Prekidi u mreži mogu se dogoditi bilo kojem operateru, bilo kada i bilo gdje

Telekomunikacijske mreže postaju sve kompliciranije i trebaju poboljšane alate kako bi osigurali nastavak ispravnog rada

Gorden Knezović utorak, 13. kolovoza 2024. u 11:43

Kako se 5G razvija, postoje sve kompliciranija jamstva usluga kojima se upravlja putem mrežnih odsječaka, proliferacija frekvencijskih pojaseva s različitim karakteristikama, novi zahtjevi koji proizlaze iz implementacije mrežnih API-ja i rastuća složenost od prijelaza na virtualiziranu infrastrukturu temeljenu na softveru korištenjem cloud computinga kao temeljene jezgre. Umjetna inteligencija (artificial intelligence, AI) i alati za automatizaciju nude nove načine za izbjegavanje prekida mreže.

Dodatno, komercijalni korisnici sve su važniji operaterima za povećanje prihoda. Ti korisnici imaju mnogo veća očekivanja od pouzdanosti mreže nego korisnici pametnih telefona. S toliko novih zahtjeva za uslugama, automatizacija je postala nužna. Dolazak 5G-Advanceda koji se očekuje ove godine dodatno će usložiti upotrebu 5G mreže, što bi trebalo poboljšati prihode operatera, ali samo ako operateri mogu pružiti stabilno iskustvo koje će novi korisnici očekivati.

Prekidi u jezgri mreže

Brojni mobilni operateri trpe masovne prekide mreže. Takvi prekidi prijete potkopati njihovu sposobnost dodavanja novih komercijalnih usluga i prihoda. Prekidi u radu jezgrene mreže imaju ogroman učinak, za razliku od niskih požara zbog ispadanja pojedinačnih stanica. Ako jedna stanica ne radi, to utječe na samo nekolicinu korisnika i njima je moguće pronaći obližnju ćeliju koja radi. Ali kada se dogodi prekid na cijeloj mreži, to utječe na sve korisnike odjednom.

Tijekom proteklih nekoliko godina, operateri u svim regijama u svijetu pretrpjeli su niz katastrofalnih incidenta na cijeloj mreži, koji su doveli do golemih financijskih gubitaka, gubitaka povjerenja korisnika…

Izbjegavanje problema i ubrzavanju oporavka

Jezgrena mreža mora biti još stabilnija sada kada imamo širi raspon mrežnih aplikacija. Sve više i više uređaja sada se povezuje s mobilnim mrežama, nadilazeći pametne telefone i uključuju širok raspon uređaja Interneta stvari ugrađenih u automobile, koji djeluju kao senzori za pametnu poljoprivredu ili gradove, povezane kamere koje nadziru sigurnost, kao i potrošačke aplikacije poput pametnih satova. Ako je jezgrena mreža nestabilna, posljedice neće osjetiti samo korisnici pametnih telefona, već potencijalno svaki dio gospodarstva u više sektora koji sada koriste 5G, posebno s novim mogućnostima 5G-Advanced.

Čak i tamo gdje jezgrena mreža nije bila uzrok ispada, moderna jezgra sposobna za AI trebala bi nuditi bolje načine za izbjegavanje problema, ublažavanje utjecaja ispada i sigurnije vraćanje mreže u normalan rad. Vizualizacija topologije mreže i protoka prometa pomaže timovima u predviđanju problema i rješavanju problema ako se pojave. Kada se prekidi mreže rješavaju, postoji posebno visok rizik od iznenadnog porasta prometa - signalne oluje - koja može ponovno uzrokovati kvar mreže. Pouzdani mrežni alati koji iskorištavaju prednosti umjetne inteligencije postaju neophodni u doba više vrsta korisnika, veće upotrebe cloud computinga i dolaska 5G-Advanced.

U suprotnom, operateri riskiraju više prekida rada na mreži. Puni trošak tih incidenata je izvan proračuna jer će uključivati ​​izravnu kompenzaciju korisnicima, izgubljeno radno vrijeme za timove operatera, plaćanja prekovremenog rada i štetu brendu od koje će trebati godine da se oporavi. Tekuće regulatorne radnje također su vjerojatne i mogu uključivati ​​promjene u licenciranju ili čak blokiranje spajanja operatora koji bi poboljšali ekonomiju razmjera. Potpuni učinak samo jednog takvog prekida bit će potrebne godine da se vidi i riješi. Najbolje ih je spriječiti uvođenjem modernih autonomnih mrežnih alata.

Najveći prekidi

Rogers, Kanada

Možda najveći prekid mreže posljednjih godina u svijetu bio je Rogersov u srpnju 2022. godine, koji je u isto vrijeme utjecao na cijelu mobilnu i fiksnu mrežu. Kanada nije zemlja koju bi većina povezala s nestabilnošću mreže, i doista su tamošnje mreže prije bile stabilne. Ipak, do prekida je ipak došlo, pokazujući da se takav događaj velikog utjecaja može dogoditi bilo gdje. Korisnici Rogersa suočili su se s ogromnim prekidima jer nisu mogli koristiti Wi-Fi kao rezervu na fiksnim uslugama operatera. Zahvaćeno je više od 12 milijuna pretplata u fiksnoj i mobilnoj mreži. Jedino rješenje bilo je korištenje Rogersovih izravnih konkurentskih mreža – uključujući i Rogersovo vlastito operativno osoblje!

