AKD-ove identifikacijske oznake - Najkompleksniji sustav sljedivosti spreman za produkciju
U svrhu provedbe Direktive EU o sljedivosti duhanskih proizvoda Hrvatska je prva zemlja članica koja je počela izdavati jedinstvene identifikacijske oznake, a AKD je prvi izdavatelj u EU koji se certificirao kod sekundarnog repozitorija
Sukladno Direktivi EU kojom se propisuje uspostava sustava sljedivosti duhanskih proizvoda za zemlje članice, tvrtka Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) je – kao nacionalni izdavatelj za našu zemlju – krajem travnja započela s izdavanjem jedinstvenih identifikacijskih oznaka gospodarskim subjektima. Sve tvrtke koje se nalaze u lancu proizvodnje i prodaje duhanskih proizvoda moraju biti registrirane i označene posebnom, jedinstvenom, identifikacijskom oznakom.
Takav način povezivanja i označavanja proizvoda omogućuje nadzornim tijelima da prate put kutije cigareta ili drugog duhanskog proizvoda od tvornice ili države u kojoj su proizvedeni, do svakog prodajnog mjesta na kojem se ta roba prodaje. Do 20. svibnja – kada Direktiva stupa na snagu, svako prodajno mjesto mora se jednokratno prijaviti u sustav, čime će dobiti jedinstvenu oznaku. Proizvođači, pak, uz navedene jedinstvene oznake, moraju dobiti i oznake strojeva. Prilikom proizvodnje i pakiranja duhanskih proizvoda, u kôdu apliciranom na samo pakiranje, bit će naznačeno u kojoj je tvornici kutija proizvedena, na kojem stroju te za koje je tržište namijenjena, a jedinstvene kôdove nosit će i sve daljnje razine skupnih pakiranja proizvoda.
Prvi u produkciji u EU
U svrhu provedbe Direktive EU o sljedivosti AKD je tržištu ponudio tehnološko rješenje koje omogućuje generiranje jedinstvenih kôdova i komunikaciju svih uključenih dionika. Za sve korisnike osiguran je jednostavni sustav prijave preko web-stranice: https://tpd.akd.hr/ – gdje svi oni koji se žele baviti prodajom cigareta i drugih duhanskih proizvoda moraju prijaviti svoje prodajne objekte. Procjenjuje se da će u prvoj fazi registracije AKD zaprimiti prijave dvadesetak tisuća gospodarskih subjekta te oko pedeset proizvođača iz EU i svijeta. Na hrvatsko tržište u optjecaj se mjesečno stavi oko 25 milijuna pakiranja duhanskih proizvoda, a AKD će za svaki od tih proizvoda izdati zasebni kôd. Sustav sljedivosti duhanskih proizvoda najkompleksniji je sustav sljedivosti koji je dosad implementiran u Hrvatskoj, a nadzornim tijelima (u nas su to Ministarstvo financija i Carinska uprava) omogućuje pregled tržišta u svakom trenutku te smanjuje mogućnost nelegalne trgovine.
Usput rečeno, AKD je prvi izdavatelj identifikacijskih oznaka u EU sa spremnim tehničkim rješenjem koje je stavljeno u produkciju i prije roka određenog Direktivom. “Kada sagledamo sve AKD-ove glavne djelatnosti, možemo reći da su svi naši projekti zapravo projekti sljedivosti. Primjerice, u proizvodnji dokumenata kao što su osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole i drugi, vrlo specifični proizvodi u kojima je sigurnosna zaštita odlučujući faktor, važno je to da u sebi imaju ugrađen neki oblik serijalizacije – praćenja jedinstvenih oznaka koje se nalaze na tim dokumentima i proizvodima. Stoga se može reći da je sljedivost glavni posao kojim se tvrtka AKD bavi”, rekao je Jure Sertić, glavni direktor AKD-a. Ono što je novo u projektu sljedivosti duhanskih proizvoda jest to što se AKD sljedivošću prije bavio u zasebnim, izdvojenim sustavima specifične namjene. Primjerice, u tim projektima nije bila nužna gradnja novog složenog informatičkog sustava koji bi dopuštali dublju analitiku, pogotovo ne za praćenje na tržištu i bez mogućnosti praćenja nedopuštene trgovine tim proizvodima.
Europska unija bavi se sljedivošću proizvoda u mnogim područjima, a Direktivu o sljedivosti duhanskih proizvoda aktivirala je još 2014. godine. Taj je propis fokusiran na zdravstvene aspekte konzumacije duhanskih proizvoda, ali i na sprečavanje ilegalnog tržišta. AKD je sudjelovao u radnim fazama izrade te Direktive, a tvrtka je bila uključena i u ranije rasprave, kada se sljedivost planirala za tržišta farmaceutike, prehrambene industrije i industrije igračaka.
