3T – Tourism, Travel and Tech 2023 - Održivost, luksuz i AI: kako prodati Hrvatsku?
Šesta po redu 3T konferencija održana je u zagrebačkom kinu Kaptol Boutique Cinema & Bar. Glavne teme ove godine bili su umjetna inteligencija – čiji je eksplozivan rast bio jedan od hitova prošle godine – zatim, održivost i luksuz...
"Konferencija 3T spaja turizam i tech kao dvije najuspješnije i najvažnije hrvatske grane, a prošla je godina možda bila i teža za tech nego za turizam. Stvari su se obrnule u odnosu na 2020. godinu. Istina, više je stenjao globalni tech, nego naš lokalni, ali potresi će doći i do nas" – ukazao je na otvaranju direktor konferencije i glavni urednik medija za IT profesionalce Mreža Oleg Maštruko. "Kad je riječ o turizmu, ta industrija posljednjih godina pokazala je ogromnu otpornost na nevolje, veću nego što smo očekivali".
Prvo keynote predavanje, pod nazivom "AI i budućnost ugostiteljstva: prednosti i opasnosti" (AI and the future of hospitality industry: benefits and dangers) održao je chief transformation officer Lošinj Hotels & Villas Zoran Pejović. Istaknuo je kako sve veća upotreba umjetne inteligencije (artificial intelligence, AI) u ugostiteljskoj industriji izaziva važna etička pitanja, poput gubitka radnih mjesta i kršenja privatnosti.
Pojednostavljenje operacija
"Dok AI obećava pojednostavljenje operacija i personalizaciju iskustava gostiju, opasnosti te tehnologije također se moraju uzeti u obzir. Jedan od primjera toga je korištenje jezičnih modela kao što je ChatGPT, koji se mogu koristiti za automatizaciju interakcije s korisničkom službom, ali također mogu produžiti pristranost i dezinformacije", upozorio je, među ostalim, Pejović, istaknuvši nužnost odgovorne uporaba te tehnologije. Jedna od namjena umjetne inteligencije može biti u optimizaciji lanaca logistike, primjerice.
Drugo keynote predavanje, pod nazivom "Kako postati konkurentniji korištenjem digitalnih usluga" održao je ICT evangelist u Hrvatskom telekomu Krešimir Jusup, koji je u razgovoru s IT managerom iz Marina21 group Mihovilom Vilajtovićem pokazao kako HT, koji je i digitalna kompanija s nizom rješenja koje nudi poslovanju, može pomoći turističkim subjektima u njihovoj konkurentnosti, boljim uslugama… Vilajtović je istaknuo primjere mogućnosti cloud rješenja, kojima se menadžerima omogućuje rad s bilo kojeg mjesta u stvarnom vremenu, prema zahtjevima gostiju. HT je to osigurao svojim rješenjem preko svojega data centra te VPN sigurne veze.
Turistički stručnjak Robert Sedlar u predavanju "Održivi turizam u Hrvatskoj – mit ili stvarnost?" ukazao je na nužnost ispravnog definiranja ekološke održivosti i njezina odnosa prema ekonomskoj održivosti, te na sociološki i kulturološki aspekt poslovanja prema prirodi. Sedlar je uvjeren kako u održivosti hrvatski turizam ide u dobrom smjeru te kako u tome ima priliku postati lider u regiji. Naveo je i koristi održiva turizma, ukazavši kako se, uz priznate zelene certifikate, odnosno certifikate održivosti, postaje privlačniji za sve više turista.
Tina Knežević iz Megatrend poslovnih rješenja, u predavanju "Podizanje zadovoljstva gostiju na višu razinu", ukazala je na važnost online pretraživanja destinacija za turistička putovanja te recenzija destinacija i usluga, te predstavila Megatrendovo rješenje.
Luksuz i održivost
Prijepodnevni dio konferencije Tourism, Travel & Tech tradicionalno je završio panel-raspravom, koja je ove godine imala temu "Idu li luksuz i održivost u turizmu i putovanjima zajedno?". Moderator panela bio je direktor 3T konferencije Oleg Maštruko, a panelisti direktorica Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj – HR PSOR Mirjana Matešić, project manager WWF Adria Mosor Prvan, vlasnica i direktorica online magazina Luxury Living Croatia Antoaneta Šimunović, managerica za ESG usluge Amorella Horvat Topić i stručnjak za turizam Miro Blažević.
Sudionici panela složili su se kako treba razlikovati odgovornu ekološku održivost od marketinških trendova. Mosor Prvan je u pitanju održivost i luksuz ukazao na važnost definiranja tih pojmova.
