Tržište PC-ja 2017.-2018. - Dobrodošli u PC(D) svijet!

Uobičajenih analiza tržišta osobnih računala (PC), kakve poznajemo već dva desetljeća, danas je manje i rjeđe su, a sve je više analiza ostalih računalnih uređaja, koji dopunjuju ili zamjenjuju tradicionalna računala. IDC i Gartner redovno pripremaju i analize čitavog tržišta “osobnih računalnih uređaja” (engl. personal computing devices, PCD). Što pokazuju pregledi i analize PC(D) tržišta u 2017. godini i što nas očekuje u 2018.?

Esad Jakupović četvrtak, 1. veljače 2018. u 00:00
Tržište PC-ja 2017.-2018.
Tržište PC-ja 2017.-2018.

“Dok pametni telefoni postaju sve sposobniji, tradicionalnim osobnim računalima ostaje sve manje prostora za rast”, glasio je možda malo pojednostavljen zaključak analitičke tvrtke Statista u pregledu objavljenom za Novu godinu prije godinu dana (2017). Pregled je objavljen neposredno nakon što je analitička tvrtka Gartner preliminarno ocijenila da je isporuka računala u 2016. godini pala čitavih 6,2 posto, na 269,7 milijuna. Bio je to već peti uzastopni godišnji pad, a osim toga, i najmanja količina računala isporučena u jednoj godini još od 2006. (kada je na tržište poslano 240 milijuna PC-jeva).

Statista je pripremila i dijagram koji prikladno prikazuje rast isporuke računala od 2006. do 2015. godine te zatim padanje do 2016. Srazmjerno velik pad u 2016. utvrdila je i analitička tvrtka IDC (-5,7%, 260 milijuna), prema svojoj metodologiji. Kako izvjesne razlike između Gartnerovih i IDC-ovih brojki o isporuci računala i rastu ne bi bile pogrešno shvaćene, podsjećamo da su procjene statističke i empirijske te da apsolutno točne podatke nije moguće dobiti.

 

Na razini 2007. godine

Mnogi prodavači i pojedini distributeri svoje poslovne podatke ne otkrivaju. Analitičke tvrtke – među kojima su Gartner i IDC, jedine koje tu vrstu istraživanja obavljaju redovno, sveobuhvatno i temeljito – uz to, jednostavno nisu u stanju obuhvatiti sve točke prodaje svugdje po svijetu. Obje tvrtke koriste kompleksnu metodologiju praćenja isporuka u većini zemalja preko većine distributera te analize raznih drugih povezanih podataka, kao što su oni o pojedinačnim komponentama. Metodologija obuhvaća i uopćavanje, ekstrapolaciju i druge srodne postupke te je utemeljena na dugogodišnjem iskustvu njihovih analitičara širom svijeta. Glavne razlike u rezultatima, međutim, nastaju prije svega zbog razlika u obuhvaćanju dodatnih računalnih uređaja pored “tradicionalnih” računala (stolnih i prijenosnih). Gartner, tako, uračunava i tzv. premium ultraprijenosnike (engl. ultramobile premiums), kao što su Microsoft Surface i MacBook Air, “ali ne i Chromebook računala i iPadove”. IDC obuhvaća i radne postaje, “ali ne i odvojive, pločaste i druge tablete”.

Gartnerova ocjena, objavljena u siječnju prošle godine, pokazala je da je isporuka u 2016. godini pala na razinu davne 2007. godine. Rezultati su potvrdili nastavak konsolidacije tržišta, jer su tri vodeća proizvođača, Lenovo, HP i Dell svoj ukupni udjel povećali s 51,5 posto u 2015. godini na 54,7 posto u 2016. Među vodećima je Lenovo doživio pad od 2,4 posto, a HP pad od 0,2 posto, dok je Dell zabilježio rast od 2,6 posto. U pregledu je naglašeno kako je većina tržišta PC-ja ostala statična usprkos tehnološkim inovacijama, pa one nisu pokrenule veće promjene u isporuci. Razvijena je i nova vrsta računala 2-u-1, čije je ne baš sretno ime kasnije promijenjeno u možda malo s(p)retnija: pretvorivi prijenosnici/tableti (engl. convertible), odvojivi tableti (detachable), hibridi. Razvijene su i različite druge tehnološke inovacije, kao što su novi tanki i laki prijenosnici, baterije za dugotrajniji rad i slično. Time je ubrzan rast novog segmenta, koji predvode tzv. angažirani PC korisnici, koji na područjima kao što su analitika, simulacije i igre, prepoznaju ključne prednosti računala. U mnogo većem potrošačkom segmentu tržišta PC-ja je, međutim, masovna upotreba pametnih telefona omogućila produljenje života računala i time smanjenje novih isporuka.

