Kojom brzinom će GenAI chatbotovi zamjenjivati klasične pretraživače interneta?
Od kako je ChatGPT pretraživanje na internetu postalo dostupno besplatno svima stručnjaci su počeli procjenjivati kada će takav novi način pretraživanja dostignuti 1% udjela na tržištu pretraživanja
![](/img/kojom-brzinom-ce-genai-chatbotovi-zamjenjivati-klasicne-pretrazivace-interneta_9XMGFz.jpg)
Očekivanja su kako bi se predviđanje iz podnaslova moglo ostvariti već ove godine.
"Prvi put možemo vidjeti putanju u kojoj bi ChatGPT mogao prijeći magičnu granicu od 1% tržišnog udjela negdje sljedeće godine", rekao je osnivač i izvršni predsjednik BrightEdgea Jim Yu.
Traženje informacija uz pomoć ChatGPT-a naravno nije jedino traženje uz pomoć alata generativne umjetne inteligencije koji zamjenjuju klasične tražilice kao što je Google Chrome. Tu je, naravno, i Perplexity.
ChatGPT je sada 6 puta veći od Perplexityja, prema analizi preporuka LLM-a o prometu u studenome koju je proveo BrightEdge. Usto, promet pretraživanja s ChatGPT-a (porast od 44%) i Perplexity (porast od 71%) nastavlja rasti iz mjeseca u mjesec.
Naravno, to još ni izbliza ne ugrožava Google Chrome koji je zadnju deceniju držao udjel u internetskom pretraživanju od preko 90 posto.
Rani znakovi
Njemačka analitička tvrtka Statista nedavno je objavila prema podacima Statcountera kako je u zadnjem tromjesečju prošle 2024. godine globalni tržišni udio u pretraživanju Googlea pao ispod 90 posto. To je prvi put još od 2015. godine da je Google Chrome duže vremena ispod 90%, ima prosjek od 89,6% u zadnja tri mjeseca u godini.
Strušnjaci još analiziraju razlog slabije tržišnog udjela Googela. Industrijska medijska kuća Search Engine Land ističe da je Googleov tržišni udio ostao prilično dosljedan, osim u Aziji gdje je tri mjeseca pada izgleda imalo učinka.
Googleov tržišni udio u američkom pretraživačkom tržištu dosegao je vrhunac od 90,37% u studenom, ali je u prosincu pao na 87,39%. U ostalim mjesecima 2024., Googleov tržišni udio pretraživanja u SAD-u bio je prilično dosljedan, varirajući između 86-88%.
Usto, glavni konkurenti pretraživanja, Bing i Yahoo! svi su stekli udio u istom vremenskom razdoblju.
Usto, sasvim je jasno kako i ChatGPT i Perplexity.ai dolaze na tržište pretraživanje interneta. Oba AI modela nude traženje relevantnih informacija sa svojim besplatnim verzijama.
Iako još nema velikog skupa podataka o tome koliko su korisnici promijenili ponašanje, ljubitelji umjetne inteligencije ne ograničavaju se na tradicionalno istraživanje ili prepisivanje e-pošte.
Oni također traže sve, od recepata, memeova i modne inspiracije: sve je to tradicionalno u djelokrugu Google pretraživanja.
Oglasi dolaze i na ove modele, a Perplexity je najavio svoje planove za unovčavanje u studenom 2024. godine.
Što sve to znači? 60% Googleovih prihoda dolazi od pretraživanja. I premda tvrtka ima vlastitog AI bota, to jest nastoji unijeti modele umjetne inteligencije u svoje pretraživanje interneta, novi igrači u pretraživanju zasigurno će imati svoje učinke.