Fintech, analiza HUB-a i Arhivanalitike - Prijetnja ili prilika

Korisnici se za fintech rješenja ne odlučuju samo zbog ušteda, već i zbog raspoloživosti i brzine usluga, ali ne i zbog korisničkog iskustva, što pokazuje prostor za napredak

R.I. nedjelja, 1. prosinca 2019. u 00:00
Fintech, analiza HUB-a i Arhivanalitike
Fintech, analiza HUB-a i Arhivanalitike

Prema novom izdanju HUB analiza 70, iz listopada ove godine, koje je za Hrvatsku udrugu banaka napravila Arhivanalitika, fintech donosi digitalnu transformaciju cjelokupnog financijskog poslovanja na temelju tehnologija vezanih uz Internet, big data i algoritme. Ne obuhvaća samo fintech startupe i big tech kompanije koje ulaze u područje financijskih usluga. Klasične financijske institucije drugi su najveći ulagači u fintech. One traže poslovno održive načine prožimanja starih i novih tehnologija. S druge strane, najveće nebankarske fintech kompanije ulaze u bankarstvo, sklapaju partnerstva s bankama, preuzimaju ih i apliciraju za bankarske licence.

Fintech je po svojoj prirodi globalni biznis

Fintech startupi teže globalnoj skalabilnosti prema uzoru na big tech kompanije. EU u tom procesu zaostaje za SAD-om i Kinom, jer još nije postignuto jedinstveno tržište financijskih usluga: samo 3% europskih potrošača koristi usluge ponuđača iz neke druge države članice. 

Međutim, fintech će biti katalizator tržišne arbitraže i unifikacije u Europskoj uniji.

U odnosima između klasičnih banaka, fintecha, big techa i ostalih financijskih institucija, svi su svima i potencijalni partneri i konkurenti, osobito u području mobilnih plaćanja. O novom izgledu tržišta u konačnici će odlučiti potrošači. Ta utakmica, kao i profiliranje novih navika potrošača, još nisu pri kraju, a u mnogim segmentima nalaze se tek na početku.

Financijske usluge zasnovane na klasičnim informatičkim i internetskim tehnologijama nisu na zalasku zbog pojave fintecha

U Hrvatskoj broj klasičnih transakcija karticama i kreditnih prijenosa vrlo brzo raste. S 1,45 milijuna ugovorenih usluga internetskog bankarstva, što predstavlja 54% svih korisnika Interneta, Hrvatska je na 21. mjestu u EU, i postoji velik prostor za napredak, koji je još veći u području e-trgovine. Međutim, konkurencija sprečava da rast volumena dovede do proporcionalnog rasta prihoda banaka.

Globalni prosjek i prihvaćenost po zemljama. Prihvaćanje se definira kao korištenje jednog sklopa ili najmanje dvije manje fintech usluge u % populacije koja koristi Internet, pri čemu je jedinica analize usluga, a ne institucija, što znači da se u prihvaćanje broje i slučajevi kada klijenti koriste fintech usluge tradicionalnih bankarskih institucija 📷 EY, 2019.
Globalni prosjek i prihvaćenost po zemljama. Prihvaćanje se definira kao korištenje jednog sklopa ili najmanje dvije manje fintech usluge u % populacije koja koristi Internet, pri čemu je jedinica analize usluga, a ne institucija, što znači da se u prihvaćanje broje i slučajevi kada klijenti koriste fintech usluge tradicionalnih bankarskih institucija EY, 2019.

Trend i struktura glavnih odrednica prihoda i rashoda hrvatskih banaka pokazuju da klasične bankarske poslove možemo smatrati zrelom industrijom u fazi konsolidacije, koja je nalik telefoniji prije 20 godina. Neto prihodi i troškovi u realnom se iskazu smanjuju, što objašnjava smanjenje udjela financijskog sektora u BDP-u sa 6,2% na 5% između 2011. i 2018. godine.

Konsolidacija, okrupnjavanje i internacionalizacija, odnosno globalizacija, financija nastavit će se. Održivost tog procesa na hrvatskom će tržištu ovisiti o pronalasku uravnotežene regulacije, koja će hrvatskim bankama, u okviru bankovne unije, omogućiti istovjetnu regulaciju na kakvu nailaze i njihovi konkurenti. Tako će se spriječiti regulatorne arbitraže, seljenja aktivnosti u druge zemlje, i osigurati zadržavanje znanja i talenata u zemlji. Samo u takvim uvjetima hrvatski mobilni potrošači neće svoje potrebe rješavati “klikanjem negdje drugdje”.