Napuštanje tržišta PC-ja

Gartner je tri mjeseca kasnije u svom izvještaju o isporuci računala u prvom tromjesečju 2017., ponovno podsjetio na 2007. godinu. Isporuka u prvom kvartalu smanjena je 2,4 posto u odnosu na isto razdoblje 2016. godine, na 62,2 milijuna, što je bilo prvi put od 2007. godine da je kvartalna isporuka pala ispod 63 milijuna. Komercijalni, odnosno poslovni, segment doživio je umjereni rast, ali je daljnji pad u potrošačkom segmentu ponovno prouzročio i ukupni pad (-2,4 posto). Svjesni kako u cilju sprječavanja još većeg pada, u situaciji kada se isporuke u potrošačkom segmentu dalje smanjuju, moraju povećati prodaju u poslovnom segmentu, proizvođači su pojačali njegovo osvajanje. To je dovelo do daljnjeg poboljšavanja položaja, odnosno udjela najvećih u tom segmentu, i slabljenja položaja većine ostalih, donekle s izuzetkom Applea, koji ima solidnu bazu korisnika. “Proizvođači koji ne budu uspjeli pojačati svoju prisutnost u poslovnom segmentu bit će prisiljeni u sljedećih pet godina napustiti PC tržište”, upozorava Mitako Kisagawa, glavni analitičar pri Gartneru.

Osim u poslovnom segmentu, proizvođači vide mogućnosti za rast i u pojedinim potrošačkim nišama, kao što su PC-jevi za igre i tzv. grubi laptopi, namijenjeni za teža radna okruženja. Sva tri vodeća proizvođača u prvom su tromjesečju zabilježila rast – Lenovo 1,2 posto, HP 6,5 i Dell 3,4 posto. HP je s udjelom od 19,5 posto tržišta PC-ja gotovo sustigao Lenovo s 19,9 posto tržišta. Asus je s padom od 14 posto još više zaostao za trojkom, dok mu se Apple s rastom od 4,5 posto sasvim približio; udio prvog bio je 7,3, a drugog 6,8 posto. Industrija PC-ja doživjela je i rast cijena, ovaj put ne samo zbog pada vrijednosti lokalnih valuta u odnosu na dolar, nego i zbog nestašice dijelova. Cijene DRAM memorija gotovo su se udvostručile od sredine 2016. godine, a nestašice poluvodičkih diskova (SSD) i zaslona već su postale pravilo. Isporuka računala na području Europe, Bliskog istoka i Afrike (EMEA) u prvom se tromjesečju smanjila 6,9 posto, na 17,9 milijuna. Smanjenje je zabilježeno u svim glavnim regijama, dok je u Rusiji pad po dvoznamenkastoj stopi smanjen na jednoznamenkasti, zahvaljujući stabilizacije lokalne ekonomije. Podsjetimo još da se potrošnja PC-ja počela oporavljati i u Kini, iz sličnih razloga.

Dvostruka zamjena mjesta

Isporuka tradicionalnih računala u drugom je tromjesečju 2017., prema ocjeni IDC-a, pala 3,3 posto u odnosu na isto razdoblje u prethodnoj godini, na 60,543 milijuna. Iako je pad u usporedbi s istim kvartalom u 2016. povećan u odnosu na usporedni pad iz prvog tromjesečja (-0,6 posto), isporuka je bila gotovo ista kao u prvom tromjesečju, zapravo za oko 200 tisuća računala veća (60,328 milijuna). Iako je isporuke u prvom kvartalu usporavala nestašica dijelova kao što su SSD diskovi, u drugom je kvartalu taj utjecaj bio manji. No, nestašica je dovela do poskupljenja nekih komponenti, što je utjecalo na cijene računala, a one na prodaju. Isporuka je bila učinkovitija u razvijenim regijama nego u zemljama u razvoju, posebno na području Azije/Tihog oceana (bez Japana) i Južne Amerike. Na tržištu PC-ja u SAD-u zabilježen je pad, ali na srazmjerno umjerenoj razini, zahvaljujući činjenici da je ono manje od drugih izloženo promjenama cijena (na koje je u drugim zemljama utjecao i pad vrijednosti lokalnih valuta), kao i vladinim projektima prelaska na Windows 10 te velikim nabavkama računala Chromebook u obrazovanju. U Japanu je zabilježen rast, u dobroj mjeri zbog pojačanih poslovnih nabavki nakon većeg pada u 2015. i prvoj polovici 2016., kao posljedici katastrofalnog tsunamija.

