Operateri položili težak ispit pružanja usluga najmasovnijeg okupljanja u Hrvatskoj
Mobilne mreže uoči, za vrijeme i nakon nedavnog koncerta na zagrebačkom Hipodromu pokazale su potpunu otpornost i nije bilo nikakvih prekida u pružanju bilo kojih usluga

Telekomunikacijske usluge bez poteškoća imalo za nešto preko 500.000 korisnika na relativno malom prostoru.
Suradnja
„Nismo zabilježili poteškoće i ograničenja u mreži u tom periodu te je mreža funkcionirala besprijekorno, a korisnici su mogli koristiti sve usluge koje i inače koriste. U pripremi za taj događaj ključno je bilo zajedničko planiranje s produkcijom koncerta, što je uključivalo procjenu gustoće posjetitelja, raspored infrastrukture, dobavu energije i polaganje optičkih kabela. Također, postojala je i uska suradnja sva tri operatora kako bi se optimizirale instalacije i zajednički koristila oprema, s obzirom na ograničen prostor i logističke izazove“, rekli su nam iz Hrvatskog telekoma te dodali kako to nije bila „uobičajena situacija za mobilnu mrežu, bilo je nužno postaviti dodatne mobilne kapacitete, uključujući mobilne bazne postaje i specijaliziranu radijsku opremu, a definirali smo i više infrastrukturnih točaka za montažu antena i radijske opreme, uz osiguranje primarnog i rezervnog napajanja“.
Dodatni kapaciteti
„HT je ukupno je postavio 15 novih baznih stanica na 11 pozicija, ali tek broj ćelija govori o instaliranom kapacitetu: 684 4G i 30 5G ćelija. Za uspješan rad takve mreže ključno je radijsko planiranje radi izbjegavanja inteferencija između novopostavljenih antena i između novih i postojećih baznih stanica. Uložili smo ogromne napore u taj dizajn, optimizaciju okolnih 132 sektora postojeće mreže te mjerenja na terenu. Na novopostavljenim lokacijama implementiran je sav raspoloživi spektar, a na 5G dodatno je implementirano još 30 MHz slobodnog spektra, u cilju povećanja kapaciteta. Na svakoj novoj lokaciji, procesorska snaga je utrostručena u odnosu na regularne bazne stanice. Trajne bazne stanice u okolini koncertnog prostora optimirane su za ovaj događaj do najveće moguće mjere, izvršeno je preko 130 optimizacijskih zahvata. Također, mreža na autocestama u duljini od 200 kilometara od Zagreba bila je podešena za veliko opterećenje“, objasnili su iz najvećeg telekoma u Hrvatskoj.
„Kako bismo se nosili s očekivanim prometom od preko 500.000 posjetitelja, A1 Hrvatska osigurala je mrežnu pokrivenost s čak 7 lokacija (5 na Hipodromu, 1 na Bundeku i 1 u fun zoni). Naša tehnička priprema uključivala je aktivaciju 20 privremenih baznih stanica, postavljanje dodatnih baznih stanica i optimizaciju u hodu i isključivanje okolnih sektora kako bi se izbjegla interferencija. Isto tako osigurali smo tehničku i korisničku podršku na terenu tijekom cijelog dana, uz stalno praćenje i prilagodbu parametara u stvarnom vremenu“, rekli su iz A1 Hrvatska.
„Telemach je uspješno osigurao iznimno kvalitetnu i stabilnu mobilnu mrežu tijekom najvećeg i organizacijski najzahtjevnijeg događaja u Hrvatskoj. Uz optimizaciju kapaciteta u okolnim naseljima, na autocestama i širem području Zagreba, na sedam lokacija na mjestu održavanja koncerta postavljena je dodatna privremena mobilna infrastruktura. Stručnjaci Telemacha isplanirali su, postavili, optimizirali i nadzirali najmoderniju 4G i 5G tehnologiju na svijetu čime je omogućena besprijekorna povezanost i vrhunsko korisničko iskustvo unatoč izuzetno velikom broju korisnika i podatkovnom opterećenju.