Mirjana Matešić rekla je kako Europska unija funkcionalno definira održivost te da ona time postaje uvjet dobrog poslovanja i konkurentnosti. Smatra da oni koji ne shvate održivost na odgovoran način, neće uspjeti na tržištu. Istaknula je na opasnost neodrživog odnosa prema prirodi te na činjenicu kako razvijenije zemlje svijeta svoj negativan utjecaj na prirodu i okoliš nastoje kompenzirati činjenicom da neke siromašnije zemlje zbog nerazvijenosti imaju manje emisije štetnih plinova.
Antoaneta Šimunović smatra kako je luksuz u konfliktu s održivošću, ali i kako je u najboljoj poziciji da postane održiv, jer taj tip gostiju troši relativno puno. Amorella Horvat Topić, pak, smatra kako bi rizike održivosti trebalo shvatiti kao priliku, ako postoji želja i volja za dobrobit okoliša i društva. Objasnila je PwC-ovu metodologiju za stvaranje ESG usluga, kojima se postiže dugoročno odgovorno i uključivo poslovanje.
Miro Blažević ukazao je na kulturološke razlike u svijetu prema održivosti te naglasio kako je ona ipak odlučujući kriterij svakog poslovanja, pa tako i turizma.
Digitalna rješenja
Poslijepodnevni dio ovogodišnje 3T konferencije započeo je predavanjem Product Managera Hrvatskog Telekoma Igora Marušića "Chatbot u hotelijerstvu", u kojemu je ukazao na mogućnosti i prednosti digitalnog rješenja za brže, jednostavnije rješavanje poslova u turističkoj destinaciji, poput prijave na recepciji, rezerviranja usluga u samom turističkom objektu te izvanpansionskih usluga… Ukazao je i na prednosti takvog rješenja za zaposlenike u turističkom objektu, koji se mogu više posvetiti kvalitetnijem odnosu prema gostima.
Vlasnica i direktorica online magazina Luxury Living Croatia Antoaneta Šimunović ukazala je u predavanju "Postoji li luksuz u Hrvatskoj?" na specifičnosti luksuznog turizma, potrebu bogatih gostiju da im se ponudi autentičnost destinacije i njene originalne vrijednosti.
Predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rally Daniel Šaškin ukazao je u temi "Utjecaj velikih svjetskih sportskih priredbi na turizam u Hrvatskoj", na primjeru World Rally Championshipa, na neiskorištene potencijale Hrvatske u organiziranju značajnijih velikih sportskih manifestacija. Osvrnuo se i na trendove u automobilskoj industriji, rekavši kako, suprotno nekim uvjerenjima, ne treba odbacivati nijednu tehnologiju, pa tako niti automobile s klasičnim benzinskim pogonom, jer svaka tehnologija može naći svoju primjenu u kojoj je najbolje rješenje.
U jednom od niza zanimljivih poslijepodnevnih sadržaja ovogodišnje 3T konferencije, traveltech expert and co-founder of Turneo Fran Kauzlarić, u predavanju "Uvođenje aktivnosti u odredištu u digitalnu eru" (Bringing in-destination activities to the digital era) objasnio je poteškoće digitalizacije rješenja za ponudu destinacijskih usluga u turističkoj ponudi te objasnio funkciju B2B platforme Turneo za prodaju destinacijskih usluga pod vlastitim brendom.
Pilot i CEO privatne avioprijevozničke kompanije ETF Airways Stjepan Bedić, u predavanju "Airline startup during covid pandemic" predstavio je sve izazove pokretanja i vođenja aviokompanije u pandemiji, ali i šire.
Na kraju ovogodišnje 3T konferencije Paul Bradbury održao je predavanje "Otključavanje hrvatskog 12-mjesečnog potencijala autentičnog turizma" (Unlocking Croatia's 12 month authentic tourism potential), nakon čega je u razgovoru s direktorom konferencije Olegom Maštrukom razgovarao o temi "Može li Hrvatska konkurirati u modernom multipolarnom turističkom svijetu?" (Can Croatia compete in the modern multi-polar tourism world?).
Glavni sponzor ovogodišnje 3T konferencije bio je HT – Hrvatski Telekom, srebrni sponzor Mastercard, te sponzori Megatrend poslovna rješenja i PwC Hrvatska. Konferencija se mogla pratiti uživo ili preko online streaminga, a svi sadržaji konferencije dostupni su na snimkama za sve registrirane goste. (G. K.)