Heureka: Online trgovina - Samo Srbija i BiH imaju nerazvijeniju e-trgovinu od Hrvatske
Europsko online tržište još uvijek je pogodnije za trgovce izvan Europe, kod domicilnih trgovaca izraženi su, među ostalim, problemi s naplatom PDV-a, označavanjem pošiljki u dostavi iz online trgovina, ograničenjima distribucije robe...
Nakon povećanja prometa od 11,87% na 547 milijardi eura u 2018. godini, za europski promet B2C e-trgovine predviđa se još veći rast u 2019. godini, približavanje rastu od 14%, odnosno na 621 milijardu eura, navodi se u posljednjem godišnjem izvješću Ecommerce Europe i EuroCommerce.
Prema podacima Ecommerce Europe i EuroCommercea, ali i drugih relevantnih istraživanja, Hrvatska ima jedno od najnerazvijenijih tržišta online trgovine, ne samo u Europi, nego i na području nove Europe pa i Balkana. Prema podacima koje je objavio Tomaš Braverman iz Heureke, vodeće online trgovine u Češkoj i Slovačkoj, samo Srbija i Bosna i Hercegovina imaju nerazvijenije tržište e-trgovine od Hrvatske. Prema tome, potencijal rasta online trgovine u Hrvatskoj je ogroman, i kada se gledaju razvijenija tržišta srednje Europe poput Češke, Slovačke ili Poljske, a u odnosu na razvijena tržišta zapadne Europe zaostatak iznosi nekoliko puta.
Zapadna Europa je najveće tržište e-trgovine na kontinentu, s otprilike 66% (363 milijarde eura) ukupnog europskog prometa online maloprodaje. Slijedi južna Europa s 14% (78 milijardi eura) i sjeverna Europa s 9% (49 milijardi eura). Pri tome, sjeverni Europljani imaju najveću potrošnju po e-kupcu (2.046 eura).
Najviša stopu internetske kupnje u 2018. godini imali su Švicarci (88%), slijede Velika Britanija (87%) i Danska (86%), a najniže stope su u Bugarskoj (31%), Rumunjskoj (26%) i Ukrajini (22%).
Kada je u pitanju prekogranična online kupnja, odnosno kupnja u online trgovinama u drugim zemljama, malteški e-kupci su na prvom mjestu u Europskoj uniji (89%), slijede Cipar (83%) i Luksemburg (82%).
Glavni direktor EuroCommercea Christian Verschueren upozorava kako oni koji odlučuju o nacionalnim ekonomskim politikama u Europi te dužnosnici Europske unije, kao i regulatori, trebaju više raditi na unaprjeđenju mogućnosti za online trgovinu kako Europa ne bi zaostajala za Kinom i SAD-om, upozorava kako je europsko tržište još uvijek pogodnije za trgovce izvan Europe, kod domicilnih trgovaca izraženi su, među ostalim, problemi s naplatom PDV-a, označavanjem pošiljki u dostavi iz online trgovina, ograničenjima distribucije robe... (G. K.)