IDC je ocijenio kako je usprkos povremenim nestašicama dijelova u drugom tromjesečju nastavljena stabilizacija globalnog tržišta PC-ja, čemu najviše pridonosi poslovni segment. HP je u drugom tromjesečju preuzeo vodstvo od Lenova u isporuci računala, zahvaljujući 6,2-postotnom rastu u odnosu na isto razdoblje u 2016., i također istovremenom 5,7-postotnom padu isporuke kod Lenova. U drugom tromjesečju došlo je do još jedne zamjene: Asus je preuzeo 5. mjesto od Acera, koji je pao na 6. mjesto, čime je uvršten među “ostale”, a tako je ostalo i u trećem tromjesečju. Zahvaljujući agresivnom rastu u gotovo svim regijama, HP je dosegao udio od blizu 23 posto. Lenovo je pretrpio veće smanjenje isporuke u Sjevernoj Americi, što ga je nakon nekoliko godina vodstva dovelo na drugo mjesto u svijetu. Dell je s rastom od 3,7 posto i stabilnom isporukom u gotovo svim regijama sačuvao svoje treće mjesto, na kojem se drži već duže vrijeme. Apple je u trećem kvartalu skromno povećao isporuku, 1,3 posto i uspio preuzeti peto mjesto od Asusa, koji je prešao na 6. mjesto, odnosno među “ostale”, zato što IDC-ov pregled tradicionalno obuhvaća samo pet najvećih isporučitelja, a sve proizvođače s manjom isporukom uvrštava među “ostale”.

Nestašice i poskupljenja

U trećem je tromjesečju, prema ocjeni Gartnera, zabilježen 3,6-postotni pad isporuke tradicionalnih računala u odnosu na isporuku u trećem kvartalu lani, s ukupno 67 milijuna uređaja. Analitička tvrtka podsjeća da je to već 12. uzastopni kvartal smanjivanja tržišta PC-ja. U analizi se ocjenjuje da je učinak stabilizacije industrije PC-ja u ključnim regijama, koje obuhvaćaju zemlje EMEA, Japan i Južnu Ameriku, poništio smanjenje isporuke na tržištu SAD-a za čitavih 10 posto. Kao jednog od najvećih krivaca za loše rezultate u SAD-u, već četiri kvartala Gartner navodi skromnu prodaju računala za obrazovanje u ovom kvartalu “povratka u škole”. Na drugoj strani, glavni pokretač tržišta PC-ja u svim regijama, posebno razvijenijim, i dalje ostaje prelazak na Windows 10. Na tržištu i dalje vlada nestašica komponenti, među kojima su teškoće s DRAM memorijama postale teže nego u prvoj polovici godine. To izaziva nova poskupljenja dijelova, koje mnogi proizvođači kroz manja povećanja cijena računala prevaljuju na potrošače. Gartner procjenjuje da će nestašice trajati još neko vrijeme, ali i kako one ne moraju uvijek i odmah utjecati na konačne cijene.

HP i Lenovo su i u trećem tromjesečju vodili tijesnu trku na prvom i drugom mjestu, iako je razlika ovaj put malo povećana, zato što je HP povećao isporuku 4,4 posto, a Lenovo je smanjio 1,5 posto. HP-u je to već peti uzastopni kvartal rasta na globalni razini, dok je Lenovo od posljednjih deset kvartala u osam doživio pad. HP je bilježio rast u svim regijama osim u SAD-u, u Južnoj Americi čak prema dvoznamenkastoj stopi. Lenovo je u SAD-u doživio dosad najveći pad, otkako je 2005. godine od IBM-a kupio PC odjeljenje. Lenovo je i dalje u dvojbi je li važnije voditi računa o profitabilnosti ili o tržišnom udjelu, ali čini se da prevladava prvo. Dell je zabilježio manji pad (-0,4 posto), prvi nakon prvog kvartala 2016. godine. Isporuka na području Azije/Tihog oceana povećana je 1,1 posto, za što su najviše zaslužni prijenosnici namijenjeni poslovnom sektoru. U Kini je isporuka smanjena oko 5 posto, pri čemu je mnogo stabilnije poslovno tržište PC-ja, posebice u segmentu velikih tvrtki. Na području EMEA zabilježen je 1,1-postotni pad, pri čemu se usporava smanjivanje tržišta PC-ja zapadne Europe, za koje je Gartner lani u listopadu procijenio kako će se u četvrtom kvartalu u potpunosti stabilizirati.

