AKD-ove identifikacijske oznake - Najkompleksniji sustav sljedivosti spreman za produkciju

U svrhu provedbe Direktive EU o sljedivosti duhanskih proizvoda Hrvatska je prva zemlja članica koja je počela izdavati jedinstvene identifikacijske oznake, a AKD je prvi izdavatelj u EU koji se certificirao kod sekundarnog repozitorija

Zvonko Pavić subota, 1. lipnja 2019. u 00:00
Jure Sertić, glavni direktor AKD-a
Jure Sertić, glavni direktor AKD-a

Sukladno Direktivi EU kojom se propisuje uspostava sustava sljedivosti duhanskih proizvoda za zemlje članice, tvrtka Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) je – kao nacionalni izdavatelj za našu zemlju – krajem travnja započela s izdavanjem jedinstvenih identifikacijskih oznaka gospodarskim subjektima. Sve tvrtke koje se nalaze u lancu proizvodnje i prodaje duhanskih proizvoda moraju biti registrirane i označene posebnom, jedinstvenom, identifikacijskom oznakom.

Takav način povezivanja i označavanja proizvoda omogućuje nadzornim tijelima da prate put kutije cigareta ili drugog duhanskog proizvoda od tvornice ili države u kojoj su proizvedeni, do svakog prodajnog mjesta na kojem se ta roba prodaje. Do 20. svibnja – kada Direktiva stupa na snagu, svako prodajno mjesto mora se jednokratno prijaviti u sustav, čime će dobiti jedinstvenu oznaku. Proizvođači, pak, uz navedene jedinstvene oznake, moraju dobiti i oznake strojeva. Prilikom proizvodnje i pakiranja duhanskih proizvoda, u kôdu apliciranom na samo pakiranje, bit će naznačeno u kojoj je tvornici kutija proizvedena, na kojem stroju te za koje je tržište namijenjena, a jedinstvene kôdove nosit će i sve daljnje razine skupnih pakiranja proizvoda.

Prvi u produkciji u EU

U svrhu provedbe Direktive EU o sljedivosti AKD je tržištu ponudio tehnološko rješenje koje omogućuje generiranje jedinstvenih kôdova i komunikaciju svih uključenih dionika. Za sve korisnike osiguran je jednostavni sustav prijave preko web-stranice: https://tpd.akd.hr/ – gdje svi oni koji se žele baviti prodajom cigareta i drugih duhanskih proizvoda moraju prijaviti svoje prodajne objekte. Procjenjuje se da će u prvoj fazi registracije AKD zaprimiti prijave dvadesetak tisuća gospodarskih subjekta te oko pedeset proizvođača iz EU i svijeta. Na hrvatsko tržište u optjecaj se mjesečno stavi oko 25 milijuna pakiranja duhanskih proizvoda, a AKD će za svaki od tih proizvoda izdati zasebni kôd. Sustav sljedivosti duhanskih proizvoda najkompleksniji je sustav sljedivosti koji je dosad implementiran u Hrvatskoj, a nadzornim tijelima (u nas su to Ministarstvo financija i Carinska uprava) omogućuje pregled tržišta u svakom trenutku te smanjuje mogućnost nelegalne trgovine.

Usput rečeno, AKD je prvi izdavatelj identifikacijskih oznaka u EU sa spremnim tehničkim rješenjem koje je stavljeno u produkciju i prije roka određenog Direktivom. “Kada sagledamo sve AKD-ove glavne djelatnosti, možemo reći da su svi naši projekti zapravo projekti sljedivosti. Primjerice, u proizvodnji dokumenata kao što su osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole i drugi, vrlo specifični proizvodi u kojima je sigurnosna zaštita odlučujući faktor, važno je to da u sebi imaju ugrađen neki oblik serijalizacije – praćenja jedinstvenih oznaka koje se nalaze na tim dokumentima i proizvodima. Stoga se može reći da je sljedivost glavni posao kojim se tvrtka AKD bavi”, rekao je Jure Sertić, glavni direktor AKD-a. Ono što je novo u projektu sljedivosti duhanskih proizvoda jest to što se AKD sljedivošću prije bavio u zasebnim, izdvojenim sustavima specifične namjene. Primjerice, u tim projektima nije bila nužna gradnja novog složenog informatičkog sustava koji bi dopuštali dublju analitiku, pogotovo ne za praćenje na tržištu i bez mogućnosti praćenja nedopuštene trgovine tim proizvodima.

