Digitalna ekonomija - Tvrtke s više žena – konkurentnije su tvrtke

Zemlje koje zauzimaju viši rang na ljestvicama konkurentnosti, zemlje su koje u IT sektoru imaju više žena i više žena koje natprosječno vladaju digitalnim vještinama

Zvonko Pavić petak, 1. veljače 2019. u 00:00

Prema godišnjem istraživanju Europske komisije, objavljenom prije dva mjeseca, udio žena u digitalnoj ekonomiji još uvijek zaostaje za brojem muškaraca. Istraživanje je nazvano The Women in Digital European Scoreboard, a izvedeno je na poticaj Mariye Gabriel, koja je u Komisiji zadužena za Digitalnu ekonomiju i društvo. Prema tom mjerilu, u EU, samo je 15 posto žena u ICT tvrtkama, 17 posto radi ih na ICT povezanim radnim mjestima u ostalim tvrtkama, a na tzv. STEM (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) fakultetima, 30 ih je posto. Uz to, žene u europskom ICT sektoru zarađuju gotovo 20 posto manje novca od muškaraca.

Anđelka Strajher, predsjednica Uprave tvrtke Megatrend poslovna rješenja i suosnivačica tvrtke Cloudonia
Anđelka Strajher, predsjednica Uprave tvrtke Megatrend poslovna rješenja i suosnivačica tvrtke Cloudonia

Najbolje stoje žene u IT tvrtkama u Finskoj, Švedskoj, Luksemburgu i Danskoj, a najlošije u Bugarskoj, Rumunjskoj, Grčkoj i Italiji. Položaj na ljestvici The Women in Digital European Scoreboard snažno je povezan i s DESI (Digital Economy and Society Index) pokazateljem. Općenito gledano, zemlje članice Unije koje dobro stoje na toj ljestvici digitalne konkurentnosti, one su u kojima više žena radi u informatičkom sektoru. Što se tiče Hrvatske, imamo samo 13,2 posto žena na STEM fakultetima, 13,3 posto žena ICT stručnjaka, a žene su u našim ICT tvrtkama plaćene 12 posto manje od muškaraca. Imamo i preko 60 posto žena s natprosječnim vladanjem digitalnim vještinama, no riječ je o osobama mlađima od 25 godina. Među onima starijima od 30 godina, takvih je 40 posto. Velik postotak – 54 posto žena u Hrvatskoj – natprosječno vlada nekim softverom i solidno se služi Internetom.

Josipa Jurić, direktorica startupa Cloudonia i šefica marketinga u tvrtki Megatrend poslovna rješenja
Josipa Jurić, direktorica startupa Cloudonia i šefica marketinga u tvrtki Megatrend poslovna rješenja

Žena u IT-u

Kako bismo stekli nešto dublji uvid u stvarnost tih podataka u našoj zemlji, pogledali smo pozornije u jednu “anomaliju” na našem tržištu – skoro potpuno “ženski” tehnološki startup i informatičku tvrtku s trećinom žena. Riječ je o nedavno osnovanoj tvrtki Cloudonia, s čijom smo direktoricom, Josipom Jurić, razgovarali za prošli broj Mreže. Tvrtku je osnovalo petero prijatelja – više žena nego muškaraca – koji su, potaknuti rješavanjem jednog problema za svoju matičnu tvrtku Megatrend poslovna rješenja, odlučili napraviti poduzeće s namjerom razvijanja cloud aplikacija u B2B segmentu.

Jedna od suosnivačica te tvrtke Anđelka Strajher kaže kako je njoj baš odlično biti žena u informatičkoj industriji, jer u tom sektoru postoji viša kultura kolegijalnosti nego u nekim drugim sektorima. “Naravno, s obzirom na to da nas je još uvijek osjetno manje nego muškaraca, mi koje smo na menadžerskim položajima, više smo prepoznatljive”, kaže Anđelka. S njome se slaže i nedavna “pridošlica” u IT sektoru Josipa Jurić, koja, uz viši stupanj međusobnog poštovanja među kolegama, “bez obzira na iskustvo, godine i spol” posebno naglašava fleksibilne oblike rada, velike mogućnosti napredovanja i usavršavanja koje svojim zaposlenicima pružaju tvrtke u IT-u.

Meke vještine u rješenjima

“U našoj matičnoj tvrtki Megatrend poslovna rješenja, žene imaju značajnu ulogu. Predsjednica Uprave žena je s višegodišnjim iskustvom u IT-u, a žene se nalaze i na pozicijama voditeljice BI odjela, tehnološkog odjela te odjela financija. U samom BI odjelu zastupljenost žena je 25% te je njihov doprinos, s obzirom na iskustvo, znanje i “meke vještine” koje posjeduju, od iznimne važnosti za tvrtku. Što se tiče prodaje, nju čini 50% žena, što je za našu industriju zaista rijetko, kaže Ljiljana Benc, specijalistica za prodaju u tvrtki Megatrend poslovna rješenja.

Ljiljana Benc, prodajna specijalistica u tvrtki Megatrend poslovna rješenja
Ljiljana Benc, prodajna specijalistica u tvrtki Megatrend poslovna rješenja

U ukupnom broju zaposlenika žene čine točno trećinu ljudi u toj tvrtki. U startup tvrtki kćeri tvrtke Megatrend, tvrtki Cloudonia, žene čine 80 posto zaposlenih. “Najveća prednost žena u IT-u je sinergija koja nastaje kada se u rješavanju problema, kako vlastitih, tako i problema korisnika, nađu i žene i muškarci. Ženske vještine koje smatram svojim najvećim adutima, su intuicija, empatija i komunikativnost – to su vještine koje vrlo često znaju dati novi kut gledanja te pridonijeti kvalitetnijem i bržem rješenju problema”, kaže Itana Došljak, prodajna specijalistica u Megatrendu.

Itana Došljak, prodajna specijalistica u tvrtki Megatrend poslovna rješenja
Itana Došljak, prodajna specijalistica u tvrtki Megatrend poslovna rješenja

“Žene pridonose svojim radom u svim aspektima našeg poslovanja – u svim odjelima imamo žene, a ono što bih posebno istaknula, naše su kolegice u tehnološkim dijelovima tvrtke koje svakodnevno daju svoj doprinos i u tom stručno-informatičkom dijelu poslovanja”, kaže Josipa Jurić, direktorica startupa Cloudonia i šefica marketinga u tvrtki Megatrend poslovna rješenja. To potvrđuje i Anđelka Strajher – “naš poslovni sustav gotovo je u cijelosti rezultat rada žena – i od definiranja poslovnih zahtjeva, preko izrade funkcionalne specifikacije, samog dizajna i kodiranja aplikacije, pisanja dokumentacije i edukacije korisnika. Isto tako, i naš je dosadašnji izvještajni sustav gotovo u potpunosti rezultat rada žena – u jednom dijelu uključio se kolega iz odjela poslovnih rješenja – no sve ostalo napravile smo mi, žene”.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.