Nakon povezivanja Skandinavije i Europe graditi će podmorski kabel Polar Connect
Nordijski konzorcij istražuje mogućnost izgradnje jednog od najvećih ikada europskih digitalnih infrastrukturnih projekata – podmorskog kabela koji povezuje Europu, istočnu Aziju i SAD preko Arktika
Projekt, Polar Connect, dobio je 4 milijuna eura od Europske komisije za financiranje faze projekta: Polar Connect Korak 1.
Sada 90% sve podatkovne komunikacije između Europe i Azije prolazi kroz Crveno more koje je "ruta pod sve većim utjecajem geopolitičkih izazova". Polar Connect predlaže sigurniju i kraću rutu preko Arktika kako bi se smanjilo kašnjenje i poboljšala otpornost.
GlobalConnect se odlučio pridružiti konzorciju čiji su ostali članovi Vetenskapsrådet putem Suneta, NORDUneta, Polarforskningssekretariatet i Danmarks Tekniske Universitet. GlobalConnect je vodeći pružatelj digitalne infrastrukture i podatkovne komunikacije u nordijskoj regiji, prenoseći više od polovice ukupnog podatkovnog prometa u i iz nordijskih zemalja.
GlobalConnect pruža širokopojasne usluge temeljene na optičkim vlaknima za više od 830.000 privatnih potrošača i end-to-end povezivost za 30.000 B2B korisnika putem svoje 243.000 km optičke mreže u Danskoj, Norveškoj, Švedskoj, Njemačkoj i Finskoj. GlobalConnect zapošljava oko 2.000 ljudi i imao je promet od 661 milijuna eura u 2023. godini.
GlobalConnect ima nekoliko godina iskustva u postavljanju podmorskih kabela u Skandinaviji, nedavno je dovršio najveći projekt digitalne infrastrukture u Nordiji u posljednjem desetljeću, a Kabel od 2600 km od sjeverne Švedske do Berlina, sposoban za prijenos svih podataka u nordijskoj regiji.
Nakon uklanjanja 200 bombi iz Drugog svjetskog rata, stvaranja pet novih podmorskih ruta i prokopavanja dna Baltičkog mora posebno razvijenom podmornicom, GlobalConnect je dovršio izgradnju svog 2.600 km dugog kabela od super vlakana, sposobnog za prijenos svih podataka u nordijskoj regihji. Cijena projekta je 1 milijarda SEK, a služit će kao ključna infrastrukturna veza u nordijskoj regiji i kontinentalnoj Europi.
Kabel vodi od sjeverne Švedske do Berlina, obuhvaća tri zemlje i desetljećima će djelovati kao važan digitalni pristupnik između kontinentalne Europe i nordijske regije. S dovršetkom projekta, optička mreža GlobalConnecta se proteže preko 200.000 km u sjevernoj Europi. Svjetlovodni kabel vodi od Švedske do Danske i od Danske do Njemačke, uključujući 700 km podmorskih kabela s otokom Bornholmom koji djeluje kao digitalni pristupnik između Nordijskih zemalja i Europe. Izgradnja super kabela trajala je nekoliko godina i uključuje teška kopanja u sjevernim dijelovima Švedske, suočavanje s oštrim zimskim olujama Baltičkog mora, kopanje morskog dna podmornicom i korištenje masivnih bušilica za stvaranje točaka za slijetanje na nekoliko obala.
Kako bi se napravilo mjesta za mjesto slijetanja u Njemačkoj, više od 200 bombi iz Drugog svjetskog rata moralo je biti uklonjeno iz Baltičkog mora i skenirano je 1.300 kvadratnih kilometara u potrazi za potencijalnim arheološkim nalazima.
Jačanjem digitalnih veza između Švedske, Danske, Njemačke i Europe, cilj projekta je doprinijeti ciljevima EU-a i nacionalnim ciljevima za brzi digitalni pristup i olakšati gospodarski rast uz manji utjecaj na klimu. Kabel također donosi ogromnu nadogradnju kapaciteta koja je ključna za ispunjavanje postojeće i buduće potražnje za kapacitetom koju generira umjetna inteligencija. Kabel će također osnažiti općine i regije da nastave svoju digitalizaciju i poboljšati mogućnosti za privlačenje više poslovnih objekata, povećanje konkurentnosti i pružanje boljih cijena za krajnje potrošače.
Kabel se sastoji od 96 parova vlakana i ima kapacitet prijenosa svih podataka u nordijskoj regiji, tj. 3.052 Tb/s (terabita u sekundi), što je ekvivalentno 1 milijardi istovremenih video streamova videa. S izgrađenim kabelom, optička mreža GlobalConnecta sada se proteže preko 200.000 km diljem Danske, Norveške, Švedske, Njemačke i Finske.
Ambiciozan projekt
Polar Connect Step 1 počinje 2025. godine, s ispitivanjem dna optimalne rute i drugim pripremama. Švedska vlada raspravlja o izgradnji potpuno novog broda za razbijanje leda, sposobnog probijanja leda debljine 4 metra i neistraženog arktičkog leda. Kada kabel bude položen, novi će se brod koristiti uz švedski ledolomac Oden. Kabel će biti postavljen na dubini od 4.000 m u Arktičkom oceanu, a predviđena je za upotrebu 2030. godine.
U prosincu je Meta također najavila da će izgraditi vlastiti podmorski kabel kako bi izbjegla problematična mjesta, uključujući Crveno more. Ruta će oblikovati grubi W počevši od istočne obale SAD-a, do Cape Towna u Južnoj Africi, zatim Mumbaija u Indiji, s ogrankom do indijskog grada Chennaija, prije nego što sleti u Darwin u sjevernoj Australiji i posljednjom dionicom natrag do zapadnoj obali SAD-a.