Airbnb - Na udaru Europske komisije

Prikazivanje cijena na Airbnbu i razlikovanje privatnih od poslovnih domaćina, nisu u skladu sa zahtjevima zakonodavstva EU, konkretnije s Direktivom o nepoštenoj poslovnoj praksi

G.K. ponedjeljak, 1. listopada 2018. u 00:00
Airbnb
Airbnb

Europska komisija i tijela EU za zaštitu potrošača pozivaju Airbnb da uskladi svoje uvjete poslovanja s propisima EU o zaštiti potrošača i da transparentno prikazuje cijene.

“Sve više potrošača rezervira smještaj preko Interneta, i taj sektor nudi razne nove mogućnosti za odlazak na odmor. No, popularnost ne može biti izlika za nepoštovanje pravila EU o zaštiti potrošača. Potrošači moraju imati jasan pregled nad time koje usluge plaćaju i koliko, te imati poštena pravila, primjerice, u slučaju da vlasnik otkaže smještaj. Očekujem da Airbnb brzo pronađe odgovarajuća rješenja”, rekla je povjerenica za pravosuđe, zaštitu potrošača i ravnopravnost spolova Věra Jourová.

Prikaz cijena Airbnba i cijeli niz njegovih uvjeta nisu u skladu s Direktivom o nepoštenoj poslovnoj praksi, Direktivom o nepoštenim ugovornim odredbama i Uredbom o nadležnosti u građanskim i trgovačkim stvarima. Stoga europska tijela za zaštitu potrošača i Komisija od Airbnba zahtijevaju da uvede niz promjena. Prijedloge rješenja treba iznijeti do kraja kolovoza, a zatim će Komisija i tijela EU za zaštitu potrošača preispitati predložene izmjene. Ako ih ne budu smatrali zadovoljavajućima, Airbnb mogao bi se suočiti s mjerama izvršenja.

Prikazivanje cijena na Airbnbu i razlikovanje privatnih od poslovnih domaćina, nisu u skladu sa zahtjevima zakonodavstva EU, konkretnije s Direktivom o nepoštenoj poslovnoj praksi.

Airbnb bi trebao: izmijeniti način kako prikazuje informacije o cijenama već u početnom pretraživanju na svojim stranicama, kako bi se u ponudama smještaja potrošaču prikazala ukupna cijena koja uključuje sve primjenjive obvezne pristojbe i naknade (primjerice, naknadu za uslugu i čišćenje) ili, kad konačnu cijenu nije moguće unaprijed izračunati, potrošača unaprijed jasno obavijestiti o tome da će možda morati platiti dodatne naknade, te jasno navesti nudi li smještaj privatni ili poslovni domaćin, jer u ta dva slučaja vrijede različita pravila o zaštiti potrošača.

Uredbom EU o suradnji u zaštiti potrošača, nacionalna tijela za zaštitu potrošača povezana su u paneuropsku mrežu za njezino izvršavanje. Na temelju tog okvira nacionalno tijelo u jednoj zemlji EU može za suzbijanje prekograničnih povreda zakonodavstva EU o zaštiti potrošača zatražiti pomoć od ekvivalentnog tijela u drugoj zemlji EU.

Suradnja se može pokrenuti radi izvršavanja različitih elemenata zakonodavstva EU o zaštiti potrošača, kao što su Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi, Direktiva o pravima potrošača ili Direktiva o nepoštenim uvjetima u potrošačkim ugovorima.

Mreža za suradnju u zaštiti potrošača u lipnju 2018. provela je zajedničku ocjenu (zajedničko stajalište) poslovne prakse Airbnba, uz koordinaciju norveškog tijela za zaštitu potrošača (Forbrukertilsynet) i potporu Europske komisije. (G. K.)

 NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.