Davor Ranković, predsjednik HrOUG-a - Život i rad kroz igru ključan je element inovacije

HrOUG svake godine uspije dovesti 15-20 predavača iz programa Oracle ACE. To su stručnjaci koji slove za najbolje predavače u Oracleovu svijetu koje ne možete motivirati novcem, ističe Davor Ranković, objašnjavajući da predavači Oracle ACE-a, za koje uspiju ishoditi Oracleova odobrenja, od korporacije Oracle imaju pokrivene sve troškove, i to je za organizatora HrOUG-a izuzetna podrška, a za zajednicu odlična prilika za razmjenu iskustva s vrhunskim inozemnim stručnjacima

Gorden Knezović utorak, 1. listopada 2019. u 00:00
Davor Ranković, predsjednik HrOUG-a
Davor Ranković, predsjednik HrOUG-a

HrOUG 2019. održat će se od 15. do 18. listopada 2019. u Rovinju na Crvenom otoku. Najveća Oracleova konferencija Oracle Open World (OOW 2019) u San Franciscu najavljena za sredinu rujna, a na njoj se objavljuju nove verzije skoro svih Oracleovih proizvoda, a predavači na HrOUG, mjesec dana nakon OOW-a, donose pregršt vrlo aktualnih novosti.

Gospodine Rankoviću, kakvi su odjeci prošlogodišnje HrOUG konferencije, održane u listopadu? Može li se sada govoriti, jer je prošlo dosta vremena od konferencije, koliko su predavači prepoznali kretanja i smjerove primjene tehnologije u poslovanju?

– S velikim brojem tehničkih predavanja te prepunim poslovnim dijelom s više od dvadeset sudionika u tematskim diskusijama, možemo zaključiti da je prošlogodišnja konferencija ponovno dala značajan i prepoznatljiv doprinos IT zajednici. Ne samo da smo uspješno predstavili aktualne i relevantne tehnološke teme, već je na marginama konferencije potaknuta kvalitetna razmjena iskustava te čvršće povezivanje hrvatske IT poslovne zajednice koja dijeli slične interese. I to ne samo od Oracleovih profesionalaca, nego i šire.

Svake se godine trudimo biti aktualni, birajući teme važne za društvo, ali i lokalnu poslovnu i stručnu zajednicu. Osluškujemo tržište, napredak informacijske tehnologije, potrebe za aplikacijama i, naravno, potrebe korisnika Oracleova poslovnog okruženja. Izuzetno je bitno da organizator prepozna pravce i trendove te kroz svoj poziv za predavanja i usmjeri mogući odaziv predavača i sadržaj njihovih prijedloga predavanja, pri čemu se ponekad dogodi i neko iznenađenje kojeg nismo bili svjesni jer tehnologija se tako brzo mijenja. Drago nam je da se takve situacije događaju i nakon više od dvadeset godina, te se u tim slučajevima rado prilagodimo.

Osnovna ideja

Koliko ste zadovoljni osnovnom idejom HrOUG konferencije, uz razmjenu iskustva o primjeni tehnologije u poslovanju, povezivanju IT zajednice u sličnim interesima? 

– I nakon svih ovih godina, HrOUG konferencija je u samom vrhu stručnih događanja u regiji. Korporacija Oracle globalno je strukturirano okruženje koja ima jasna pravila ponašanja, a HrOUG programom i pristupom tim pravilima i okvirima želi dati ležernost i otvoriti se široj zajednici profesionalaca posvećenih tehnologiji. Život i rad kroz igru, a što je i bila tema jednog od prošlogodišnjih panela, ključan je element inovacije, pa kroz organizaciju pokušavamo stvoriti atmosferu u kojoj će se većina sudionika dobro osjećati.

Koncept HrOUG-a oduvijek je učenje i zabava (Work Hard & Play Hard). Stranim predavačima koji su vrlo česti gosti na konferencijama Oracle naša konferencija upečatljivo je iskustvo koje pamte i kojem se rado vraćaju.

