Privacy by Design - Privatnost kao PR strategija

Velike kompanije su, čini se, konačno shvatile koliko zaštita osobnih podataka utječe na povjerenje kupaca i korisnika. Provedba odgovarajućih tehničkih i organizacijskih mjera te isticanje dobre prakse privatnosti postaje nezaobilazni dio njihove poslovne strategije

Marija Bošković Batarelo i Domagoj Bodlaj nedjelja, 1. prosinca 2019. u 00:00
Pogled u kojem su mogli uživati posjetitelji 2019 Consumers Electronics Showa
Pogled u kojem su mogli uživati posjetitelji 2019 Consumers Electronics Showa

Na tech konferencijama i događanjima koji se ovo proljeće održavaju diljem svijeta može se uočiti jedna zajednička tema. Tech divovi poput Microsofta, Applea, Googlea i Facebooka u svojim prezentacijama i govorima spominju privatnost više nego ikad. Privatnost se ističe kao jedna od važnijih značajka mnogih novih proizvoda i usluga. Time svijetu žele dati do znanja da su ozbiljno shvatili regulatorne zahtjeve i želje korisnika. Naime, očekivanja u vezi zaštite prava privatnosti značajno su porasla kao reakcija na mnoge povrede privatnosti koje su izbile prošlih godina. Kompanije tomu pristupaju na sebi svojstvene načine.

Tako je Apple otkrio novi proizvod imenom Apple Card, čija bi privlačnost trebala ležati u novoj značajki, kako to oni kažu, jedinstvene arhitekture sigurnosti i privatnosti, koja koristi dinamični sigurnosni kôd. To onemogućuje Appleu da sazna ključne detalje o kupnjama koje su korisnici obavili pomoću kartice. Tim Cook, Appleov CEO, tijekom predstavljanja kartice naglasio je kako je Apple na dobrom glasu zbog “pružanja sigurnosti i privatnosti koje ljudi već očekuju”. Iako Apple nije bio među izlagačima na 2019 Consumers Electronics Showu, sudionicima je na velikoj oglasnoj ploči poručio: “Što se dogodi na vašem iPhoneu, ostaje na vašem iPhoneu”.

U Microsoftu su odmjereniji u svojem pristupu, no oni ističu privatnost kao svoju brigu već dugi niz godina. Tako su 2013. godine pokrenuli veliku kampanju koja je promovirala kontrolu korisnika nad svojim podacima. Tom prilikom je Ryan Gavin, Microsoftov glavni menadžer za Windowse, rekao da je “privatnost jezgra Microsoftova branda”. Slogan tadašnjih reklama glasio je: “Vaša privatnost naš je prioritet”. Mnogi kažu kako će Microsoft Build 2019 biti pamćen samo prema tome da je Microsoft predstavio vrlo snažan plan u vezi privatnosti, kibernetske sigurnosti i umjetne inteligencije. Satya Nadella, Microsoftov CEO, rekao je da su privatnost i povjerenje srž koju treba ugraditi u sve što Microsoft stvara. Također, Brad Smith, Microsoftov predsjednik, nedavno je objavio niz blogova u kojima poziva zakonodavce da zaštite privatnost korisnika na Internetu i urede nove tehnologije. Microsoftovi direktori lobiraju lokalno i nacionalno za zaštitu privatnosti na digitalnom prostoru te da se regulira softver za prepoznavanje lica. Dio njihove prakse je da aktivno promiču uporabu Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) korisnicima diljem svijeta.

Nekima je privatnost jednostavnija nego drugima

Microsoft stvara prihod od oglašavanja preko svoje tražilice Bing, ali čak i s time, prihod od oglašavanja iznosio je samo 6% od ukupnog prihoda za prošlu fiskalnu godinu. Većinu svojeg prihoda Microsoft stvara naplaćivanjem licence za svoj softver i pretplatama, odnosno, prodajom proizvoda i usluga kao što su Microsoft Azure, Office 365, Windows i Xbox. U poslovnoj atmosferi s takvim modelom nije teško biti zagovornik strože regulacije na području zaštite osobnih podataka.

