirano je da do 2025. godine taj sustav bude operativan na cijelom području EU.

Razmjena podataka, naravno, podrazumijeva tehničku kompatibilnost svih nacionalnih eID sustava te je u izradi skup načela i smjernica za potpunu eID interoperabilnost.

Kako bi eIDAS stekao povjerenje, dionici procesa moraju biti uvjereni da su osigurani mehanizmi stalne borbe protiv cyber kriminala
Kako bi eIDAS stekao povjerenje, dionici procesa moraju biti uvjereni da su osigurani mehanizmi stalne borbe protiv cyber kriminala

Jedinstveni digitalni pristupnik 

Na nedavno održanom godišnjem forumu Digital Assembly u Sofiji dogovorena je uspostava jedinstvenog digitalnog pristupnika kojim će se građanima i poduzećima osigurati pristup informacijama, postupcima te uslugama podrške i otklanjanja poteškoća na Internetu.

Jedinstveni digitalni pristupnik bit će jedinstvena ulazna točka jednostavna za korištenje, kako bi se građanima i poduzećima pomoglo da pronađu informacije koje su im potrebne na unutarnjem tržištu EU. Njime će se osigurati potpun pristup širokom rasponu postupaka na Internetu, kako bi im se pomoglo ako se žele preseliti u drugu zemlju ili ondje raditi, umiroviti se ili studirati, ili ako žele ostvariti poslovni nastan ili poslovati u drugoj zemlji. Radi se o velikom postignuću u okviru jedinstvenog digitalnog tržišta.

Jedinstveni digitalni pristupnik koristit će se već uspostavljenim nazivom Vaša Europa, i uključivat će jedinstveno korisničko sučelje ugrađeno u postojeći portal Vaša Europa.

Jedinstveni digitalni pristupnik koristit će se već uspostavljenim nazivom Vaša Europa
Jedinstveni digitalni pristupnik koristit će se već uspostavljenim nazivom Vaša Europa

Sučelje će biti jednostavno za korištenje i dostupno na svim službenim jezicima EU.

Novim pristupnikom objedinit će se nekoliko mreža i usluga koje su uspostavljene na nacionalnim razinama i na razini EU, kako bi se građanima i poduzećima pomoglo u njihovim prekograničnim aktivnostima. Među njima su: Europski potrošački centri, Vaša Europa – Savjeti, SOLVIT, služba za pomoć u području prava intelektualnog vlasništva, informacijski centar Europe Direct i Europska poduzetnička mreža.

Sučeljem će se građanima i poduzećima u EU osigurati centraliziran pristup informacijama koje su im potrebne za ostvarivanje njihovih prava na mobilnost u EU, kao i potpun, nediskriminirajući, pristup internetskim postupcima.

Osnovno je načelo pristupnika to da je postupak dostupan državljanima jedne države članice također trebao biti jednako dostupan korisnicima iz drugih država članica.

Ključni upravni postupci bit će dostupni na Internetu i nacionalnim i prekograničnim korisnicima.

Tim postupcima obuhvaćene su situacije koje su relevantne za poslovanje, rad ili studiranje, ili preseljenje iz jednog mjesta u drugo, primjerice, traženje dokaza o boravištu, prijava za stipendije i zajmove, priznavanje akademskih naziva, dobivanje europske iskaznice zdravstvenog osiguranja, registracija motornih vozila, dobivanje mirovinskih pogodnosti i registracija zaposlenika u mirovinskom i osiguravajućem fondu.

Novim internetskim pristupnikom omogućit će se smanjenje administrativnog opterećenja za građane i poduzeća. Kao opće pravilo, jedinstveni digitalni pristupnik primjenjivat će načelo “samo jedanput”.

Europska komisija će, u suradnji s nacionalnim upravama, razviti tehničke alate koji će biti potpora funkcioniranju pristupnika.

Kako bi sve nacionalne, regionalne i lokalne uprave imale više vremena za prilagodbu, ciljni datum za stavljanje svih relevantnih postupaka na Internet bit će pet godina nakon stupanja na snagu. Međutim, mnogi postupci već su sada dostupni na Internetu, ili će biti dostupni prije tog datuma.

 NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.