Heureka: Online trgovina - Samo Srbija i BiH imaju nerazvijeniju e-trgovinu od Hrvatske

Europsko online tržište još uvijek je pogodnije za trgovce izvan Europe, kod domicilnih trgovaca izraženi su, među ostalim, problemi s naplatom PDV-a, označavanjem pošiljki u dostavi iz online trgovina, ograničenjima distribucije robe...

G.K. utorak, 1. listopada 2019. u 00:00
e-trgovina
e-trgovina

Nakon povećanja prometa od 11,87% na 547 milijardi eura u 2018. godini, za europski promet B2C e-trgovine predviđa se još veći rast u 2019. godini, približavanje rastu od 14%, odnosno na 621 milijardu eura, navodi se u posljednjem godišnjem izvješću Ecommerce Europe i EuroCommerce.

Prema podacima Ecommerce Europe i EuroCommercea, ali i drugih relevantnih istraživanja, Hrvatska ima jedno od najnerazvijenijih tržišta online trgovine, ne samo u Europi, nego i na području nove Europe pa i Balkana. Prema podacima koje je objavio Tomaš Braverman iz Heureke, vodeće online trgovine u Češkoj i Slovačkoj, samo Srbija i Bosna i Hercegovina imaju nerazvijenije tržište e-trgovine od Hrvatske. Prema tome, potencijal rasta online trgovine u Hrvatskoj je ogroman, i kada se gledaju razvijenija tržišta srednje Europe poput Češke, Slovačke ili Poljske, a u odnosu na razvijena tržišta zapadne Europe zaostatak iznosi nekoliko puta.

U Hrvatskoj 47 posto korisnika Interneta kupuje online
U Hrvatskoj 47 posto korisnika Interneta kupuje online

Zapadna Europa je najveće tržište e-trgovine na kontinentu, s otprilike 66% (363 milijarde eura) ukupnog europskog prometa online maloprodaje. Slijedi južna Europa s 14% (78 milijardi eura) i sjeverna Europa s 9% (49 milijardi eura). Pri tome, sjeverni Europljani imaju najveću potrošnju po e-kupcu (2.046 eura).

Najviša stopu internetske kupnje u 2018. godini imali su Švicarci (88%), slijede Velika Britanija (87%) i Danska (86%), a najniže stope su u Bugarskoj (31%), Rumunjskoj (26%) i Ukrajini (22%).

Kada je u pitanju prekogranična online kupnja, odnosno kupnja u online trgovinama u drugim zemljama, malteški e-kupci su na prvom mjestu u Europskoj uniji (89%), slijede Cipar (83%) i Luksemburg (82%).

Glavni direktor EuroCommercea Christian Verschueren upozorava kako oni koji odlučuju o nacionalnim ekonomskim politikama u Europi te dužnosnici Europske unije, kao i regulatori, trebaju više raditi na unaprjeđenju mogućnosti za online trgovinu kako Europa ne bi zaostajala za Kinom i SAD-om, upozorava kako je europsko tržište još uvijek pogodnije za trgovce izvan Europe, kod domicilnih trgovaca izraženi su, među ostalim, problemi s naplatom PDV-a, označavanjem pošiljki u dostavi iz online trgovina, ograničenjima distribucije robe... (G. K.)