Problem je nastao zbog pogrešaka u višestrukim promjenama konfiguracije mreže. S boljim alatima, kao što je upotreba digitalnog blizanca za simulaciju utjecaja novih konfiguracija s jasnom vizualizacijom topologije mrežnog prometa, takav se prekid rada mogao izbjeći. CRTC, kanadski regulator, u svojem detaljnom izvješću o prekidu rada preporučio je višestruke promjene, uključujući veću redundanciju mreže i korištenje različitih jezgrenih mreža za fiksnu i mobilnu povezanost.

📷 izvor CCS Insight
izvor CCS Insight

KDDI, Japan

Kao i u Kanadi i u Japanu izgrađene su visokokvalitetne telekomunikacijske mreže pa se kod operatera KDDI, također 2022. godine, dogodio prekid u radu mreže čime je bilo pogođeno oko 40 milijuna korisnika.

NTT Docomo, Japan

Također u Japanu, NTT Docomo pretrpio je prekid rada cijele mreže u listopadu 2021. godine zbog promjene konfiguracije koja je pošla krivo u bazi podataka o lokaciji telefona, što je rezultiralo velikom količinom prometa koji je preplavio mrežu i prekidom telefonskih poziva i internetskih podatkovnih usluga. U arhitekturi temeljenoj na 5G uslugama to bi bila funkcija Unified Data Management (UDM); u 4G ekvivalent je Home Subscriber Server. Oko 4,6 milijuna korisnika imalo je problema s govornom komunikacijom, dok je 8,3 milijuna korisnika pretrpjelo prekid prijenosa podataka.

Optus, Australija

Australski Optus također je pretrpio 12-satni prekid u studenom 2023. godine zbog kvara u mrežnim sigurnosnim sustavima. Prekid je utjecao na fiksne i mobilne usluge - uključujući i korisnika operatera mobilne virtualne mreže (MVNO). Pogođeno je više od 10 milijuna ljudi i više od 400.000 tvrtki. Utjecaj incidenta osjetile su hitne službe i prometne mreže.

AT&T, SAD

U SAD-u, AT&T je pretrpio potpuni prekid mobilne mreže u veljači 2024. godine u trajanju od 12 sati, zbog čega je državni odvjetnik New Yorka pokrenuo istragu. Samo četiri mjeseca kasnije, operater se suočio s još jednim velikim prekidom, ovaj put koji je utjecao na pozive između operatera. Takvi bi se incidenti trebali izbjeći korištenjem modernih operacija jezgrene mreže i alata i praksi za upravljanje kao što su AI i digitalni blizanci za planiranje ažuriranja mreže i bolju simulaciju promjena. Početni pregled AT&T-a otkrio je da je uzrok primjena i izvršavanje netočnog procesa tijekom rada na proširenju mreže.

Europa: Three, giffgaff i Tesco Mobile

Prekidi mreža iz proteklih nekoliko godina potvrđuju da se veliki prekidi mogu dogoditi bilo kojem operateru - čak i naizgled najpouzdanijem - na bilo kojem tržištu u bilo koje vrijeme. Postoji mnogo primjera u Europi: unatoč svom pozicioniranju u Švicarskoj kao najvećem i najpouzdanijem operateru, Swisscom je pretrpio prekide rada u kolovozu 2021. i svibnju 2022. godine. U Velikoj Britaniji, MVNO u vlasništvu O2 giffgaff, Tesco Mobile i Sky Mobile su pretrpjeli prekid rada koji je utjecao na pozive i poruke. Three  je doživio prekid rada u prosincu 2023. i ponovno u veljači 2024. godine tri prekida u samo četiri dana.

Vijetnam

Nisu svi prekidi uzrokovani problemima pod kontrolom operatera. Ali operativni i upravljački sustavi moraju biti spremni da se nose bez obzira na to. U Vijetnamu je posljednjih godina bilo nekoliko problema s međunarodnim podmorskim kabelima. Na primjer, u lipnju 2024. godine tri od pet glavnih podmorskih kabela u zemlji imala su problema koji su zahtijevali reakcije svih vijetnamskih operatera kako bi održali uslugu i spriječili negativne posredne utjecaje na svoje mreže.

Na drugim se tržištima takvi kritični podmorski kabeli koriste za povezivanje različitih dijelova zemlje, primjerice na Filipinima ili između indonezijskih otoka. Moderna jezgra omogućuje lakše upravljanje takvim problemima i izbjeći će kolateralnu štetu. Timovi za mrežne operacije mogu vježbati kako odgovoriti na kritične sustave korištenjem digitalnih blizanaca. Alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji pomažu timovima da brzo kombiniraju višestruke promjene konfiguracije kako bi odgovorili na potencijalni problem, a zatim simuliraju koliko bi dobro mogli funkcionirati različiti odgovori predloženi od umjetne inteligencije.

Jedanaest zemalja: O2 UK, MobiFone u Vijetnamu, SoftBank u Japanu

Još jedan veliki utjecaj izvan kontrole jednog operatera mobilne mreže bio je Ericssonov globalni softverski problem u prosincu 2018. godine. To je uzrokovalo prekide u mrežama u 11 zemalja, uključujući O2 UK, MobiFone u Vijetnamu i SoftBank u Japanu, koji su trajali veći dio dana. Samo u Velikoj Britaniji pogođeno je preko 32 milijuna ljudi.