Zbog ležernijeg pristupa, ali i zbog činjenice da su ostale konferencije značajno smanjile broj zabavnih sadržaja, HrOUG ponekad poistovjećuju samo s dobrom zabavom, no ja stalno i stalno ističem činjenicu da HrOUG svake godine uspije dovesti 15-20 predavača iz programa Oracle ACE. To su stručnjaci koji slove za najbolje predavače u Oracleovu svijetu, koje ne možete motivirati novcem. Naime, Oracleovi ACE predavači za koje uspijemo ishoditi Oracleovo odobrenje, od Oraclea imaju pokrivene sve troškove, i to je za nas kao organizatora izuzetna podrška, a za zajednicu je odlična prilika za razmjenu iskustva s vrhunskim inozemnim stručnjacima.

Za organizaciju konferencije na visokoj razini bez direktne podrške neke velike kompanije potrebno je veliko iskustvo, kvalitetan tim, ali i poslovne hrabrosti i odlučnosti. Moraš biti spreman ići ili pokucati na vrata na koja se drugi organizatori ne bi niti usudili pomisliti pokucati.

Kako je konferencija HrOUG-a regionalna, koliko ste zadovoljni razvojem suradnje s kolegama iz zemalja regije, koji inače redovno dolaze na konferenciju, a stručnjaci iz regije su redovno i predavači na konferenciji?

– Imamo zaista odličnu suradnju sa Slovenskom udrugom Oracleovih korisnika (SIOUG) i svakog listopada mi s njima dijelimo predavače, jer naša konferencija počinje odmah nakon što njihova završi. Predavači imaju priliku u istom tjednu predstaviti sadržaje na dvije konferencije s po 400 sudionika, i tako se lakše odluče doći. To, naravno, pomaže i u atraktiranju stručnjaka iz Oracleova programa ACE.

Osim sa SiOUG-om, odličnu komunikaciju imamo i s ostalim udrugama Oracleovih korisnika iz EMEA regije.

Komunikacija među europskim udrugama Oracleovih korisnika je odlična, jer osim što razmjenjujemo posjete, razmjenjujemo i informacije o kvalitetnim govornicima, te informacije kako unaprijediti funkcioniranje Oracleove zajednice u svojim zemljama. Dvaput godišnje svi predsjednici se nalaze na dvodnevnom sastanku, gdje prije svega razmjenjujemo iskustva, ali i gdje Oracle pripremi nekoliko predavanja o trendovima, sadašnjosti i budućnosti kako je on vidi. Sve udruge regije EMEA (Europe, Middle East & Africa) udružene su u EOUC (European Oracle User Council), a svi zajedno izdajemo digitalni magazin ORAWORLD koji izlazi četiri puta godišnje. To je magazin koji udruge pišu za udruge.

Na HrOUG konferenciju tradicionalno dolaze i sudionici iz regije, posebno Slovenije, BiH i Srbije. Za ovogodišnju HrOUG konferenciju prvi put imamo i nekoliko prijava sudionika iz Crne Gore. Kako bismo privukli i sudionike iz drugih zemalja, više od pola predavanja održi se na engleskom jeziku. Rado bismo povećali broj posjetitelja iz regije, ali nikako ne uspijevamo osigurati kvalitetan mailing ili bolju marketinšku aktivnost na tim područjima.

Novine na konferenciji

Kako se novine u CRM, ERP, Business Intelligence & DW i drugim rješenjima predstavljaju na konferenciji?

– HrOUG konferencija tradicionalno je tehnološki orijentirana, a sama primjena Oracleove tehnologije kroz aplikacije CRM, ERP, BI&DW pojavljuje se u dijelu konferencije koja predstavlja najbolja rješenja i iskustva iz prakse. 

Konferencija dominantno privlači dvije velike grupe: Oracleove krajnje korisnike i Oracleove partnere koji koriste Oracleovu tehnologiju i aplikacije za stvaranje nove vrijednosti kroz rješenja koja kasnije implementiraju krajnjim korisnicima. Od oko stotinu poduzeća, koji su članovi Hrvatske udruge Oracleovih korisnika, 40% su Oracleovi parteri, a ostalo poduzeća, krajnji korisnici.

