IZRAVNO FINANCIRANJE - Na PlatiMe računi su svježi kapital za jačanje likvidnosti i ulaganje
Vrijednost računa koji su trenutačno izloženi na platformi je oko šest milijuna kuna, što pokazuje da je tržištu nedostajala takva fintech usluga
PlatiMe korisnicima nudi brži i transparentniji proces dolaska do izvora financiranja, odnosno mogućnost veće očekivane zarade u usporedbi s depozitom u banci, tako je Tea Kolak, direktorica tvrtke, opisala poslovni model prve hrvatske platforme za otkup nedospjelih eRačuna. U nešto više od šest mjeseci rada, PlatiMe je pokazao u kolikoj mjeri je tržištu nedostajala takva fintech usluga.
"Trenutačna vrijednost izloženih eRačuna na PlatiMe je oko šest milijuna kuna. Izlaganjem na platformi nedospjelo potraživanje u nekoliko klikova postaje svježi kapital kojim tvrtka može sačuvati likvidnost, ili ga iskoristiti za nova investiranja", pojašnjava Kolak.
Povezanost s bonitetnim servisom
U razvoju platforme sudjelovao je i servis mojeRačun, vodeći informacijski posrednik, s ciljem da svojim korisnicima omogući izravno financiranje između pojedinaca, bez suvišne papirologije.
"Takozvane peer to peer platforme na zapadu nisu novitet, no u Hrvatskoj je tek s PlatiMe omogućen digitalni prostor, gdje se susreću ponuda i potražnja kapitala, u kojoj ne sudjeluju financijske institucije. Povezanost sa servisom mojeRačun omogućuje korisnicima da izlože eRačun odmah nakon što su ga poslali, a potencijalnim otkupiteljima da kroz uslugu mojBI provjere bonitetnu ocjenu primatelja tog eRačuna", naglašava Kolak.
Kako je navedeno, tri su ključna dionika na platformi – pošiljatelj, primatelj i otkupitelj, a jedna tvrtka može sudjelovati u svim trima ulogama. Trenutačno ih je na platformi registrirano oko 800, no ta brojka iz dana u dan raste.
"Sustav funkcionira tako da pošiljatelj određuje cijenu po kojoj će prodati eRačun, a otkupitelj ga može otkupiti po traženoj cijeni ili dati svoju ponudu, koja se, pak, može ili ne mora prihvatiti. Ono što se u posljednje vrijeme često događa jest to da se primatelj pojavljuje u ulozi otkupitelja. Ako primatelj ima višak likvidnosti, upravo je on taj koji ima pravo "prvokupa", odnosno opciju da otkupi račun po uvjetima koje je definirao pošiljatelj. Tako pomogne dobavljaču, a istodobno umanji svoj trošak", ističe direktorica platforme.
Nema "loših dugova"
Svaki eRačun može biti izložen na platformi onoliko dugo koliko to odluči prodavatelj, a ponude koje zaprimi u određenom danu, vrijede samo taj dan. Ako u navedenom vremenu pošiljatelj ne prihvati ponudu, ona prestaje vrijediti. Sljedeći dan započinje novi ciklus zaprimanja ponuda. Kupoprodaja se, nakon prihvaćanja ponude, može realizirati u pet minuta, što prodavatelju omogućuje niže troškove financiranja i trenutačno poboljšanje likvidnosti. Što se tiče diskonta, pojašnjava Kolak, on ovisi o samom nominalnom iznosu računa; na srednjim iznosima računa, diskont se kreće od tri do pet posto. Mjesta za "loše dugove", ističe, nema.
"Na PlatiMe otkupljuju se isključivo nedospjeli računi, odnosno potraživanja tvrtki koje ne žele čekati 30 ili 60 dana kako bi naplatile posao. Ovdje nije riječ o tome da pošiljatelj ne može naplatiti račun, uostalom, za svakog primatelja automatski se može provjeriti bonitetna ocjena, nego o tome da pošiljatelj ne želi čekati rok otplate koji je dao kupcu", naglašava Kolak.
Pozitivna iskustva korisnika
Povratne informacije korisnika potvrđuju da im ovaj model uvelike olakšava poslovanje. Davanjem suglasnosti za prodaju računa pošiljatelju, primatelji automatski postaju bolji partneri jer se potraživanja prema njima zatvaraju prije roka, a oni, pak, svoja dugovanja podmiruju u ranije danoj valuti plaćanja.
"Kao prednost, među korisnicima se često ističe jednostavnost korištenja platforme i sigurnost procesa, jer se sklapa eUgovor koji se ovjerava naprednim elektroničkim potpisom. To znači da nosi pravnu snagu ugovora potpisanog i ovjerenog kod javnog bilježnika, te je nepobitan dokaz poslovne aktivnosti", rekla je Kolak.