Europska unija bavi se sljedivošću proizvoda u mnogim područjima, a Direktivu o sljedivosti duhanskih proizvoda aktivirala je još 2014. godine. Taj je propis fokusiran na zdravstvene aspekte konzumacije duhanskih proizvoda, ali i na sprečavanje ilegalnog tržišta. AKD je sudjelovao u radnim fazama izrade te Direktive, a tvrtka je bila uključena i u ranije rasprave, kada se sljedivost planirala za tržišta farmaceutike, prehrambene industrije i industrije igračaka.

Respektabilan tržišni potencijal

Svaka država članica sustav sljedivosti duhanskih proizvoda treba uvesti na temelju dodatne Provedbene direktive EU, koja je na snazi od prošle godine, i koja daje tehničke smjernice za uspostavu informatičkog sustava koji će generirati oznake koje će se stavljati na duhanske proizvode, kako na jedinična pakiranja (kutije), tako i na skupna pakiranja. “Kada carinik zaustavi kontejner ili kamion koji prolazi preko više država, nakon skeniranja oznake postoji mogućnost saznati gdje je dotični proizvod proizveden, tko ga prevozi, nalazi li se u lancu distribucije na mjestu gdje ga se očekuje, i je li sve što treba biti u tom kamionu doista u tom kamionu.

Sustav bilježi sve predmete i sve dionike koji sudjeluju u distribuciji duhanskih proizvoda, i svaki od njih mora imati vlastitu oznaku – svaki proizvođač, svi distributeri, sva skladišta, sva prodajna mjesta i svaka pojedinačna kutija proizvoda, svaki pogon i stroj moraju biti uvedeni u sustav sljedivosti. To vrijedi i za sve eventualne promjene – recimo, pokvari se kamion u kojem se prevoze duhanski proizvodi – kamion u koji se pretovara mora dobiti vlastiti kôd sljedivosti, inače je transport nelegalan”, pojasnio je Sertić. Svaki izdavatelj oznaka sljedivosti komunicira s centralnim repozitorijem na razini EU, i sve svoje podatke o izdanim kôdovima šalje njima.

Nadzorna tijela po državama imaju pristup centralnom repozitoriju oznaka i moći će, statistički, pratiti kretanja duhana u Hrvatskoj. AKD ima za cilj ponuditi sustav i drugim zemljama članicama, posebno onima koje nemaju dovoljno kapaciteta za uvođenje vlastitih sustava. Iako krajnji rok za uspostavu sustava sljedivosti duhanskih proizvoda u EU istječe 20. svibnja, mnoge zemlje neće biti spremne. AKD je spreman funkcionirati kao operativni izdavatelj oznaka sljedivosti u tim državama, dok one ne uspostave vlastite sustave.

Model sustava sljedivosti
Model sustava sljedivosti

Posebna oznaka za sve

Informatički sustav za izdavanje oznaka sljedivosti duhanskih proizvoda napravljen je na platformi otvorena kôda, u programskom jeziku JAVA, na temelju tehničkih specifikacije koje su definirane u Provedbenoj uredbi EU. Ta uredba definira parametre sustava do sitnih pojedinosti – od struktura svih kôdova koji će se upotrebljavati, do načina zaprimanja i izdavanja kôdova, uloge dionika u sustavu, rokova, itd..

Sustav je konfiguriran tako da se može upogoniti na bilo kojoj softverskoj platformi, na bilo kojem od današnjih operacijskih sustava, i može raditi sa svakom od značajnijih baza podataka. Softver je nazvan AKD TrackID. Ime objašnjava funkciju – praćenje oznaka identiteta proizvoda. Kad se javi proizvođač, distributer, prodavač duhanskih proizvoda ili država koja želi koristiti AKD-ov softver, tvrtka im isporuči integracijske priručnike kako bi se korisnik pripremio za implementaciju. “Dva su modela upotrebe softvera TrackID – jedan je fizička instalacija na informatičkom sustavu kupca softvera (nacionalni izdavatelj kôdova neke druge države članice EU), a drugi je uporaba softvera TrackID kao cloud platforme. U drugom slučaju, države mogu imati svog izdavatelja identifikacijskih oznaka sljedivosti, koji onda koristi AKD-ovo tehničko rješenje.

Pritom, izvana gledano, vidi se samo izdavatelj identifikacijskih oznaka u pojedinoj državi, a ne proizvođač softvera”, objasnio naš sugovornik. AKD TrackID dizajniran je kao fleksibilna platforma, koja dopušta dosta izmjena u samom sustavu, u skladu s potrebama izdavatelja oznaka sljedivosti. “Riječ je o sustavu koji mora osigurati neponovljivost oznake sljedivosti u razdoblju od najmanje deset i više godina. Sustav svojim kapacitetima trenutačno podržava tržište Hrvatske za sljedećih dvadeset godina, i sustave sljedivosti za još najmanje pet država, i to tako da ne ponovi niti jedan kôd”, zaključio je Sertić.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.