eGovernment Benchmark 2018 - Hrvatska predzadnja u EU prema dostupnosti online javnih usluga
Hrvatska, Mađarska, Irska i Slovačka ispod su prosjeka prema digitalizaciji javnih institucija, a u prosjeku EU prema pružanju digitalnih usluga korisnicima

Izvješće eUprava referentni podaci 2018 (eGovernment benchmark 2018 report) navodi da 10 zemalja članica EU (Malta, Austrija, Švedska, Finska, Nizozemska, Estonija, Litva, Latvija, Portugal, Danska) te uz njih i Norveška, imaju kvalitetno izgrađene digitalne javne, odnosno preko 75% važnih usluga iz svakodnevnih životnih potreba građana i poslovnog sektora je digitalizirano.
U isto vrijeme zemlje članice koje imaju najslabije razvijene digitalne javne usluge postupno smanjuju zaostatak za digitalno razvijenijim članicama. U posljednje četiri godine jaz između digitalno najrazvijenijih i najnerazvijenijih članica EU smanjen je 10 posto.
Izvješće obuhvaća četiri ključna mjerila digitalizacije javnih usluga: usmjerenost na korisnike (user-centricity); transparentnost (transparency) (razina korisnikove kontrole nad svojim osobnim podacima...); prekogranična mobilnost (cross-border mobility) (mogućnost korištenja javnih usluga izvan domicilne zemlje), ključni dijelovi (key enablers) (dostupnost eID-a, eDocumenti...).
Napredak je vidljiv od izvješća iz 2017. godine u sva četiri ključna mjerila. Najviše je napravljeno na usredotočenosti na korisnike, što ukazuje da javne institucije prate potrebe i preferencije građana. Daljnji značajniji napredak potreban je u ostala tri mjerila: transparentnosti usluga, prekograničnoj mobilnosti i ključnim dijelovima.
Korisnička usmjerenost vidljiva je u 82 posto online javnih usluga u EU. Transparentnost javnih online usluga iznosi 71 posto, a prekogranična dostupnost usluga je 54 posto.
U protekle četiri godine zemlje EU povećale su dostupnost usluga na mobilnim platformama na 62 posto svih postojećih online javnih usluga.
Cyber sigurnost prvi je put analizirana u javnim uslugama u ovogodišnjem izvješću te je samo 10 posto od 3.500 analiziranih europskih javnih web-servisa prošlo osnovne sigurnosne testove. Preporuka je da se hitno mora poraditi na unaprjeđenju sigurnosne zaštite digitalnih javnih usluga u EU.
Kod javnih institucija eGovernment benchmark razlikuje razvijenost digitalnih usluga prema korisnicima te razinu digitalizacije samih procesa javnih institucija. Prosječna dostupnost digitalnih javnih usluga prema korisnicima u EU je 53 posto, a unutrašnja digitalizacija javnih institucija u EU je 63 posto.
Estonija, Latvija i Litva prednjače u odnosu na druge članice EU u uslugama javnih institucija prema korisnicima; iznad prosjeka EU prema digitalnim uslugama korisnicima su i Finska, Švedska i Rumunjska, a te su zemlje u prosjeku digitalizacije EU unutar javnih institucija. Velika Britanija također je iznad prosjeka EU u pružanju digitalnih usluga korisnicima, ali je slabija od prosjeka u digitalizaciji samih institucija.
Austrija, Portugal, Španjolska i Malta iznad su prosjeka EU u digitalizaciji procesa unutar javnih institucija, ali su ispod prosjeka u pružanju digitalnih usluga korisnicima.
Bugarska, Danska, Francuska, Grčka, Nizozemska, Poljska i Slovenija u prosjeku su pružanja digitalnih usluga korisnicima, kao i u unutrašnjim procesima u javnim institucijama.
Belgija, Cipar, Češka, Italija i Njemačka slabije su od prosjeka EU u digitalnim uslugama javnih institucija prema korisnicima te u prosjeku EU prema digitalizaciji procesa u institucijama. Hrvatska, Mađarska, Irska i Slovačka ispod su prosjeka prema digitalizaciji javnih institucija, a u prosjeku EU prema pružanju digitalnih usluga korisnicima. Samo Luksemburg ima ispodprosječne rezultate i u digitalnim uslugama prema korisnicima i u digitalizaciji procesa unutar javnih institucija. (G. K.)
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.