Respektabilan tržišni potencijal
Svaka država članica sustav sljedivosti duhanskih proizvoda treba uvesti na temelju dodatne Provedbene direktive EU, koja je na snazi od prošle godine, i koja daje tehničke smjernice za uspostavu informatičkog sustava koji će generirati oznake koje će se stavljati na duhanske proizvode, kako na jedinična pakiranja (kutije), tako i na skupna pakiranja. “Kada carinik zaustavi kontejner ili kamion koji prolazi preko više država, nakon skeniranja oznake postoji mogućnost saznati gdje je dotični proizvod proizveden, tko ga prevozi, nalazi li se u lancu distribucije na mjestu gdje ga se očekuje, i je li sve što treba biti u tom kamionu doista u tom kamionu.
Sustav bilježi sve predmete i sve dionike koji sudjeluju u distribuciji duhanskih proizvoda, i svaki od njih mora imati vlastitu oznaku – svaki proizvođač, svi distributeri, sva skladišta, sva prodajna mjesta i svaka pojedinačna kutija proizvoda, svaki pogon i stroj moraju biti uvedeni u sustav sljedivosti. To vrijedi i za sve eventualne promjene – recimo, pokvari se kamion u kojem se prevoze duhanski proizvodi – kamion u koji se pretovara mora dobiti vlastiti kôd sljedivosti, inače je transport nelegalan”, pojasnio je Sertić. Svaki izdavatelj oznaka sljedivosti komunicira s centralnim repozitorijem na razini EU, i sve svoje podatke o izdanim kôdovima šalje njima.
Nadzorna tijela po državama imaju pristup centralnom repozitoriju oznaka i moći će, statistički, pratiti kretanja duhana u Hrvatskoj. AKD ima za cilj ponuditi sustav i drugim zemljama članicama, posebno onima koje nemaju dovoljno kapaciteta za uvođenje vlastitih sustava. Iako krajnji rok za uspostavu sustava sljedivosti duhanskih proizvoda u EU istječe 20. svibnja, mnoge zemlje neće biti spremne. AKD je spreman funkcionirati kao operativni izdavatelj oznaka sljedivosti u tim državama, dok one ne uspostave vlastite sustave.
Posebna oznaka za sve
Informatički sustav za izdavanje oznaka sljedivosti duhanskih proizvoda napravljen je na platformi otvorena kôda, u programskom jeziku JAVA, na temelju tehničkih specifikacije koje su definirane u Provedbenoj uredbi EU. Ta uredba definira parametre sustava do sitnih pojedinosti – od struktura svih kôdova koji će se upotrebljavati, do načina zaprimanja i izdavanja kôdova, uloge dionika u sustavu, rokova, itd..
Sustav je konfiguriran tako da se može upogoniti na bilo kojoj softverskoj platformi, na bilo kojem od današnjih operacijskih sustava, i može raditi sa svakom od značajnijih baza podataka. Softver je nazvan AKD TrackID. Ime objašnjava funkciju – praćenje oznaka identiteta proizvoda. Kad se javi proizvođač, distributer, prodavač duhanskih proizvoda ili država koja želi koristiti AKD-ov softver, tvrtka im isporuči integracijske priručnike kako bi se korisnik pripremio za implementaciju. “Dva su modela upotrebe softvera TrackID – jedan je fizička instalacija na informatičkom sustavu kupca softvera (nacionalni izdavatelj kôdova neke druge države članice EU), a drugi je uporaba softvera TrackID kao cloud platforme. U drugom slučaju, države mogu imati svog izdavatelja identifikacijskih oznaka sljedivosti, koji onda koristi AKD-ovo tehničko rješenje.
Pritom, izvana gledano, vidi se samo izdavatelj identifikacijskih oznaka u pojedinoj državi, a ne proizvođač softvera”, objasnio naš sugovornik. AKD TrackID dizajniran je kao fleksibilna platforma, koja dopušta dosta izmjena u samom sustavu, u skladu s potrebama izdavatelja oznaka sljedivosti. “Riječ je o sustavu koji mora osigurati neponovljivost oznake sljedivosti u razdoblju od najmanje deset i više godina. Sustav svojim kapacitetima trenutačno podržava tržište Hrvatske za sljedećih dvadeset godina, i sustave sljedivosti za još najmanje pet država, i to tako da ne ponovi niti jedan kôd”, zaključio je Sertić.
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.