Računalo kao usluga

Pad prodaje osobnih računala tijekom punih šest godina, od 2011., razlog je za česta nagađanja o “smrti računala”. No, kao što je u prosincu napisala Gartnerova analitičarka Lillian Tay, nema baš mnogo smisla govoriti o “smrti” tržišta koje je još uvijek vrijedno 166 milijardi dolara godišnje. Pogotovo nakon što je Gartner za 2018. godinu umjesto “smrti” najavio ponovni rast tržišta PC-ja, iako skromnih 2 posto. “Instalirana PC baza smanjila se do točke na kojoj preostaju samo uistinu angažirani PC korisnici”, objašnjava Tay, “koji s njima dobivaju bogatija iskustva sa slikama, brži odziv i mogućnosti videa”. Gartnerova analitičarka dodaje kako “računala danas već standardno imaju snažne procesore Intel Core i-serije, i na tržište dolaze s poboljšanim 4K ekranima”. Na tržište PC-ja utječe i konsolidacija ponuditelja – tako Fujitsu i Toshiba napuštaju dijelove tržišta, a Lenovo, HP i Dell povećavaju svoj udio. Prema ocjeni Lillian Tay, prosječna je prodajna cijena (APS) računala “solidna i margine dobiti su sasvim dolične”. Gartner očekuje stabilan APS stolnih računala i prijenosnika – 566 dolara u ovoj i 549 u 2021. godini. Za ultraprijenosnike (ultralaka računala te odvojive i pretvorive tablete) očekuje smanjenje cijene, s ovogodišnjih 776 dolara na 729 u 2021. godini.

U svojoj nedavnoj analizi Gartner ocjenjuje kako je poslovno tržište PC-ja, koje posljednjih godina bilježi bolje trendove od potrošačkog tržišta, 2017. godine poraslo 0,1 posto te kako će se u 2018. povećati 2,4 posto. Nasuprot tome, potrošačko se tržište PC-ja u 2017. godini smanjilo 6,5 posto, a pad će se nastaviti i ove godine, ali će biti dosta manji, oko 1 posto. Za bolji položaj komercijalnog tržišta PC-ja proizvođači i prodavači mogu se zahvaliti prije svega zamjeni starih računala novim modelima. Iako se prosječni ciklus zamjene produžio s četiri na pet godina, aktualni zahtjevi za digitalnom preobrazbom u poduzećima ciklus su donekle skratili. Među ključnim novim trendovima na području PC-ja Gartner navodi dolazak stalno povezanih i za rad spremnih računala, utemeljenih na Intelovom ili ARM-ovom procesoru, Windowsu 10 i LTE brzini prijenosa. Ona su tipično laka, nemaju ventilator i opremljena su baterijom za cjelodnevni rad. Ove se godine mogu očekivati i druge inovacije, kao što su ekrani bez dosadašnjeg ruba, koji će omogućiti još manje dimenzije prijenosnika, kao i nove vrste provjeravanja identiteta (IC senzori, 3D senzorska kamera, prednja kamera za prepoznavanje lica), računala za iznajmljivanje (PC kao usluga) i slično.

Vrijeme za “uređaje”

Kao što je već rečeno, analitičke tvrtke u posljednje vrijeme rjeđe pripremaju posebne analize tržišta “tradicionalnih PC-jeva”, koje su, uz to, manje detaljne. Prošle su godine jednako često pripremane i zajedničke analize tržišta svih “uređaja” (engl. devices), kako ih naziva Gartner, odnosno “osobnih računalnih uređaja” (PCD), kako ih označuje IDC, a može se očekivati da će takva istraživanja na kraju i prevladati. Prema Gartnerovoj analizi s kraja 2017., u toj je godini isporučeno tržištu 2,332 milijarde uređaja, 1,07 posto manje nego u 2015. godini. U ovoj se godini, međutim, očekuje rast od 1,95 posto (najveći od 2015. godine), na 2,352 milijarde, a u 2019. godini “nulti rast” 0,38 posto, na 2,361 milijarde. Gartnerov direktor istraživanja Ranjit Atwal objašnjava kako je dosad bilo rašireno pogrešno mišljenje da je mobilnost utemeljena samo na pametnim telefonima. “Naša najnovija istraživanja pokazuju da mobilni korisnici isto tako ovise o osobnim računalima i tabletima”, kaže. Atwal objašnjava kako 40 posto anketiranih naglašava da koriste PC ili tablet i za neka svakodnevna iskustva, kao što su čitanje i pisanje e-pošte te gledanje videa.

