Kineska dominacija u proizvodnji i recikliranju baterija

Tijekom protekle tri godine, tržište sustava za pohranu energije u baterijama (BESS) bio je najbrže rastući segment globalne potražnje za baterijama

Gorden Knezović srijeda, 28. svibnja 2025. u 11:30

Ti sustavi pohranjuju električnu energiju pomoću baterija, pomažući u stabilizaciji električne mreže, pohranjujući obnovljivu energiju i osiguravajući rezervno napajanje.

U 2024. godini tržište je poraslo za 52%, u usporedbi s 25% rasta na tržištu baterija za električna vozila. Među vodećim tvrtkama na tržištu BESS-a su tehnološki divovi poput Samsunga, LG-a, BYD-a, Panasonica i Tesle.

Kineska dominacija

Kao i kod tržišta električnih vozila, Kina trenutno dominira globalnim implementacijama BESS-a, s otprilike dvije trećine instaliranih kapaciteta. Međutim, očekuje se značajan rast drugih tržišta u nadolazećim godinama, potaknutim jeftinim litij-ionskim ćelijama i širenjem kapaciteta obnovljivih izvora energije.

Kina trenutno ima 215,5 GWh instaliranih kapaciteta i ambiciozan projektni plan od 505,6 GWh. SAD slijede s 82,1 GWh instaliranih i 162,5 GWh planiranih.

Recikliranje

Zbog naglog povećanja udjela električnih vozila (EV) i druge tehnologije na baterije poslovi recikliranja istrošenih baterija bit će jedan od temelja globalne energetske tranzicije.  

Prema podacima tvrtke  Benchmark Mineral Intelligence, Kina drži dominantnu poziciju u fazama predobrade i rafiniranja recikliranja baterija. Očekuje se da će Kina ove godine preraditi 3,6 milijuna tona otpadnih baterija, što je znatno povećanje u odnosu na 1,2 milijuna tona u 2022. godini. Inače, ovogodišnja kineska prerada otpadnih baterija je 78% globalnog kapaciteta predobrade. Predviđeni globalni kapacitet prerade premašiti će 4,6 milijuna tona.

recikliranje baterija, prva faza
recikliranje baterija, prva faza

Recikliranje baterija uključuje dvije glavne faze. Prva je prethodna obrada, gdje počinje recikliranje. Otpadne baterije se obično usitnjavaju i odvajaju kako bi se dobio materijal poznat kao crna masa.

Sljedeća faza je rafiniranje, koje prerađuje crnu masu u vrijedne kemikalije na bazi litija, nikla i kobalta za upotrebu u katodama baterija.

Kineski opseg, infrastruktura i rana ulaganja u lance opskrbe baterijama rezultirali su ogromnom prednošću u kapacitetu recikliranja.

rafiniranje crne mase
rafiniranje crne mase

Rafiniranje je ključno jer pretvara reciklirani materijal u visokočiste kemikalije za baterije. Očekuje se da će ostatak Azije rafinirati 225.000 tona, Europa 28.000 tona, a Sjeverna Amerika samo 21.000 tona. Između 2022. i 2025. godine predviđa se da će kineski rafinerijski kapacitet porasti za 179%, dok se očekuje da će sjevernoamerički porasti za 425% - naravno s puno manje baze.

Kako globalna potražnja za električnim vozilima i baterijskim pohranjivanjem energije raste, zemlje koje žele izgraditi domaću infrastrukturu za recikliranje moraju ubrzati ulaganja kako bi smanjile ovisnost o kineskim lancima opskrbe.