Croatian Makers - Stvaranje nacije digitalnih stvaralaca

Aktivnosti Instituta za razvoj i inovativnost mladih – IRIM kroz pokret Croatian Makers najviše su vidljive u projektu ProMikro, kojim je u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja u osnovne škole de facto uvedeno programiranje – učenici 6. razreda u 85% hrvatskih škola dobili su mikroračunala micro:bit za učenje programiranja

Nenad Bakić utorak, 1. svibnja 2018. u 00:00
Croatian Makers
Croatian Makers

Međutim, to je samo jedna od aktivnosti kojima je IRIM velikim sistemskim utjecajem trajno promijenio hrvatsko školstvo. Mnogi to vide, a kad generacije s kojima IRIM radi – trenutačni doseg je čak do 100.000 djece – malo narastu, svi će vidjeti da su zapravo postavljeni temelji za razvoj nacije digitalnih stvaralaca, koliko god to ambiciozno zvučalo, a tema bila zagađena prijašnjim utopijama bez ikakve osnove o “zemlji znanja”. Posađena je šuma čiji se rast više ne može zaustaviti, a tu šumu i dalje sadimo i njegujemo.

Ukratko: uz najveću privatnu donaciju u školstvo u Hrvatskoj razvijen je globalno jedinstven i uspješan program STEM edukacije. Doseg do 100.000 djece ostvaren je uz snažan razvoj sadržaja, sustava poduke i razvoj zajednice edukatora. Među projektima ističu se Croatian makers, robotička liga s preko 500 ustanova i preko 10.000 uključene djece; programiranje je najprije kampanjski, a zatim sustavno uvedeno u osnovne škole kroz najveću hrvatsku dobrotvornu crowdfunding kampanju STEM revoluciju i njen nastavak, projekt ProMikro. Kao dio složenog ekosustava razvijeni su napredni projekti kao što su međunarodno natjecanje, uz poduku, iz napredne robotike i napredni projekti u Internetu stvari. Iako čitav pokret ima jasne odlike “waterfall” razvoja, u njemu funkcioniraju i “agilni” projekti kao što je STEM auto, kojim se besplatne radionice programiranja i robotike dovode u manje razvijene dijelove zemlje.

Robotička liga

Robotička liga Croatian Makers naš je prvi sistemski projekt bez kojeg ostali veliki projekti ne bi bili mogući. Iako, naravno, IRIM nije “izmislio” robotiku u osnovnim školama, ona se uglavnom bila odvijala u izoliranim centrima za manji broj djece, koja su imala sreću biti blizu kvalitetnog edukatora, koji je, pak, imao pristup sredstvima kako bi nabavio opremu, ili imala bogatije roditelje, i tako dalje. Tipično natjecanje bio je “kup” – tj. izolirana natjecanja u kojima najbolji, ili oni s najskupljom opremom, pobijede i plasiraju se za neko međunarodno natjecanje, a ostali idu kući do druge takve prigode.

Ideja robotičke lige bila je da se odvija lokalno i redovito, kroz kola lige. U kolima lige sudjeluje sada i oko 2.000 učenika, a u tzv. fizičkom kolu – za razliku od online kola – učenici dolaze na preko 30 lokacija širom zemlje, tako da nitko ne mora putovati više od pola sata, ili najviše sat. Nema ispadanja, iako imamo pobjednika – a pobjednici su timovi. Ovo je originalni IRIM-ov projekt koji se pokazao izuzetno životnim. Iako smo počeli s idejom pilot-projekta za samo 30 škola, sada je u tri vala proširenja uključeno već više od 500 škola, udruga, dječjih domova, knjižnica, s preko 2.500 robota koje smo donirali. Platforma je edukacijski robot mBot, koji je najbolji robot upravo u toj klasi koja nas zanima.

No, robotika nije za sve, a neosporno je da kompetencije u novim tehnologijama trebaju svoj djeci kako bi bila ravnopravni građani 21. stoljeća. S druge strane, hrvatsko školstvo naročito je zaostalo u poduci u suvremenim tehnologijama. Primjerice, prema istraživanju TIMSS, koje je ekvivalent PISA za osnovne škole, hrvatska djeca najmanje u EU upotrebljavaju tehnologiju u nastavi prirodoslovnih predmeta. Stoga smo trebali potpuno demokratsku tehnologiju i našli je u fantastičnom micro:bitu, čija nevjerojatno uspješna implementacija u hrvatske škole ne bi bila moguća bez lige Croatian makers – naime, oslonili smo se na taj veliki i živi ekosustav.

Micro:bitovi za posudbu u knjižnicama
Micro:bitovi za posudbu u knjižnicama

Uvođenje micro:bita i programiranja

Micro:bitova iznimno niska cijena, male ulazne barijere, izrazito bogato okružje i izrazita upotrebljivost u fizičkom računalstvu, zato što ima ugrađene senzore, čine njegov ekosustav trenutačno najsjajnijom galaksijom u univerzumu edukacijske tehnologije, a micro:bit neospornim “pobjednikom” u klasi. Stoga ga nakon nacionalnih distribucija u UK (dobila su ga sva djeca 7. razreda) i na Islandu (sva djeca u 6. i 7. razredu) te u Hrvatskoj, kao nacionalnu tehnologiju usvaja i Singapur državnom nabavom 100.000 komada za poduku u, kako kažu, “školama i obiteljima” te se brzo i intenzivno širi velikim projektima od najbogatijih zemalja kao što su Kanada, Saudijska Arabija i Tajvan, preko Kine, do siromašnih kao što je Šri Lanka, koja upravo nabavlja 10.000 komada za pilot-projekt u 100 škola! Hrvatska je u tome avangardna, i dobro je da smo u tako bitnim stvarima avangarda!

