5G - Koridor Slovenija – Hrvatska
EU je za ovu godinu odabrao tri projekta i četiri studije za sufinanciranje 5G prometnih koridora koji povezuju regije diljem Europe, poboljšavajući cestovni, željeznički, unutarnjim plovnim putovima i multimodalni promet. Oni će podržati implementaciju 5G infrastrukture preko prekograničnih dijelova 5G koridora i osigurati kontinuitet usluge pri prelasku granice.
Nakon petnaest projekata, radova i studija, koji se financiraju u okviru programa Instrumenta za povezivanje Europe – Digitalni sektor (CEF Digital), pokrenut početkom 2023. godine, u drugom je krugu odabran i skup projekata za sufinanciranje infrastrukture koridora 5G u 2024. godini. Naime, odobreno je sedam dodatnih projekata, tri projekta i četiri početne studije, koji će se ove godine financirati u okviru CEF-a u digitalnom sektoru. Ti projekti i oni koji budu kasnije odobreni, a koji će se financirati sredstvima EU, trebaju omogućiti uvjete za povezanu i automatiziranu mobilnost (connected and automated mobility, CAM), uključujući sigurnosne i tehničke usluge, bilo da je riječ o cestovnom i željezničkom prijevozu, prijevozu unutarnjim plovnim putovima, bilo multimodalnom, odnosno kombiniranom prijevozu. Srednja i istočna Europa (CEE) dobro je zastupljena u programu EU Povezane i automatizirane mobilnosti (CAM) koji organizira Europska zdravstvena i digitalna izvršna agencija (HaDEA), a uključene su Bugarska, Srbija, Poljska, Češka, Hrvatska i Slovenija. Drugi projekti obuhvaćaju regije izvan CEE-a, uključujući Irsko more, Francusku i Belgiju, te Italiju i Francusku. Tri projekta odmah će započeti s uvođenjem potrebne infrastrukture, a četiri početne studije postavit će temelje za velike projekte uvođenja 5G infrastrukture u budućnosti.
Tri od tih projekata započet će s brzim uvođenjem potrebne infrastrukture, i aktivne i pasivne, kako bi se omogućio razvoj usluga CAM-a u nadolazećim godinama. Istodobno će se u četirima početnim studijama pripremiti temelji za buduće velike projekte uvođenja infrastrukture za 5G, s obzirom na predstojeće digitalne pozive u okviru CEF-a.
Od projekata odobrenog financiranja, cilj mreže 5G Balkan (Sofija – Dimitrovgrad) jest dovršiti buduću neprekinutu povezivost uvođenjem optičke infrastrukture i osiguravanje gigabajtne povezanosti. Drugi projekt odobrenog financiranja za 2024. godinu je BALTCOR5G, koridor između Poljske i Češke. Cilj projekta je uvođenje infrastrukture 5G i C-v2x, koja povezuje prekogranične dionice cestovnog koridora duž baltičko-jadranskog 5G koridora između Poljske i Češke. Treći projekt je IRISHSEA5G, kojemu je cilj prevladati izazove u prekograničnim područjima koja propadaju na tržištu uvođenjem pasivne i aktivne 5G infrastrukture preko irskog pomorskog prekograničnog koridora između Sjeverne Irske i Rosslare Harboura (264 km) te razviti nove poslovne modele u područjima s tržišnim nedostacima za pružanje digitalnih usluga.
Uz tri projekta odobrenog financiranja, odobreno je iz CEF-a i financiranje pet studija prometnih 5G koridora. Među njima je studija 5G-ADRIA, studija o prekograničnom uvođenju 5G mreža između Slovenije i Hrvatske na mediteranskom koridoru.
Studija projekta 5G-ADRIA vrijedna je 735.000 eura, planirat će 5G infrastrukturu za podršku budućim uslugama povezanim s prometom duž prometnih koridora TEN-T u Sloveniji i Hrvatskoj, povezujući glavne luke u slovenskom Kopru i hrvatskoj Rijeci. Studija projekta 5G-ADRIA usredotočit će se na definiranje koja je 5G infrastruktura potrebna za podršku budućim prometnim uslugama, koje će se koristiti duž prometnih koridora TEN-T u Sloveniji i Hrvatskoj. Studija treba uskladiti postojeću pasivnu i aktivnu infrastrukturu duž koridora s postojećim uslugama prometnih informacija i upravljanja. Studija će predstavljati temelj za razvoj budućih mreža i usluga. Plan je uvesti standardizirane CAM usluge, s poboljšanim prometnim informacijama i upravljanjem, zahtijevajući poboljšanu 5G pokrivenost s većim zahtjevima za podacima i gustoćom vozila, napredne CAM usluge s kooperativnom sigurnošću i međunarodnom razmjenom informacija o prometu u stvarnom vremenu i upravljanjem prometom, stavljajući pritisak na gustu 5G pokrivenost, visoku propusnost podataka, nisku latenciju usluge i visoku pouzdanost usluge.
Ruta će se protezati od Kopra, preko glavnog grada Ljubljane, do graničnog prijelaza Bregana u Hrvatsku, nastavljajući do Zagreba i Rijeke. Studija će analizirati potrebnu infrastrukturu koridora od 378 km. Telemach Slovenija širokopasovne komunikacije doo predvodit će grupu tvrtki za uvođenje standardiziranih CAM usluga s poboljšanim prometnim informacijama i upravljanjem, što zahtijeva bolju 5G pokrivenost. Partneri na izradi studije su Družba za Avtoceste v Republici Sloveniji DD, Transmitters and Communications Ltd i Univerza v Ljubljani.
Odobreno je i financiranje studija 5G HSL EUROLINK (prometni koridor između Pariza i Bruxellesa), 5G FREJUS koridor na prekograničnoj dionici Fréjus između Italije i Francuske, te studije 5G-SITACOR za uvođenje mreže 5G duž prekograničnih dionica TEN-T Mediteranskog i baltičkog koridora – Jadransko more između Italije i Slovenije. (G. K.)