Fiskalizacija 2.0 bez panike - Konkretni koraci za usklađivanje
Izdavanje računa 1. siječnja 2026. doživjet će svoju treću veliku promjenu od 2013. godine. Nakon uvođenja fiskalizacije 2013. i obveze slanja eRačuna obveznicima javne nabave 2019., stiže nam Fiskalizacija 2.0. Ovaj članak donosi kratki pregled noviteta koji su pred nama

Fiskalizacija 2.0 (F2.0) projekt je kojim Republika Hrvatska u svoj pravni poredak implementira VIDA direktivu (VAT in Digital Age) kroz Zakon o fiskalizaciji. Nositelj projekta je Porezna uprava, a sâm Zakon značajno će promijeniti način kako izdajemo i zaprimamo račune od početka iduće godine.
Što se mijenja u načinu izdavanja računa?
Promjene prilikom izdavanja i zaprimanja računa mogu se podijeliti u dva dijela. U B2C odnosima (prema fizičkim osobama) fiskalizacija ostaje gotovo ista kao i dosad, uz proširenje obveze fiskalizacije na transakcijske račune te ukidanje čeka kao načina plaćanja. U B2B odnosima (među poslovnim subjektima) uvodi se obvezna razmjena eRačuna, uz dostavljanje određenih dodatnih podataka Poreznoj upravi kroz sustav eIzvještavanje. Ako sada račune izdajete uz pomoć Worda ili Excela, kada nove izmjene stupe na snagu, to više neće biti moguće. Ako ste dosad poslovali gotovinom ili ste imali kartičnu naplatu – vjerojatno koristite neku aplikaciju za fiskalizaciju, i u tom slučaju svakako s proizvođačem svoje aplikacije provjerite namjerava li se uskladiti s F2.0.
Sigurno se pitate i kada sve to stupa na snagu – to ovisi o tome jeste li ili niste u sustavu PDV-a. Ako ste u sustavu PDV-a, od 1. siječnja 2026. godine morat ćete i fiskalizirati sve račune i razmjenjivati (slati i primati) fiskalizirane eRačune u B2B odnosima. Ako niste u sustavu PDV-a, jedina razlika bit će u tome da ćete fiskalizirane eRačune u B2B odnosima morati slati tek od 1. siječnja 2027. godine (uz fiskalizaciju svih B2C računa i zaprimanje B2B eRačuna od 1. siječnja 2026.).
Uz to, uvodi se i obveza povezivanja stavki na računima sa šiframa iz klasifikacije proizvoda po djelatnostima (KPD2025), što je šifrarnik koji je izradio Državni zavod za statistiku – i neka vas ne zbuni ovo "proizvoda", u tom šifrarniku se nalaze i usluge. U praksi, to će izgledati tako da ćete već prilikom dodavanja stavki u katalog upisati i njegovu KPD2025 šifru, koja će se onda izravno povlačiti u svaki pojedinačni račun.
Kako ću se "ja" uskladiti sa svime time?
Prije bilo kakve odluke o tome koju aplikaciju ćete koristiti, u svakom slučaju, bilo bi dobro da se educirate o samoj temi, a onda i da odaberete proizvođača programskog rješenja na kojeg ćete se moći osloniti. U razdoblju usklađivanja (1. rujna 2025. – 31. prosinca 2025.) morat ćete se upisati u AMS (adresar metapodatkovnih servisa, koji možete zamisliti kao neku vrstu telefonskog imenika), morat ćete odabrati neku aplikaciju preko koje ćete od 1. siječnja 2026. godine izdavati račune, i morat ćete svoj katalog uskladiti s KPD-om 2025. godine. Uz to, ako dosad niste izdavali fiskalne račune, trebat će vam i certifikat, a morat ćete i prijaviti svoj poslovni prostor kroz ePoreznu.
Na tržištu postoje brojne aplikacije za fiskalizaciju, ali, zbog osjetno većih zahtjeva koje ove promjene donose za programere – taj broj od iduće će se godine smanjiti.
Raverus je u fiskalizaciji od 2012. te smo 2013. godinu dočekali spremni. Također, već sada se spremamo za F2.0, kako bismo 2026. dočekali spremni. Ranije smo educirali kolege programere (zbog čega velik broj fiskalnih blagajni koje se sada nalaze na tržištu u svojem folderu ima datoteku Raverus.FiskalizacijaDEV.dll), a ovaj put odlučili smo educirati vas, na koje će te izmjene najviše utjecati – krenuli smo s pravnicima na konferenciji LegalTech, gdje je o toj temi govorio naš Ivan Sušec. Trudit ćemo se komunicirati što jednostavnijim jezikom, jer smo shvatili da bi najveći izazov mogla biti stručna terminologija koju koristi većina izvora. Ako želite dodatnu provjeru tko smo – pitajte svoje računovodstvo – oni su sigurno čuli za nas i naše BilješkeNET ili eSPNIFT. Slobodno nas pratite na društvenim mrežama (Facebook, Instagram ili LinkedIn), kako biste na vrijeme bili obaviješteni o svim promjenama, a možete nam se i javiti (info@raverus.hr), ako za fiskalizaciju želite koristiti naše programsko rješenje FisOffice, koje će pravodobno biti usklađeno sa svim izmjenama, kako biste 2026. dočekali mirni i u sigurnim rukama – naša podrška (koja je na Googleu ocijenjena čistom peticom) rado će vam pomoći u svim koracima pripreme za F2.0.