Uvođenje micro:bitova se nastavilo, tako da ih je do početka programa ProMikro bilo već skoro 30.000 u Hrvatskoj. Između ostaloga, iskorišteni su za uvođenje informatike za sve učenike 1.-4. razreda u Varaždinskoj županiji, a dobili su ih i svi đaci 5. razreda u Osijeku, itd.

Nakon STEM revolucije uspjeli smo Ministarstvu znanosti i obrazovanja prezentirati dobre strane tog projekta i MZO je sa svojom agencijom CARNet financirao nabavu mikroračunala za sve učenike 6. razreda – na natječaju je pobijedio micro:bit – IRIM je donirao cjelokupnu organizaciju projekta, razvoj sadržaja i ostalo, HUP je donirao honorare za edukatore, a Hrvatska pošta dostavu. U do sada u Hrvatskoj neviđenoj suradnji privatno financirane dobrotvorne organizacije, države i privatnog sektora za mali novac programiranje je de facto uvedeno u hrvatske škole, i to na najbolji mogući način: međupredmetno i kao fizičko računalstvo! Državni proračun ovaj je projekt stajao manje od 4 milijuna kuna, što je zaista u okvirima u kojima se kreće proračun za obrazovanje bagatelni novac. Obrazovano je preko 2.000 učitelja – od kojih 30% nikad nije programiralo, a 40% vrlo rijetko – i skoro svi oni su nakon tri vala po 170 radionica širom zemlje uvjereni da djecu sada mogu učiti programirati, i imaju namjeru, za početak, to činiti na micro:bitu. Za ilustraciju, samo obrazovanja učitelja u Singapuru donacijom od 3,5 milijuna dolara provodi Microsoft, a teško je i zamisliti bi li naša država uopće mogla tako sustavno i efektivno obrazovati tako velik broj učitelja. To su zapravo temelji na kojima se od iduće školske godine uvodi programiranje u 5. i 6. razrede osnovnih škola.

Paralelno, radili smo i na naprednim projektima. Jedno je napredno robotičko međunarodno natjecanje WER, za koje smo donirali napredne robote u Hrvatskoj, Srbiji i BiH. Zatim, organizirali smo, prvi put uz značajniju donaciju “sa strane” (Hrvatski Telekom) projekt Interneta stvari uz Logo za niže razrede osnovne škole. U njih uključujemo uspješnije sudionike naših masovnih projekata, kako bismo im pružili izazove u skladu s njihovim mogućnostima i omogućili daljnji razvoj – to su budući “Rimci” – a ujedno ih motiviramo da ostanu u ekosustavu i razvijaju ga.

Pobjednici prošlogodišnjeg pozivnog natjecanja u IoT za ekologiju iz Dvora
Pobjednici prošlogodišnjeg pozivnog natjecanja u IoT za ekologiju iz Dvora

Kruna ovih naprednih projekata ipak je ovogodišnji projekt naprednog Interneta stvari, u kojem će nakon pozivnih kreativnih natječaja, preko 100 osnovnih i srednjih škola, dječjih domova i ostalih, simultano mjeriti i javno prikazivati mjerenje 7 ekoloških varijabli! To je bez sumnje globalno jedinstven projekt.

Naša najveća snaga su, naravno, posvećeni edukatori, kojima u stvari omogućujemo da budu ono što mogu. Velik naglasak upravo je na njihovim edukacijama i razvoju sadržaja. Do sada smo u naše aktivnosti uključili, i educirali ih, oko 3.000 edukatora. Posebnu ulogu u tome ima naša mreža “ambasadora”, najboljih edukatora koji obrazuju druge. Također, razvili smo zaista veliku količinu edukativnog sadržaja koji svakom djetetu ili odraslom, s ili bez učitelja, omogućuje jednostavan razvoj u programiranju i drugom korištenju digitalnih tehnologija – više možete pogledati na našem edukativnom portalu Izradi!

IRIM-ovo ključno financiranje dolazi od Nenada i Rujane Bakić, a nakon njih, najveći iznos donirali su građani i organizacije u Hrvatskoj kroz kampanju STEM revolucije, koju je podržala i Vlada RH. Građani, trgovačka društva i organizacije donacijama nas i inače podržavaju. IRIM je počeo dobivati sredstva i od raznih razvojnih fondova te je na jasnom putu samoodrživosti. Neovisno o tome, kao što vidite, posađena je šuma koja praktički jamči da će Hrvatska jednom biti nacija digitalnih stvaralaca!

Oprema za ovogodišnji napredni projekt Interneta stvari
Oprema za ovogodišnji napredni projekt Interneta stvari

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.