U isto vrijeme, kaže Atwal, “34 posto anketiranih potvrđuje da koriste pametni telefon radi njegove prikladnosti kad su u pokretu”. Za rast tržišta svih osobnih računala posebno je zaslužno tržište poslovnih računala, koje potiče brži prelazak na Windows 10 u mnogim regijama. Ukupni rast može se zahvaliti također rastu tržišta PC-ja u Rusiji, za oko 5 posto u 2017. godini, koje je rezultat poboljšanja ekonomije u toj zemlji. Zasluge pripadaju i Kini, u kojoj su lani odlagali prelazak na Windows 10 zbog sigurnosti i privatnosti te tako usporili prodaju PC-jeva, a sada Microsoft s agencijom kineske vlade radi na razvoju verzije operacijskog sustava koja će biti službeno odobrena. “Funkcije Windowsa 10 mogu biti posebno korisne za kinesku vladu, koja potiče prelazak sa stolnih i prijenosnih modela na premium ultraprijenosnike, što će, vjerujemo, imati pozitivan utjecaj na tržište u 2018. godini”. Atwal naglašava da su za rast tržišta PC-ja poseban problem korisnici koji se dugo drže svojih starih računala, za razliku od vlasnika mobilnih telefona, koji srazmjerno često mijenjaju svoje modele.

Osobni računalni uređaji

Usprkos rastu pojedinih manjih segmenata, ukupno tržište osobnih računalnih uređaja (PCD) u 2017. se godini smanjilo 2,7 posto, na 423,3 milijuna, a u 2018. se godini očekuje daljnji 4-postotni pad, na 405,37 milijuna. U osobne računalne uređaje spadaju stolna i prijenosna računala, radne postaje i tableti (pločasti i odvojivi). U petogodišnjem razdoblju 2017.-2021., kojem je IDC posvetio svoje istraživanje, isporuka PCD-ova će se smanjivati prema 2-postotnoj prosječnoj stopi (CAGR), tako da će u 2021. godini pasti na 393,9 milijuna. Isporuka tradicionalnih računala past će s 260,2 milijuna u 2017. godini na 248,1 milijun u 2021. godini, s prosječnom godišnjom stopom rasta -0,9 posto (s 0,9-postotnim padom). Kada tim računalima dodamo i odvojive tablete, kao što je Microsoft Surface Pro, prosječni se godišnji rast poveća na 0,3 posto. Drukčije rečeno, među kategorijama PCD-ova će isporuka, odnosno prodaja, stolnih računala i pločastih tableta u petogodišnjem razdoblju i dalje padati, dok će se isporuka/prodaja prijenosnika, radnih postaja i odvojivih tableta, postupno poboljšavati.

IDC upozorava da će se tržište PCD-a i dalje suočavati s različitim izazovima na putu do prodaje i dobiti. Tvrtka prognozira da će 69 posto isporuke PCD-a u zemljama u razvoju u 2021. godini pripasti tradicionalnim prijenosnicima i odvojivim tabletima, pa će biti posebno osjetljivo pitanje cijena. Iako su pretvorivi prijenosnici/tableti (engl. convertible) i ultralaki prijenosnici najomiljeniji u razvijenom svijetu, Kina spada među deset najboljih zemalja za njihovu prodaju. “Isporuka odvojivih tableta će u razdoblju 2018.-2021. doživjeti dvoznamenkasti rast”, kaže Ryan Reith, potpredsjednik programa za istraživanje mobilnih uređaja pri IDC-u. Već danas gotovo polovica odvojivih tableta koristi Windows, i to se u sljedećim godinama neće posebno promijeniti. Linija iPad Pro tvrtke Apple čini između 30 i 35 posto te kategorije, a ostalo su modeli utemeljeni na Googleu. Za taj segment se zanimaju, kako proizvođači PC-ja, tako i proizvođači pametnih telefona. “No ako pogledamo ukupno tržište PCD-a, vidjet ćemo da se radi o količini od samo 5 posto u 2017. godini i 9,4 posto u 2021. godini”, kaže Reith. “U 2017. godini tradicionalno je tržište PC-ja nadmašilo očekivanja usprkos nestašici ključnih komponenti za prijenosnike i pritisku cijena”, dodaje. “Očekujemo da će se to stanje poboljšati te kako će nove forme računala, kao što su pretvoriva i ultralaka, postati prevladavajući oblik prijenosnika u 2019. godini”.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.