Autonomna vožnja - Prvi obvezujući međunarodni propis
U siječnju 2021. godine postaju obvezna nova međunarodna pravila Ujedinjenih naroda, odnosno Gospodarske komisije Ujedinjenih naroda (UNECE) za vozila koja od vozača mogu preuzeti neke funkcije. U Obveznim pravilima o automatiziranim sustavima za vođenje traka (Automated Lane Keeping Systems ALKS) nalazi se i obveza ugradnje tzv. crne kutije, prema uzoru na takav uređaj u zrakoplovima. Dosad su nova pravila potpisali predstavnici 53 članice UN-a, sve članice Europe unije te Japan, Južna Koreja i još nekoliko zemalja iz Afrike i Azije. ALKS je u stvari prva UN-ova regulacija za budućnost mobilnosti, usvajanja naprednih tehnologija i sigurnijeg prometa na cestama.
Na 3. razini autonomnosti vožnje (razina 5 je u potpunosti autonomna vožnja), vozač prepušta kontrolu i odlučivanje automatiziranom sustavu, ali može preuzeti kontrolu nad vozilom kada to želi ili smatra potrebnim.
U izradi pravila najviše su radili vladini stručnjaci Japana i Njemačke, uz suradnju kolega iz Francuske, Kanade i Nizozemske. Predstavnici SAD-a nisu sudjelovali u inicijativi niti izradi pravila, no njihovi proizvođači vozila morat će poštivati nova pravila prilikom prodaje vozila na tržištima zemalja potpisnica ALKS-a.
Prema novim pravilima, razina 3 autonomne vožnje može se primjenjivati samo na cestama opremljenim fizičkim razdvajanjima trakova vozila u suprotnim smjerovima, što je uglavnom na autocestama, na cestama na kojima nema pješaka i biciklista, a brzina vozila ograničena je na 60 km/h.
Vozila će biti opremljena sustavom za pohranu podataka za automatsku vožnju. Proizvođači automobila također moraju uvesti sustave za prepoznavanje dostupnosti vozača, ali i praćenja njegove sposobnosti za preuzimanje kontrole nad vozilom.
Sam sustav ALKS također će morati poštivati zahtjeve kibernetičke sigurnosti, kao i stalnog ažuriranja softvera, o čemu su također usvojene dvije regulative UN-a. (G. K.)