*Izvor podataka: Heureka

  stanovništvo vrijednost tržišta e-trgovine rast tržišta 2018. udio e- trgovine korisnici interneta e- kupci e- trgovine
Hrvatska 4,14 mil. 0,4 mil. € 20% 3% 2,8 mil. 1,8 mil. 5.000
Slovenija 2,08 mil. 0,3 mil. € 30% 5% 1,6 mil. 0,8 mil. 5.000
Mađarska 9,65 mil. 1,7 mil. € 18% 4% 7,4 mil. 5,9 mil. 6.000
Srbija 8,7 mil. 0,3 mil. € 20% 2% 4,9 mil. 3,2 mil. 5.500
BiH 3,5 mil. 0,2 mil. € 15% 1% 2,4 mil. 1 mil. 3.000
Italija 59,2 mil. 14,8 mil. € 20% 4% 37,6 mil. 22 mil. 39.000
Austrija 8,7 mil. 7,2 mil. € 19% 8% 7,5 mil. 7 mil. 18.000
Rumunjska 19,4 mil. 2,2 mil. € 30% 4% 12,4 mil. 2,5% 14.000
Slovačka 5,4 mil. 1,1 mil. € 23% 7% 4,3 mil. 3,2 mil. 11.600
Češka 10,6 mil. 5 mil. € 17% 10% 8,1 mil. 5,1 mil. 43.500
Njemačka 82,4 mil. 62,5 mil. € 11% 16% 68,1 mil. 57 mil. 175.000
Poljska 38 mil. 7,6 mil. € 15% 7% 28,7 mil. 19,6 mil. 29.200
Zapadna Europa
  stanovništvo Internetska penetracija Korisnici e-trgovine eBDP Rast e-trgovine 2018.
Nizozemska 17 mil. 96% 85% 3,28% 5,3%
Belgija 11,5 mil. 90% 68% 3,05% 13%
V. Britanija 66,8 mil. 96% 87% 7,94% 14,6%
Irska 4,8 mil. 84% 71% 2,53% 7%
Francuska 66,4 mil. 90% 76% 4,41% 12,5%
Luksemburg 0,596 mil. 97% 83% 1,39% 9%
Njemačka 82,4 mil. 93% 83% 1,71% 9,14%
Sjeverna Europa
  stanovništvo Internetska penetracija Korisnici e-trgovine eBDP Rast e-trgovine 2018.
Danska 5,7 mil. 98%  86% 6.36% 12,7%
Estonija 1,3 mil. 91% 69% 1,25% 34,56%
Finska 5,5 mil. 96% 72% 1,34% 8,21%
Island 0,34 mil. 99% 77% 3.06% 11,68%
Latvija 1,9 mil. 84% 55% 1,1% 14%
Litvanija 2,8 mil. 83% 55% 1,41% 23,81%
Norveška 5,3 mil. 98% 81% 3,84% 2,2%
Švedska 10 mil. 94% 84% 1,78% 13.08
Srednja Europa
  stanovništvo Internetska penetracija Korisnici e-trgovine eBDP Rast e-trgovine 2018.
Austrija 8,7 mil. 89%  70% 1,97% 5,5%
Češka 10,6 mil. 88% 68% 2,95% 16%
Mađarska 9,6 mil. 80% 53% 1,22% 16,54%
Poljska 38 mil. 77% 61% 2,31% 25%
Švicarska 8,6 mil. 98% 89% 1,87% 5,64%
Istočna Europa
  stanovništvo Internetska penetracija Korisnici e-trgovine eBDP Rast e-trgovine 2018.
Bugarska 7 mil. 67% 31% 1,67% 30%
Rusija 143 mil. 76% 70% 1,32% 13,41%
Ukrajina 43 mil. 67% 22% 1,9% 15%
Rumunjska 19 mil. 74% 27% 2,42% 30%
S.Makedonija 2 mil. 78% 33% 1,26% 3,88%
Srbija 8 mil. 74% 47% 0,79% 14%
Jugoistočna Europa
  stanovništvo Internetska penetracija Korisnici e-trgovine eBDP Rast e-trgovine 2018.
Hrvatska 4 mil. 70% 48% 0,87% 6,17%
Cipar 1,2 mil. 86% 39% 1,28% 11,11%
Grčka 11 mil. 72% 50% 2,96% 7%
Italija 59 mil. 79% 48% 2.01% 30%
Malta 0,439 mil. 83% 67% 0,18% 15%
Portugal 10 mil. 75% 50% 2,78% 9,73%
Turska 82 mil. 73% 36% 2,09% 9,72%
Španjolska 46 mil. 88% 63% 2,69% 20%

 NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.