Gartner predviđa pad klasičnog internetskog pretraživanja od 25% do 2026.
Jedna od najuglednijih i najutjecajnijih analitičkih tvrtki u svijetu Gartner Inc. predviđa pad prometa internetskog pretraživanja od 25% do 2026. godine
Naime, kako navodi potpredsjednik analitičar u Gartneru Alan Antin generativna umjetna inteligencija „Generative AI (GenAI) postaju zamjenski način za odgovore, zamjenjivati će sve više korisničke upite koji su se prije mogli izvršavati u tradicionalnim tražilicama.“
Gartner vjeruje da će AI chatbotovi i virtualni agenti koje pokreće generativna AI poremetiti tržište tražilica i to brzinom koja oduzima dah. Pri tome će neizbježna posljedica niti, kako primjećuje Antin, da će tvrtke zbog ovog brzog preokreta biti prisiljene preispitati svoje strategije oglašavanja i marketinga.
Antin i Gartner Inc nisu usamljeni u takvim predviđanima. Bill Gates je prošle godine rekao da će razvoj osobnih digitalnih agenata pokretanih umjetnom inteligencijom značiti da "više nikada nećete otići na stranicu za pretraživanje".
Što to znači za Google?
Prema Statisti, u siječnju 2024. godine Google Search je kontrolirao otprilike 91% globalnog tržišta tražilica. Njegov najbliži konkurent, Microsoftov Bing, imao je tržišni udio od samo 3,4%. I Google i njegov roditelj, Alphabet, naravno, imaju druge poslove. Međutim, Google pretraživanje i povezane usluge oglašavanja generirale su gotovo 56% ukupnog prihoda tvrtke prošle 2023. godine.
Zasad, međutim, nema znakova da dolazi do pada korištenja internetskih tražilica, odnosno njihove zamjene upitima modelima GenAI. Predviđanje Gartner Inc bi moglo biti pogrešno, što ne bi bili prvi put, ili makar vremenski pogrešno, upozoravaju neki analitičari.
S druge strane, Google bi mogao imati koristi od generativne umjetne inteligencije. Već eksperimentira s integracijom generativne umjetne inteligencije i pretraživanja u proizvod pod nazivom Search Generative Experience (SGE). Izvršni direktor Sundar Pichai rekao je u o poslovanju kompanije u četvrtom tromjesečju 2023. godine da su prvi pokazatelji uključivanja SGE u Google Chrome vrlo pozitivni. Na pitanje hoće li AI poremetiti tržište tražilica odgovor je više nego jasan – da, već utječe, no pri tome je važno i hoće li se Google Chrome prilagoditi i razvijati s promjenama koje donosi AI također je jasno – sigurno. Pitanje je samo koliko će Google biti uspješan u tome.