Za prezentaciju CRM, ERP, BI&DW i drugih rješenja, uredili smo dio HrOUG web-stranice udruge na kojima naši članovi predstavljaju svoja rješenja. Taj dio s nekoliko stotina rješenja ima kvalitetan pretraživač pa se lako dobije uvid u ponudu rješenja koja naši članovi nude primarno na hrvatskom tržištu, ali i u inozemstvu.

Struktura predavanja na konferenciji prilagođena je i strukturi sudionika koji dolaze na konferenciju. 45% sudionika su developeri, 25% su DBA i sistemaši, 20% rukovoditelji svih razina i 10% ostali. Tako je i najviše stručnih predavanja na konferenciji namijenjeno upravo developerima koji mogu slušati o novostima u Application Expressu (APEX), a zatim i o ostalim alatima i primjeni alata za razvoj aplikacija. Predavanja namijenjena za database administratore i sistemaše izuzetno su stručna i većim dijelom ih drže ponajbolji Oracleovi ACE predavači ili predavači koji su članovi Oak Tablea, udruženja vrhunskih predavača koji su napravili svoje udruženje sa svojim pravilima na koja Oracle nema puno utjecaja, što daje dodatnu kvalitetu konferenciji. Posebnu pozornost konferencijskog programa posvećujemo cloud uslugama i rješenjima. Oracle je nešto kasnije ušao u cloud inicijativu, no posljednjih godinu-dvije vrlo forsira cloud predavanja, i njihovi zaposlenici širom Europe rado pohode korisničke konferencije i drže predavanja na tu temu.

Dobivaju li rješenja prezentirana na HrOUG konferenciji širu primjenu, odnosno primjenu u novim poslovnim segmentima?

– Ta rješenja nalaze put do poslovnih korisnika. To je vidljivo i prema broju sudionika koji nakon nekoliko godina stagnacije ponovno raste. Ono što je svakako izravno primjenjivo, informacije su koje su sudionici dobili od vrhunskih predavača vezanih uz upotrebu novih verzija alata, ali i ideje do kojih su došli kroz razmjenu iskustva, odnosno potvrdili su razmišljanja vezana uz razvoj aplikacija ili njihov budući pravac razvoja. Zbog česte promjene strategije vezano na razvojne alate, važno je biti informiran kako bi se poduzeće, kad se odluči za neko rješenje ili razvojni alat, i obuči ekipu da koristi taj alat, moglo osloniti na kvalitetnu buduću podršku tih aktivnosti u poslovanju.

Najbolje posjećena predavanja nisu ona na kojima predavač govori hvalospjeve o provedenim implementacijama tehnologije ili aplikativnih rješenja, već upravo suprotno, ona koja kritički i realno obrađuju te teme. Narod kaže da budala uči na svojim greškama, a pametan na tuđim, pa je zato jako bitna upravo razmjena informacija samih sudionika između sebe, i naravno, sudionika s predavačima.

U pripremi je konferencija, koliko ste do sada uradili u pripremi? Možete li već sada ukazati na neke od tema konferencije u listopadu 2019. godine?

Što se tiče HrOUG konferencije u listopadu, pripreme za nju počele su odmah nakon završetka prošlogodišnje konferencije. Termin i lokacija odavno su poznati. HrOUG 2019. održat će se od 15. do 18. listopada u Rovinju, na Crvenom otoku.

Ide nam na ruku to što je najveća Oracleova konferencija Oracle Open World (OOW 2019) u San Franciscu najavljena za sredinu rujna. Ove godine bila je odmah u tjednu nakon HrOUG-a, tako da smo imali izazov uskladiti strane predavače, a kako bismo pomirili svoje obaveze oko obje konferencije. Kako je OOW sljedeće godine prije HrOUG konferencije, to je sjajna prilika jer Oracle na OOW-u objavljuje nove verzije skoro svih svojih proizvoda pa predavači na HrOUG-u, mjesec dana nakon OOW-a, donose pregršt vrlo aktualnih novosti.

