Kineska dominacija u proizvodnji i recikliranju baterija
Tijekom protekle tri godine, tržište sustava za pohranu energije u baterijama (BESS) bio je najbrže rastući segment globalne potražnje za baterijama

Ti sustavi pohranjuju električnu energiju pomoću baterija, pomažući u stabilizaciji električne mreže, pohranjujući obnovljivu energiju i osiguravajući rezervno napajanje.
U 2024. godini tržište je poraslo za 52%, u usporedbi s 25% rasta na tržištu baterija za električna vozila. Među vodećim tvrtkama na tržištu BESS-a su tehnološki divovi poput Samsunga, LG-a, BYD-a, Panasonica i Tesle.
Kineska dominacija
Kao i kod tržišta električnih vozila, Kina trenutno dominira globalnim implementacijama BESS-a, s otprilike dvije trećine instaliranih kapaciteta. Međutim, očekuje se značajan rast drugih tržišta u nadolazećim godinama, potaknutim jeftinim litij-ionskim ćelijama i širenjem kapaciteta obnovljivih izvora energije.
Kina trenutno ima 215,5 GWh instaliranih kapaciteta i ambiciozan projektni plan od 505,6 GWh. SAD slijede s 82,1 GWh instaliranih i 162,5 GWh planiranih.
Recikliranje
Zbog naglog povećanja udjela električnih vozila (EV) i druge tehnologije na baterije poslovi recikliranja istrošenih baterija bit će jedan od temelja globalne energetske tranzicije.
Prema podacima tvrtke Benchmark Mineral Intelligence, Kina drži dominantnu poziciju u fazama predobrade i rafiniranja recikliranja baterija. Očekuje se da će Kina ove godine preraditi 3,6 milijuna tona otpadnih baterija, što je znatno povećanje u odnosu na 1,2 milijuna tona u 2022. godini. Inače, ovogodišnja kineska prerada otpadnih baterija je 78% globalnog kapaciteta predobrade. Predviđeni globalni kapacitet prerade premašiti će 4,6 milijuna tona.
Recikliranje baterija uključuje dvije glavne faze. Prva je prethodna obrada, gdje počinje recikliranje. Otpadne baterije se obično usitnjavaju i odvajaju kako bi se dobio materijal poznat kao crna masa.
Sljedeća faza je rafiniranje, koje prerađuje crnu masu u vrijedne kemikalije na bazi litija, nikla i kobalta za upotrebu u katodama baterija.
Kineski opseg, infrastruktura i rana ulaganja u lance opskrbe baterijama rezultirali su ogromnom prednošću u kapacitetu recikliranja.
Rafiniranje je ključno jer pretvara reciklirani materijal u visokočiste kemikalije za baterije. Očekuje se da će ostatak Azije rafinirati 225.000 tona, Europa 28.000 tona, a Sjeverna Amerika samo 21.000 tona. Između 2022. i 2025. godine predviđa se da će kineski rafinerijski kapacitet porasti za 179%, dok se očekuje da će sjevernoamerički porasti za 425% - naravno s puno manje baze.
Kako globalna potražnja za električnim vozilima i baterijskim pohranjivanjem energije raste, zemlje koje žele izgraditi domaću infrastrukturu za recikliranje moraju ubrzati ulaganja kako bi smanjile ovisnost o kineskim lancima opskrbe.