Hrvoje Išek - Na čelu tima s rezultatima
Combis već treću godinu zaredom ostvaruje rekordne prihode i priprema se, snažnim ulaganjem u razvoj vlastitih proizvoda, i za globalno širenje poslovanja
Hrvoje Išek, predsjednik uprave, Combis
Među hrvatskim IT kompanijama Combis je vodeća tvrtka prema ukupnom prihodu i prema ostvarenom rastu EBITDA marže, ali i prema svim ostalim financijskim parametrima. Tijekom godine dana, od kraja svibnja prošle do početka lipnja ove godine, Combis je izveo više od 200 projekata u raznim industrijama, u javnom i privatnom sektoru. Combisov odjel za istraživanja i razvoj osmislio je nekoliko novih, inovativnih, rješenja. Tvrtka je proširila i svoj portfelj IT usluga – u područjima informacijske sigurnosti, virtualizacije poslovanja, računalstva u oblaku, a u kombinaciji s ponudom Hrvatskog Telekoma, Combis ima jedan od najjačih portfelja IT usluga na našem tržištu. Combis već treću godinu zaredom postiže rekordne poslovne rezultate, a kako tvrtki to uspijeva, objasnio nam je direktor i predsjednik uprave, Hrvoje Išek.
Kako su ostvarivani rezultati iz posljednje tri godine?
Poslovni uspjesi rezultat su strategije koju smo donijeli prije četiri godine. Tada smo ustanovili u čemu smo jaki, na kojim tržištima moramo raditi, a na koja nema smisla ići, koje kompetencije moramo usvojiti. Razvili smo i vlastite alate kojima smo podigli internu učinkovitost, a prešli smo i na agile metode rada. Svake godine smislimo nešto novo što nam donese sljedeći iskorak. Uza sve to, rast poslovanja izravan je rezultat i stalnog rasta baze korisnika. U prošle četiri godine, svake godine, broj korisnika Combisovih usluga rastao je u prosjeku 30 posto.
Konzultantska znanja
Kako se ostvaruje tako visoka stopa rasta broja korisnika?
Fokusirali smo se na specifična konzultantska znanja u određenim poslovnim vertikalama, i doveli smo u tvrtku ljude koji svojim znanjem donose kompetencije koje prije nismo imali i koji su nam omogućili da kod korisnika radimo servise koje prije nismo radili. To su ljudi koji dobro shvaćaju poslovne modele korisnika iz vertikala kao što su financijska industrija, ugostiteljstvo i turizam, maloprodaja te javni sektor.
Druga brojka koja izaziva interes je broj projekata – kako je moguće započeti i dovršiti 200 projekata u godinu dana?
Tajna je u dosta širokom portfelju usluga koje radimo, a riječ je i o tome da radimo dosta projekata koji su zapravo upravljanje uslugama u oblaku. Uz to, imamo odjel za razvoj aplikacija, koji se sastoji od šezdeset ljudi, koji stalno generira nove proizvode projekte. Naravno, neki od tih 200 projekata veliki su projekti, no dosta ih je i vrlo malih, vrlo specifičnih. Svime time upravlja naš krovni tim za upravljanje projektima, a pomaže nam i naš vlastiti softver koji smo razvili upravo u tu svrhu, ManageMyOperations. To je softver pomoću kojeg upravljamo sa svim vanjskim partnerima i internim timovima, i koji nam je drastično povećao djelotvornost izvedbe projekata. Uz to, pozorno odabiremo projekte – nema projekta koji nismo uspješno dovršili. Ulazimo samo u one projekte za koje smo sigurni da ih možemo izvršiti.
Kako financirate istraživanja i razvoj novih proizvoda – jeste li dobili kakve poticaje za to?
Kao privatna kompanija ne možemo dobiti novac za istraživanje i razvoj izravno od države, no, preko HAMAG-BICRO-a, u partnerstvu s FER-om i ASR Grupom, dobili smo poticaj u iznosu od gotovo sedam milijuna kuna iz fondova EU za razvoj IoT sustava, softvera i senzora, za upravljanje režijskim troškovima – struje, vode, plina, itd. Ostatak ulaganja u nove proizvode, koji je ove godine deset milijuna kuna, dolazi iz vlastitog poslovanja. Primjeri tog razvoja su rješenje Combis EMA, koja je nastala dodatnim razvojem na tehnologiji vendora, a Combis ARA potpuno je naša inovacija.
Kako ide digitalizacija kod vas? Bez problema? Ipak ste vi IT.
Svi imaju problema s digitalizacijom. Svaka tvrtka, hrvatsko društvo u cjelini i državna uprava na svim razinama imaju poteškoća s digitalizacijom procesa. Svi se mučimo s tim. Svima je to izazov. No, riječ je o promjeni paradigme koja ne ostavlja alternativu. Digitalizacija je nužnost. U Combisu na tome radimo na dva načina. Imamo poseban tim za digitalnu transformaciju poslovanja, i drugi tim – Odjel za digitalne inovacije. Taj tim bavi se razvojem i primjenom digitalnih alata. Primjer njihova rada je rješenje Digital Workplace.
Male prednosti
Kad gledamo poslove, koliko prilika dolazi od DT-a i HT-a, a koliko toga generirate sami?
Važno je naglasiti da Combis nije HT-ov interni IT. Mi u Hrvatskom Telekomu dobivamo poslove isto kao i bilo tko drugi, tko se javi na natječaje. Naravno, kao članica Grupe imamo neke male, uglavnom komunikacijske, prednosti. Ako možemo ponuditi najbolje rješenje po najprihvatljivijoj cijeni – dobijemo posao. Ako to ne možemo, posao ode nekome tko to može isporučiti. Radimo i za Deutsche Telekom, neke razvojne projekte, no ne onoliko koliko bismo željeli. Kad radimo projekte za nekog iz DT Grupe, nastojimo raditi na rješenjima koja će nam donijeti neku novi kompetenciju, neko znanje koje poslije možemo ponuditi na širem tržištu.
Koliko posla imate izvan Hrvatske?
Oko 15 posto ukupnog prihoda dolazi od projekata koje radimo kod naručitelja izvan naše zemlje. Veći dio toga, desetak posto, dolazi iz projekata u regiji, u susjednim zemljama, a pet posto dolazi od projekata koje radimo na širem međunarodnom tržištu, u Europi. Primjerice, jedan od tih međunarodnih poslova je posao koji imamo u Allianz osiguranju. Imamo i nekoliko cloud rješenja koja smo izgradili u Ukrajini i još nekim zemljama.
Imate li planova za veće širenje poslovanja – globalno?
Imamo. To je bit naše strategije za sljedeće razdoblje. Okosnica globalnog širenja poslovanja jest razvoj snažnijeg portfelja vlastitih rješenja, jer smo ustanovili da se na internacionalnom tržištu ne može mnogo napraviti samo s prilagodbama tuđih tehnologija. Cilj nam je i dalje povećavati ukupni prihod – pet do deset posto godišnje, uz daljnji rast EBITDA, dobit prije kamata, poreza i amortizacije. Uz to, stalno dižemo svoje kompetencije i stalno ulažemo u svoje ljude. Imamo znanja koja se mogu prodati. To je naša konkurentska prednost.
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.