Starlink u Europi sve konkurentniji zemaljskim mrežama
SpaceX-ov Starlink osigurao je vodeću poziciju na LEO tržištu, kako u Europi tako i na globalnoj razini
S mrežom od više od 7.000 satelita diljem svijeta , ostaje najsposobniji u pogledu pokrivenosti i kapaciteta, pružajući širokopojasni pristup u većem dijelu Europe.
Iako Europa možda ne predstavlja najveće tržište za satelitska rješenja u usporedbi s drugim velikim kopnenim regijama s nižom gustoćom optičke infrastrukture i većim udjelom stanovništva živi u ruralnim područjima, konstelacije telekomunikacijskih satelita niske Zemljine orbite (low Earth orbite, LEO) pojavile su se kao važan dio skupa alata za povezivanje u regiji.
Kako je prihvaćanje Starlinka u Europi poraslo, čak i na neočekivanim mjestima kao što je London - gdje je kapacitet mreže iscrpljen, a usluga rasprodana - SpaceX je brzo krenuo kako bi ojačao svoju konstelaciju. Tvrtka je povećala ulaganja kako bi povećala gustoću svojih zemaljskih stanica i lansirala nove naprednije satelite u drugoj polovici prošle 2024. godine.
Niža latencija
Značajna poboljšanja u latenciji prevode se u bolju kvalitetu iskustva (QoE) za korisnike Starlinka diljem Europe. Razlika u latenciji između Starlinka i ukupnog zemaljskog fiksnog širokopojasnog tržišta značajno se smanjila diljem Europe tijekom posljednje dvije godine. U četvrtom tromjesečju 2024. godine (Q4 2024) korisnici Starlinka u zapadnoj Europi imali su najniže srednje latencije na kontinentu, a prednjačili su Velika Britanija (41 ms), Belgija (46 ms) i Luksemburg (46 ms). Poboljšanja u latenciji povećala su Starlinkov QoE učinak za video streaming, pregledavanje weba i online igranje, što je dokazano rezultatima kao što su kraće vrijeme pokretanja videa i smanjena latencija igre.
Latencija Starlinka u Europi ,i dalje se značajno razlikuju od zemlje do zemlje. U južnoj Europi, Cipar (144 ms) i Malta (106 ms) zabilježili su neke od najvećih kašnjenja na kontinentu u četvrtom tromjesečju 2024. godine, dok su nordijske zemlje poput Finske (89 ms) i Norveške (79 ms) - unatoč tome što su često bile vodeće u Ooklinim zemaljskim referentnim vrijednostima - također zaostajale.
Veće brzine
Starlinkove brzine preuzimanja oporavljaju se u većini zemalja jer SpaceX nastavlja povećavati kapacitet nedavnim lansiranjem satelita. U četvrtom tromjesečju 2024. godine (Q4 2024) većina europskih zemalja doživjela je poboljšanje u brzini preuzimanja putem Starlinka, vjerojatno potaknuto kontinuiranim širenjem konstelacije satelita. Čini se da je naglo povećanje broja operativnih satelita krajem listopada prošle godine pridonijelo većim brzinama u više zemalja, pri čemu su neke regije zabilježile posebno značajne dobitke. Zemlje južne Europe kao što su Hrvatska (~70%) i Grčka (~65%) zabilježile su značajno povećanje brzine preuzimanja iz tromjesečja u tromjesečje između trećeg i četvrtog tromjesečja prošle godine, svrstavajući se među najbrže Starlink veze u Europi.
U četvrtom tromjesečju 2024. srednje brzine preuzimanja na Starlinku bile su veće u Grčkoj, Hrvatskoj, Italiji, Austriji, Češkoj Republici i Estoniji od ukupnih zemaljskih fiksnih širokopojasnih brzina na tim tržištima, od kojih sva imaju FTTH pokrivenost ispod prosjeka EU.
U mnogim zemljama u kojima Starlink nije ispred ostatka fiksnog tržišta u brzini preuzimanja - a to je većina europskih zemalja - ostaje konkurentan u drugim povezanim metrikama, uključujući dosljednost, koja mjeri udio uzoraka Speedtesta koji prelaze minimalne pragove od 25 Mb/s za preuzimanje i 3 Mb/s za upload.
Jeftinije od optike
Usvajanje Starlinka više je koncentrirano u zemljama s nižim razinama prodora optičkih vlakana i većim udjelom stanovništva koje živi u ruralnim područjima.
Zemlje srednje i južne Europe kao što su Njemačka, Grčka, Italija i Hrvatska imaju ispodprosječnu FTTH pokrivenost u usporedbi s prosjekom EU i pokazuju više razine prihvaćanja Starlinka, vjerojatno zbog toga što je LEO rješenje relativno konkurentnije (bilo u pogledu performansi ili cijene) u tim regijama. U isto vrijeme, dok Starlink nastavlja pružati veće brzine od ukupnog zemaljskog fiksnog širokopojasnog tržišta u nekim zemljama - uključujući Grčku, Češku Republiku, Italiju i Hrvatsku - broj takvih tržišta stalno opada. Značajna ulaganja u optička vlakna diljem Europe poboljšala su fiksne širokopojasne brzine u posljednje dvije godine, što sve više dovodi u pitanje konkurentnost Starlinka.
D2D
SpaceX-ove ambicije za Starlink u Europi nadilaze tradicionalne širokopojasne veze. Tijekom iduće godine, tvrtka planira ući na tržište izravno na uređaj (D2D)—na koje se naširoko gleda kao na sljedeću granicu u LEO svemirskoj utrci - spajanjem nemodificiranih potrošačkih uređaja. D2D uslugu bi trebali donijeti SpaceX-ovi Gen2 sateliti, planirano je raspoređivanje desetke tisuća takvih satelita.
Amazon, kao budući konkurent Starlinku, planira rasporediti više od tisuću satelita do sredine 2026. godine putem u konstelaciji nazvanoj Kuiper, koja će se fokusirati na pokrivenost srednjih geografskih širina (bez polarnih orbita kojima se hvali Starlink). AST SpaceMobile, u međuvremenu, cilja na D2D tržište i već ima pet satelita u funkciji. Cilj mu je proširiti svoju konstelaciju na više od 240 satelita.