U studenome prošle godine bio sam gost na konferenciji Bugarske Oracle User grupe u Pravetsu pored Sofije, i dogovorio dva važna međunarodna predavača (Rock Star Speakers), koji su čuli za nas i obećali su doći. Među stranim predavačima vrlo dobro kotiramo, no ne ide nam na ruku udaljenost Rovinja od nekog većeg grada s aerodromom koji ima svakodnevne letove prema glavnim europskim destinacijama. Lijepo je vidjeti da neki od predavača kojima smo pružili priliku da na početku njihove profesionalne karijere budu predavači na našoj konferenciji s vremenom postaju sve važniji predavači u Oracleovu svijetu, i iz zahvalnosti ostaju vjerni HrOUG-u, te se vrlo često odazovu, bez obzira na to hoće li im Oracle ACE program pokriti troškove ili će to morati uraditi sami.

Više iskustava korisnika

Kako smo mi prije svega udruga korisnika, imat ćemo na konferenciji više iskustava korisnika (Success Stories & Best Practices), poglavito naših članova. Iskustva ne moraju nužno biti dobra, jer se na lošima može naučiti i više nego na onim dobrima. Kada netko od korisnika iznese loše iskustvo, ono motivira sve one koji su slušali takvo predavanje da saznaju više i izbjegnu greške. Ako je iskustvo dobro, ono će ili potvrditi ispravan put koji su sudionici imali izborom identične tehnologije, aplikacije i dobavljača, ili će izazvati želju kod sudionika da se i u njihovom poslovnom informacijskom sustavu dogodi isto tako nešto dobro. Vrlo često dogodi se da predavač prijavi odlično predavanje s iskustvom iz prakse, ali ne uspije dobiti odobrenje svojih nadređenih da o rješenju javno govori.

To možemo razumjeti, ali vrlo često neko rješenje koje se prezentira predstavlja samo vrh ledene sante koji se vidi iznad vode. Onaj dio ledene sante ispod vode, detalje projekta nije lako pohvatati kroz samo predavanje, jer predstavlja proces planiranja, razvoja, testiranja, financiranja, koji zna trajati i nekoliko godina. To je slična situacija kao kada su početkom 20-og stoljeća ljudi vidjeli kako svijetli električna lampa i rekli: i mi bismo to. A iza te električne lampe koja svijetli je žica do lampe, žica do stupa, žica do dalekovoda, dalekovod i centrala za proizvodnju struje.

Smatram da ne bi trebao biti problem pohvaliti se nekim rješenjem, jer često je put do rješenja popločen napornim radom cijelih timova.

Koliko pratite konferencijska zbivanja u Hrvatskoj, regiji, Europi? Kako ocjenjujete kvalitetu organizacije i tema koje se prezentiraju, obrađuju na konferencijama u Hrvatskoj? Imamo li previše konferencija i jesu li one, prema vašem mišljenju, dovoljno kvalitetne za sudionike koji se žele informirati o najnovijim tehnološkim trendovima?

– Pomalo je već teško naći termin za konferenciju, a da se u isto vrijeme, ili vrlo blizu datuma koji su vam zanimljivi, na istu ili sličnu temu ne održava barem još jedna. Svaki organizator konferencije smatra da je našao svoju nišu s temama koje nisu dovoljno obrađene, ili nisu dovoljno kvalitetno obrađene. Nažalost, vrlo često se konferencije sa sličnim temama preklapaju i jedni drugima uzimaju sudionike. Koji put je to dosta nezgodno jer kroz prodane ulaznice organizatori plaćaju troškove konferencije, i vrlo je nezgodno kada ste dali sve od sebe da konferencija bude najbolja do sada, a ne uspijete pokriti troškove organizacije.

Kao i u životu, ima boljih i lošijih organizatora, ima ih koji tek počinju i ne snalaze se najbolje, a ima ih zaista odličnih. Velika je razlika stoji li iza organizatora neka velika kompanija ili ne. Kada iza organizatora stoji neka velika kompanija, mislim da je ipak malo lakše.

