Medijski odjeci

Malo o nekim društveno-mrežnim fenomenima koji su aktualni posljednjih tjedana – Amazonija i bojkoti...

Oleg Maštruko utorak, 1. listopada 2019. u 00:00

Amazonski požari praktično su savršeni za virtue signalling sa svih strana. Staviš link, kukaš kako zli ljudi uništavaju planet i, o bože, kakvi smo to postali, uništit ćemo zemlju itd. Zgodno je što ništa ne možeš napraviti, nitko te ne pita za novac, i općenito ne postoji opasnost da zapravo nešto moraš raditi, izaći na ulicu ili novčanikom potkrijepiti svoj stav. Nitko ti ne može reći – ako ti se ne sviđa stvar A, idi uradi stvar B (gasi požar), jer je nerealno da ideš gasiti požar u Brazil. Ne možeš niti kupiti savjest zvanjem broja na 0800 (uz 25% PDV-a za državu).

Dodatno je zgodno to što možeš optužiti bilo koga – neoliberale, pohlepu kapitalizma, Žaira Bulžunarua, opakog desničara, a može i obratno, možeš, kao Žair, optužiti NGO-ove i ljevičare da oni sami to podmeću kako bi bacili loše svjetlo na njega i tobožnje neoliberale ili “korporativne fašiste” itd. Sve opcije su otvorene i zato je događaj tako podatan za društvene mreže.

Zatim, možeš optužiti i masovne medije da “nitko ne piše o tome”, iako, zapravo SVI pišu o tome... no pljuvanje po medijima uvijek je isplativa prvoloptaška reakcija.

A i ne moraš nikoga optužiti, možeš samo staviti link i tužnog smajlija.

Dalje, možeš fenomenalno whataboutizirati – “svi ste plakali kad je gorila Notr Dam, a sad gore pluća svijeta, pa ne plačete???”.

Najzad, tu su negdje i Indijanci, domoroci, a kad god su tu likovi s kopljima i lišćem oko pasa, stvar dodatno dobiva na emotivnoj bremenitosti.

Razlog zašto Amazona gori nešto je kompleksniji. Naime, stočne farme najunosniji su biznis kojim se netko u toj regiji može baviti. Farmeri žude za mogućnošću da prenamijene, za njih beskorisne šumetine, u teren zgodan za ispašu stoke. Zapali se šuma pa pepeo zemlju učini plodnom za travu koju pasu krave.

“Cattle ranching is responsible for as much as 80% of the ongoing deforestation of the Amazon rainforest. A significant portion of the global beef supply, including much of the UK’s corned beef supply, originates on land that was once Amazon rainforest and is now denuded.”

Jednostavno je... jedite manje mesa... i ne samo vi, nego i vaš pas i mačka itd. Jeste li spremni na tu žrtvu ili je šeranje linkova lakše?

OK, neki koji ovo čitaju već jesu vegetarijanci i prije ovih požara, i svaka im čast. Postoje mnogo plemenitiji razlozi za tu odluku, čak i od požara u Brazilu, i to poštujem. Ali onda, kad biste se svi prebacili na vegetarijansku prehranu negdje bi nastao neki deseti problem. Manjak krava ili pretjerano oslanjanje na neku zelenu kulturu koja bi uništila sve ostale ili izazvala požar ili poplavu... i onda bi svi stočni farmeri, njihovi radnici i obitelji odjednom postali siromašan prekarijat pa bi morali otići u Riu de Žaneiru vozit Uber i živjeti u faveli pa bi ih kapitalizam pojeo i to opet pravednicima ne valja.... i seljaci koji jedu govedinu ne bi više imali novca za nju jer bi bila rijetkost pa bi nastala glad, pa bi... itd itd.

Svijet je kompleksno mjesto i problemi se događaju...

***

U tom istom, medijsko-društvenomrežnom tonu, bojim se da HND opet ne shvaća niti samu suštinu medija i struke koju tobože zastupa. Ovo je tema za kakve u uvodniku kažem da ih izbjegavam, jer su naše interne, medijske, teme ljudi koji rade u medijima, a ne onih koji ih konzumiraju. No, kako je i tema broja ove Mreže Mediji i digitalizacija, neka mi bude oprošteno.

HND tako posljednjih tjedana poziva na bojkot Bandića i izražava zgražanje zbog imenovanja novog urednika Novog Lista. Kakva je svrha bojkota Bandića? Pa ja bih, da sam Bandić, na ovo trljao ruke! Nastavljaš raditi sve kao i dosad, samo bez svjetala javnosti; pa to je savršeno, to je kao najljepši san za njega. Mislim da se nitko ne nada što većem odazivu i što duljem trajanju bojkota od samog Milana Bandića.

Neki će reći da on ponekad uživa u svjetlima medija. Točno, bila je faza kad su mu mediji trebali da to odrade, odradili su, dobio je X mandata na račun toga, a sad mu to više uopće ne treba. Uostalom, kad je posljednji put imao photo op s gaženjem po blatu Kozari Boka? Nije imao godinama, a svejedno pobjeđuje. Ako mu baš neki medij zatreba, zadobit će ga (da ne kažem – platiti). Neš ti problema.

Svojedobni bojkot Zdravka Mamića je donekle imao smisla jer a) njegovi ispadi su ispod svakog nivoa, b) on se tim ispadima hrani. Oduzmi mu tu hranu, pa to možda ima neki sitni smisao. Bandić se odavno medijima ne hrani, samo mu smetaju, a sad se sami miču s puta i za njega je to fenomenalna vijest.

Naravno, i bojkot Mamića je bio blesav, iz jednostavnog razloga jer je bio neprovediv. Maminjo svojim ispadima hrani medije, koliko i oni hrane njega, u vrijeme hiperprodukcije kad moraš imati 60 novih vijesti na web landing pageu dnevno, koji se web portal može odreći tako plodnog izvora bulšita kakav je Maminjo?

Dakle, bojkot Mamića bio je osuđen na propast zbog gladi medija, a bojkot Bandića je besmislen, kontraproduktivan i najviše koristi samom Bandiću. Nisu ovo neka otkrovenja, ovo je novinarski 101, ovo su stvari koje bi svaki student prve godine novinarstva, PR-a, društvenih mreža i (digitaliziranih) medija trebao instinktivno znati bez učenja, kao lakmus test je li medijska karijera uopće za njega... a HND, krovna strukovna organizacija, to ne zna...

Doduše, meni osobno bojkot paše. Ionako mi se ne čita o hrvatskoj svakodnevici, pa je mogu bojkotirati što se mene tiče, cijelu. Zašto stati samo na Bandiću? Bojkotiraj sve! No što će onda konzumenti hrvatskih web-bedastoća čitati i od čega će mediji živjeti? Kakvo nekuženje struke...

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.