Fintech se može podijeliti na četiri velika dijela: (1) fintech kredit, (2) fintech debit i upravljanje računima, (3) blockchain i kriptovalute, i (4) ostale aplikacije vezane uz tržišta kapitala, upravljanje portfeljima, osiguranja i druge segmente
Fintech se može podijeliti na četiri velika dijela: (1) fintech kredit, (2) fintech debit i upravljanje računima, (3) blockchain i kriptovalute, i (4) ostale aplikacije vezane uz tržišta kapitala, upravljanje portfeljima, osiguranja i druge segmente

Četiri vrste fintecha

Fintech se može podijeliti na četiri velika dijela: (1) fintech kredit, (2) fintech debit i upravljanje računima, (3) blockchain i kriptovalute, i (4) ostale aplikacije vezane uz tržišta kapitala, upravljanje portfeljima, osiguranja i druge segmente.

Fintech kredit nisu samo P2P (peer to peer) platforme za izravno kreditiranje koje čine zanemariv dio kreditnog tržišta u EU, iako su u jugoistočnoj Aziji i SAD-u već zauzele značajne tržišne udjele. Sve što podiže procesnu učinkovitost kreditnih procesa na bazi tehnologija zasnovanih na Internetu, osobito automatizirani kredit skoring i metode digitalne identifikacije na bazi big data i umjetne inteligencije (artificial intelligence AI), dio je fintecha. Klasične banke već su duboko ušle u taj segment.

Fintech debit obuhvaća segment mobilnih plaćanja i servisa vezanih uz upravljanje računima i depozitima fizičkih i pravnih osoba. Primjena revidirane direktive PSD2 i API otvorenog bankarstva povećava konkurenciju, širi krug ponuditelja na treće strane pružatelje usluga, ali otvara pitanje povjerenja, sigurnosti, navika te financijske i digitalne pismenosti potrošača.

Blockchain i kriptovalute najmlađe su članice fintech područja. Njihova velika obećanja dosad se nisu realizirala. Međutim, nakon samo deset godina od početka komercijalizacije izuma, vide se naznake da bi bitcoin mogao postati “digitalno zlato”, a naprednije inačice blockchaina, poput znatno bržeg ripple blockchaina, koji je omogućio partnerstvo s kartičarima, te ethereuma na kojem se razvijaju pametni ugovori, pokazuju ozbiljne potencijale.

Blockchain i pojava kriptoimovina doveli su do razvoja kriptotržišta kapitala. Uz pomoć digitalnih tokena prikupljaju se sredstva za poslovne pothvate, upravlja se poticajima, smanjuju asimetrije informacija između ulagača i poduzetnika, ali u slabije reguliranom okviru, koji je bremenit rizicima. U budućnosti se očekuje brz razvoj u ovom segmentu koji je prisutan i u Hrvatskoj.

Pojava mješovitih tehnologija promijenila je navike potrošača i stvorila konkurentske i troškovne pritiske, koji su bankarstvo iz visokoprofitabilne industrije u usponu pretvorili u zrelu industriju u fazi konsolidacije, nešto poput telefonije
Pojava mješovitih tehnologija promijenila je navike potrošača i stvorila konkurentske i troškovne pritiske, koji su bankarstvo iz visokoprofitabilne industrije u usponu pretvorili u zrelu industriju u fazi konsolidacije, nešto poput telefonije

Jeftinije, brže, pristupačnije...

Prihvaćanje fintech rješenja najbrže se odvija u srednje razvijenim zemljama (Kina, Rusija) a najsporije u razvijenim zemljama (Japan, Francuska). Širenju fintech rješenja pogoduju razina ukupnog gospodarskog razvoja, tehnološki razvoj i liberalna regulacija. Prema brzini prihvaćanja u EU ističu se Irska, Nizozemska i Velika Britanija, u kojoj do Brexita posluje oko 60% europskih fintech kompanija.

Fintech kompanije koriste i slabu konkurenciju, odnosno postojeće marže, te necjenovnom konkurencijom pokušavaju poboljšati tradicionalne usluge. Cjenovna konkurencija fintecha najjača je u međunarodnim plaćanjima. (R. I.)

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.