Tijekom dana zabilježene su 5G brzine koje su dosezale i do 700 Mb/s, a tijekom koncerta i preko 300 Mb/s, čime se može podržati istovremeno više od 100 HD video poziva ili preko 50 HD simultanih streamova. Na samoj lokaciji koncerta zabilježeno je 226 tisuća minuta glasovnih poziva, dok je podatkovni promet dosegao 15 TB. U odnosu na prethodnu subotu, promet u Zagrebu porastao je za čak 35 TB“, rekli su nam iz Telemacha Hrvatska te dodali: „Više od 60 Telemachovih stručnjaka radilo je na detaljnoj pripremi i planiranju, čime je osigurana izvrsna mrežna pokrivenost i kapacitet u svim fazama događaja. Svoju ekspertizu usavršavali su kroz višegodišnje iskustvo u osiguravanju infrastrukture za jedan od najvećih glazbenih festivala u ovom dijelu Europe, Ultre u Splitu, za kojeg su pripreme u tijeku“.
Privatna mreža
„Uz zahtjevnu osnovnu mrežnu infrastrukturu, od MUP-a smo dobili izvanredan zahtjev za omogućavanjem prioritetne komunikacije za sve hitne službe. HT je u kratkom roku osmislio i implementirao tehničko rješenje s posebnim prioritetom u mreži – čime je sigurnost događaja podignuta na novu razinu. Pored osiguranja mobilne povezivosti za posjetitelje, HT je imao i ulogu ključnog tehnološkog partnera samom organizatoru događaja te je implementirao i upravljao cjelokupnom digitalnom infrastrukturom, što je uključivalo uspostavu aktivne IP mreže za više od tisuću blagajni i POS uređaja raspoređenih na lokacijama poput Hipodroma, Bundeka i istočnog parkirališta Zagrebačkog velesajma. Osim toga, HT je osigurao privatnu 5G Campus mrežu za mobilno povezivanje 735 blagajni, a isporučena je i zasebna lokalna IP mreža za sustav sigurnosnog videonadzora“, rekli su iz Hrvatskog telekoma.
U ovom zahtjevnom projektu sudjelovalo je gotovo 200 HT-ovih djelatnika. Na sam dan koncerta u subotu sve se pratilo iz Situacijske sobe, smještene u sjedištu HT-a na Radničkoj cesti u Zagrebu. U njoj je bilo oko 15 ljudi dok je njih 50-tak bilo na terenu ili online.
Nadzor sustava
„Uložili smo maksimalne napore kako bismo projektirali i implementirali sustav koji će osigurati minimalno osnovnu komunikaciju, s posebnim naglaskom na glasovne usluge u slučaju zagušenja, a priprema mreže obuhvaćala je ne samo prostor koncerta, već i šire područje grada i prilazne prometnice. Za što bolje korisničko iskustvo korisnicima smo savjetovali da koriste osnovne usluge poput poziva, SMS-a i chata, kao i da koriste 5G mrežu i VoLTE opcije.
Nadzor sustava započeo je već dan prije koncerta, a intenzivirao se na sam dan koncerta i a trajao sve do konačnog razilaženja posjetitelja u ranim noćnim satima nedjelje. Ukupno gledajući, dostupnost usluga nije padala ispod 95%, pri čemu je to najniža vrijednost koju smo zabilježili tijekom ulaska na koncertni prostor, dok je za vrijeme koncerta ista bila iznad 99%. U najopterećenijem satu bilježili smo više od 55.000 glasovnih poziva. Podatkovni promet je na prostoru koncerta bio iznimno visok, dostizao je 6 terabajta prometa u satu, uz iznimno visok udio od 50% prometa u uzlaznom smjeru. Za usporedbu, maksimalni prosječni satni promet u Zagrebu je 7 puta manji na usporedivom broj lokacija. Korisnici su najviše koristili aplikacije WhatsApp, Instagram i Facebook, a nismo zabilježili nikakve značajne žalbe na funkcioniranje mreže. Naprotiv, informacije s hipodroma bile su pohvale, s vrlo zadovoljavajućim povratnim informacijama“, rekli su nam iz Hrvatskog telekoma.
Kako su nam rekli iz A1 Hrvatska njihovi korisnici ostvarili su 272.000 poziva, uz preko 204.000 minuta razgovora. Preneseno je čak 16,2 TB podataka, a A1 mreža je uspješno podnijela intenzivan promet koji se mijenjao u stvarnom vremenu, prateći ritam koncerta – od live videa, poziva i poruka do tisuća selfieja s tribina. Također, brzine prijenosa u 5G mreži dosezale su do 500 Mbps, ovisno o fazi događanja i opterećenju ćelija.