*Izvor podataka: Heureka
stanovništvo | vrijednost tržišta e-trgovine | rast tržišta 2018. | udio e- trgovine | korisnici interneta | e- kupci | e- trgovine | |
Hrvatska | 4,14 mil. | 0,4 mil. € | 20% | 3% | 2,8 mil. | 1,8 mil. | 5.000 |
Slovenija | 2,08 mil. | 0,3 mil. € | 30% | 5% | 1,6 mil. | 0,8 mil. | 5.000 |
Mađarska | 9,65 mil. | 1,7 mil. € | 18% | 4% | 7,4 mil. | 5,9 mil. | 6.000 |
Srbija | 8,7 mil. | 0,3 mil. € | 20% | 2% | 4,9 mil. | 3,2 mil. | 5.500 |
BiH | 3,5 mil. | 0,2 mil. € | 15% | 1% | 2,4 mil. | 1 mil. | 3.000 |
Italija | 59,2 mil. | 14,8 mil. € | 20% | 4% | 37,6 mil. | 22 mil. | 39.000 |
Austrija | 8,7 mil. | 7,2 mil. € | 19% | 8% | 7,5 mil. | 7 mil. | 18.000 |
Rumunjska | 19,4 mil. | 2,2 mil. € | 30% | 4% | 12,4 mil. | 2,5% | 14.000 |
Slovačka | 5,4 mil. | 1,1 mil. € | 23% | 7% | 4,3 mil. | 3,2 mil. | 11.600 |
Češka | 10,6 mil. | 5 mil. € | 17% | 10% | 8,1 mil. | 5,1 mil. | 43.500 |
Njemačka | 82,4 mil. | 62,5 mil. € | 11% | 16% | 68,1 mil. | 57 mil. | 175.000 |
Poljska | 38 mil. | 7,6 mil. € | 15% | 7% | 28,7 mil. | 19,6 mil. | 29.200 |
stanovništvo | Internetska penetracija | Korisnici e-trgovine | eBDP | Rast e-trgovine 2018. | |
Nizozemska | 17 mil. | 96% | 85% | 3,28% | 5,3% |
Belgija | 11,5 mil. | 90% | 68% | 3,05% | 13% |
V. Britanija | 66,8 mil. | 96% | 87% | 7,94% | 14,6% |
Irska | 4,8 mil. | 84% | 71% | 2,53% | 7% |
Francuska | 66,4 mil. | 90% | 76% | 4,41% | 12,5% |
Luksemburg | 0,596 mil. | 97% | 83% | 1,39% | 9% |
Njemačka | 82,4 mil. | 93% | 83% | 1,71% | 9,14% |
stanovništvo | Internetska penetracija | Korisnici e-trgovine | eBDP | Rast e-trgovine 2018. | |
Danska | 5,7 mil. | 98% | 86% | 6.36% | 12,7% |
Estonija | 1,3 mil. | 91% | 69% | 1,25% | 34,56% |
Finska | 5,5 mil. | 96% | 72% | 1,34% | 8,21% |
Island | 0,34 mil. | 99% | 77% | 3.06% | 11,68% |
Latvija | 1,9 mil. | 84% | 55% | 1,1% | 14% |
Litvanija | 2,8 mil. | 83% | 55% | 1,41% | 23,81% |
Norveška | 5,3 mil. | 98% | 81% | 3,84% | 2,2% |
Švedska | 10 mil. | 94% | 84% | 1,78% | 13.08 |
stanovništvo | Internetska penetracija | Korisnici e-trgovine | eBDP | Rast e-trgovine 2018. | |
Austrija | 8,7 mil. | 89% | 70% | 1,97% | 5,5% |
Češka | 10,6 mil. | 88% | 68% | 2,95% | 16% |
Mađarska | 9,6 mil. | 80% | 53% | 1,22% | 16,54% |
Poljska | 38 mil. | 77% | 61% | 2,31% | 25% |
Švicarska | 8,6 mil. | 98% | 89% | 1,87% | 5,64% |
stanovništvo | Internetska penetracija | Korisnici e-trgovine | eBDP | Rast e-trgovine 2018. | |
Bugarska | 7 mil. | 67% | 31% | 1,67% | 30% |
Rusija | 143 mil. | 76% | 70% | 1,32% | 13,41% |
Ukrajina | 43 mil. | 67% | 22% | 1,9% | 15% |
Rumunjska | 19 mil. | 74% | 27% | 2,42% | 30% |
S.Makedonija | 2 mil. | 78% | 33% | 1,26% | 3,88% |
Srbija | 8 mil. | 74% | 47% | 0,79% | 14% |
stanovništvo | Internetska penetracija | Korisnici e-trgovine | eBDP | Rast e-trgovine 2018. | |
Hrvatska | 4 mil. | 70% | 48% | 0,87% | 6,17% |
Cipar | 1,2 mil. | 86% | 39% | 1,28% | 11,11% |
Grčka | 11 mil. | 72% | 50% | 2,96% | 7% |
Italija | 59 mil. | 79% | 48% | 2.01% | 30% |
Malta | 0,439 mil. | 83% | 67% | 0,18% | 15% |
Portugal | 10 mil. | 75% | 50% | 2,78% | 9,73% |
Turska | 82 mil. | 73% | 36% | 2,09% | 9,72% |
Španjolska | 46 mil. | 88% | 63% | 2,69% | 20% |
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.