Zakon o digitalnim tržištima stupa na snagu, tko će prvi biti kažnjen?

Očekuje se kako će Zakon o digitalnim tržištima promijeniti globalnu tehnološku industriju nakon desetljeća nesputanog rasta

Mreža nedjelja, 10. ožujka 2024. u 07:30
Margrethe Vestager
Margrethe Vestager

Google, Apple, Amazon, Microsoft, Meta Platforms i TikTokov vlasnik ByteDance zadnjih šest mjeseci nastojali su uskladiti se s ključnim propisima Europske unije, koji stupaju na snagu 7. ožujka.

Zakon o digitalnim tržištima (DMA) jedna je od najopsežnijih regulatornih mjera za obuzdavanje moći velikih tehnoloških tvrtki. Očekuje se kako će promijeniti globalnu tehnološku industriju nakon desetljeća nesputanog rasta.

Kritike suparnika i korisnika te upozoravajući komentari nadzornih tijela sugeriraju kako bi se bar neke od šest velikih tvrtki mogle u nadolazećim mjesecima naći na na nišanu regulatora zbog potencijalne neusklađenosti.

Ustanovi li se kako ne posluju u skladu sa zakonom, mogu biti kažnjene globom u iznosu do deset posto globalnog prometa. 

Apple je najveća meta

Apple bi mogao biti najviše pogođen jer ga zakon prisiljava na otvaranje svog dosad zatvorenog i strogo čuvanog eko-sustava, kako bi razvojnim programerima omogući distribuciju aplikacija korisnicima u Uniji izvan trgovine aplikacijama App Store.

Mjere poput uvođenja novih naknada - poput one za "temeljnu tehnologiju" od 50 eurocenti po korisničkom računu svake godine, koju će trebati plaćati čak i ako se programeri odluče ne koristiti Appleovim App Storeom ili sustavom plaćanja - već su zapelo za oko izvršnoj potpredsjednici Europske komisije za Europu prilagođenu digitalnom dobu Margrethe Vestager.

Rekla je kako nove strukture naknada ne bi trebale potkopavati mogućnost tvrtki da se prebace na konkurente.

Prije nekoliko dana Appleu je izrekla kaznu od 1,84 milijarde eura zbog sprječavanja Spotifyja u prikazivanju opcija plaćanja mimo App Storea. Apple je najavio žalbu.

Konkurenti poput švicarske usluge e-pošte Proton tvrde kako Apple nije učinio dovoljno na usklađivanju sa zakonom.

Godina dana do prvih izvješća

S osam temeljnih platformskih usluga koje podliježu DMA-u, što je više od bilo koje druge tvrtke, i unatoč angažiranju tisuća tehničkih inženjera da rade na naporima za usklađivanje, Google također riskira potencijalnu istragu.

Obavezna revizija rezultata pretraživanja koristit će agregatorima kao što su Booking.com i Expedia, koje bi trebale postati vidljivije i povećati promet.

To je već izazvalo trvenja s hotelima, zrakoplovnim prijevoznicima i restoranima. Neki očekuju kako će izgubiti do 50 posto svog internetskog prometa, a možda i milijune eura prihoda, zbog toga što će korisnici namamljeni velikim internetskim posrednicima.

Meta je najavila kako će zatražiti dozvolu od korisnika Instagrama i Facebooka za dijeljenje njihovih podataka između njenih usluga. Kako dosad nije stekla dobru reputaciju kad je riječ o upravljanju korisničkim podacima, također bi mogla riskirati istragu.

Microsoft, Amazon i ByteDance bi se u početku mogao suočiti s manjim nadzorom, budući da europski regulatori usmjeravaju svoje resurse na jedan ili dva slučaja, kako bi stekli dovoljno jak pravni temelj za kažnjavanje. 

Moguće je i kako će se velike tehnološke tvrtke međusobno optuživati i pozivati na europsku istragu, kako bi omele konkurenciju, a možda i pokušale pretrpati europske regulatore poslom. 

Za razliku od antimonopolskih istraga Unije, tijela zadužena za nadzor provedbe Zakona o digitalnim tržištima imaju samo godinu dana za objavu rezultata svojih aktivnosti.