AI bi mogla prodavati vaše namjere

Alati umjetne inteligencije za izvođenje, zaključivanje, prikupljanje, bilježenje, razumijevanje, predviđanje i konačno manipuliranje i komodificiranje ljudskih planova i svrha već su u razvoju.

Miroslav Wranka četvrtak, 16. siječnja 2025. u 11:45
📷 Pavel Danilyuk (Pexels)
Pavel Danilyuk (Pexels)

Istraživači pri Leverhulme Center for the Future of Intelligence Sveučilišta u Cambridge u radu objavljenom u časopisu Harvard Data Science Review kažu kako bi umjetna inteligencija mogla prodavati i vaše namjere. Alati umjetne inteligencije za izvođenje, zaključivanje, prikupljanje, bilježenje, razumijevanje, predviđanje i konačno manipuliranje i komodificiranje ljudskih planova i svrha već su u razvoju.

Kada su i u tek usputnoj u interakciji s robotima za brbljanje temeljenima na umjetnoj inteligenciji – u rasponu od digitalnih učitelja preko pomoćnika do romantičnih partnera - korisnici dijele intimne informacije koje tehnologiji daju pristup osobnim "namjerama" kao što su psihološki podaci i podaci o ponašanju. Ono što ljudi govore, kako to govore i vrsta zaključaka koji se kao rezultat toga mogu izvesti u stvarnom vremenu daleko su intimniji od pukih zapisa online interakcija.

U stvari, umjetna inteligencija već suptilno manipulira i utječe na motivacije oponašajući način na koji korisnik govori ili predviđajući način na koji će vjerojatno odgovoriti, tvrde autori. Ti razgovori, koliko god bezazleni izgledali, ostavljaju otvorena vrata tehnologiji za predviđanje i utjecaj na odluke prije nego što su donesene.

Ekonomija namjere mogla bi zamijeniti ekonomiju pozornosti, što bi stubokom promijenilo pristup oglašavanju, ali i omogućilo dosad neslućene mogućnosti oblikovanja ljudskih postupaka. Takvo tržište bi moglo imati nesagledive posljedice na slobodne i poštene izbore, slobodan tisak i pošteno tržišno natjecanje, između ostalog.