Apple većinu svojih prihoda dobiva od prodaje iPhonea, iPada i Mac-ova (oko 80% Appleovih prihoda) te je stoga udaljeniji od problema vezanih za osobne podatke. Većina ostalih prihoda dolazi preko plaćenog sadržaja i usluga kao što su Apple Care i Apple Play (a uskoro i Apple TV+).

Iako ni Apple ni Microsoft nisu bez grijeha na području zaštite osobnih podataka, ipak njima ta dužnost dolazi lakše nego njihovim velikim suparnicima zahvaljujući drugačijem poslovnom modelu. Za razliku od njih, Facebook i Google većinom se oslanjaju na prihode od oglašavanja, za koje znamo da su ciljani, i za čiju je izvedbu potrebno obrađivati osobne podatke. Stoga je zanimljivo primijetiti nedavne PR objave Facebooka i Googlea.

Google je na Google I/O, koji se održao početkom svibnja, najavio ugradnju nove mogućnosti u svoje aplikacije. Iako incognito mode već dugo postoji kao mogućnost koja se može uključiti u Googleovom Chromeu i YouTubeu, uskoro će se ta mogućnost dodati i u opciji Google maps i search. Kao što je mnogima već poznato, incognito mode omogućuje da se pretrage ne povezuju s korisničkim računom i ne bilježi se njihova povijest.

Mark Zuckerberg na konferenciji F8 2019 najavljuje novo poglavlje Facebookovih usluga, temeljenih na privatnosti
Mark Zuckerberg na konferenciji F8 2019 najavljuje novo poglavlje Facebookovih usluga, temeljenih na privatnosti

U ožujku ove godine Mark Zuckerberg je u ime Facebooka objavio članak imenom “A Privacy-Focused Vision for Social Networking”, u kojem je najavio svojevrsni zaokret Facebookove politike. Kazao je kako vjeruje da će se budućnost komunikacije i socijalnih medija zatvoriti u manje krugove, poput dnevnih soba, za razliku od trgova na kojima se danas odvija. U tu svrhu Facebook će staviti naglasak razvoja svojih proizvoda koji više pogoduju privatnosti od ostalih – Messenger i WhatsApp. Najavio je kako će se te aplikacije orijentirati na stvaranje veza s ljudima sličnih interesa (umjetnost, kupnja i prodaja, networking i sl.). Pri razvoju će obratiti pozornost na što bolje ugrađenu privatnost uvođenjem end-to-end enkripcije poruka u Messengeru. Također će staviti naglasak na aspekte aplikacija koji omogućuju prolaznost komunikacije (poput stories). Sve to zaokružit će pohranom podataka u zemljama koje imaju bolju regulativu i praksu u vezi zaštite osobnih podataka. U članku je Zuckerberg rekao: “Vjerujem da bismo trebali graditi svijet u kojem bi ljudi mogli komunicirati privatno, i živjeti slobodno, znajući da će njihove informacije vidjeti samo oni za koje oni žele da ih vide te kako neće sve ostati trajne”.

Pogled u budućnost

Navedena promjena perspektive odgovor je na potražnju koja se javila na tržištu posljednjih godina. To vrijedi i za Googleova nastojanja. Trgovina podacima i dalje će ostati jedan od glavnih izvora prihoda, i najbolje čemu se u skoroj budućnosti možemo nadati je tek nešto manji zahvat u privatnost pojedinca. U doba kad je privatnost postala “vruća” tema, može se očekivati da će najveći igrači početi naglašavati jačanje svoje prakse na tom području. Za to će zasigurno dobiti mnogo vrijednih bodova kod svojih potrošača, međutim, ne možemo ne ostati skeptični u pogledu njihovih motiva i rezultata koje možemo očekivati u bliskoj budućnosti.

Unatoč tome, nesumnjivo je da se odnos prema privatnosti mijenja. Donedavno je ugradnja privatnosti bila pokretana potrebom za usklađivanjem i izbjegavanjem kazni, a sada ona za kompanije čini konkurentnu prednost. Nedavne promjene korisnicima su donijele nove usluge i značajke proizvoda koje pogoduju privatnosti, a kompanije su transparentnije u vezi svojih praksa rukovanja osobnim podacima.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.