Kada se pripremam za organizaciju HrOUG-a, sastavim troškovnik konferencije i planiram prihode od ulaznica i sponzora, te troškove po vrstama koje ćemo na konferenciji potrošiti. Ako nisam dobro planirao, neki trošak sam zaboravio planirati ili me iznenadi, nemam mogućnost povećati budžet, već se moram snaći i “pokriti se koliko je pokrivač dugačak”.

Razliku od konferencije do konferencije čine organizator i atmosfera koja se uspije postići na konferenciji. Loš organizator nema izgleda na svojoj konferenciji napraviti dobru atmosferu.

Ovim putem čestitam Mreži kao organizatoru zanimljivih konferencija. Hvala nebesima da mi niste direktna konkurencija, jer zaista ste dobri u temama i predavačima.

CNC strojevi

Zastupnik ste za veći dio Europe tajvanskog proizvođača CNC strojeva Buffalo Machinery. Recite nam nešto više o samoj primjeni inovativnosti i naprednih tehnologija u tom industrijskom segmentu, odnosno o poslovnom modeliranju tehnologija u konkretnoj proizvodnji. 

– Inovacija na procesu rada, na strojevima i radu sa strojevima stalna je i sve brža i brža. Sam mehanički rad na stroju isti je kao i prije 100 godina, jer mehanička sila erodira i oblikuje tvrdi materijal, ali sve ostalo je značajno napredovalo. 

Sada rijetko tko želi naručiti stroj koji nema CNC (Computer Numeric Control) upravljačku jedinicu. Sadašnje kontrolne jedinice nisu samo snažna računala, već su srce stroja i predstavljaju integraciju računalnog hardvera, softvera i senzora koji su ugrađeni u sve bitne komponente stroja.

Sve se više i u alatnim strojevima priča o primjeni standarda Industrija 4.0 koji je u Europi sveprisutan. Kod nas je u povojima i kada kažete da bi za korištenje naprednih funkcija na stroju u radionici trebalo osigurati internetsku vezu, malo nas čudno gledaju. Sve manje, naravno. Četvrta industrijska revolucija, ne samo da omogućuje potpunu integraciju svih strojeva u sustav proizvodnje, nego i donosi predviđanje potencijalne opasnosti za proces proizvodnje u vidu kvarova na strojevima i izradi neispravnih uradaka kao produkata rada stroja.

Napredak tehnologije i njena integracija s informatičkim rješenjima i bazama znanja ogromni su. Primjerice, nova serija naših strojeva Axile, osim mogućnosti da se integrira u proizvodni proces temeljen na standardu Industrija 4.0, u sebi ima implementiranu Smart Machining Tehnologiju (SMT) koja rješava probleme zagrijavanja i vibracije glavnog vretena. Kod dosadašnjih se obradnih centara, uslijed zagrijavanja glavnog vretena, pojavljuje netočnost obrade, a uslijed vibracija moguće je oštećenje glavnog vretena. Ugrađeni softver može usporiti rad stroja, ili ga čak potpuno isključiti, a da o tome odluku ne mora donijeti operater koji opslužuje stroj. Svaka informacija i reakcija samog stroja pohranjuje se u bazu, koju i svi ostali na sustav spojeni strojevi mogu koristiti. Osim što stroj čuva sam sebe i štiti investiciju, na temelju informacija dobivenih od samog stroja vlasnik može imati uvid u očekivani termin kada će trebati napraviti određeni servis na stroju, te radno vrijeme stroja može prilagoditi kako bi osigurao da ima u skladištu rezervni dio kada će se onaj u stroju morati zamijeniti. Time će vlasnik jako smanjiti vrijeme kada mu stroj ne radi i tako postati puno djelotvorniji.

Vlasnici sve češće uviđaju da je budućnost već počela, i ako žele biti konkurentni morat će prijeći investirati u novu tehnologiju, i malo po malo prijeći na implementaciju standarda Industry 4.0 što prije.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.