Hakeri postaju sve češće i pomorski pirati

Zbog sve veće geopolitičke napetosti u svijetu ubrzano se povećavaju zlonamjerne kibernetičke aktivnosti

Gorden Knezović petak, 2. kolovoza 2024. u 11:05

Sve češći ciljevi kibernetičkih napada u svijetu su i brodovi, posebno prekooceanski trgovački brodovi te pomorske trgovačke luke. Naime, hakeri koje podupiru različite države predstavljaju novu prijetnju industriji koja se već dugo suočava sa sigurnosnim problemima. Značajni kibernetički incidenti uključivali su napad 2020. na iransku luku Rajaee, koja je obavljala gotovo polovicu vanjske trgovine zemlje, i napad koji je prošle godine srušio web stranicu luke Rotterdam, najveće u Europi. Danski brodovlasnik AP Møller-Maersk, koji kontrolira oko 15 posto svjetskog kapaciteta kontejnerskog prijevoza, nije mogao primati narudžbe kupaca i morao je preusmjeravati brodove nakon što su IT sustavi isključeni iz mreže zbog napada zlonamjernog softvera NotPetya, koji se pripisuje ruskim agentima nakon utjecati na poduzeća na globalnoj razini u 2017. godini.

📷 graf Financial Times
graf Financial Times

Cijela pomorska industrija suočava se s naglim porastom kibernetičkih napada jer geopolitički sporovi potiču hakere povezane s državom da ciljaju na trgovinske tokove. Brodovlasnici, luke i druge pomorske skupine suočili su se s najmanje ozbiljna 64 kibernetička incidenta u prošloj 2023. godini, zbirni su podaci prikupljeni iz izvješća tvrtki, medija i akademskih studija. Podatke su prikupili  istraživači s nizozemskog NHL Sveučilišta primijenjenih znanosti Stenden, navodi Financial Times. Cijelo desetljeće prije toga takvih napada je bilo samo tri, a 2003. godine niti jedan.

Više od 80 posto identificiranih incidenata od 2001. godine s poznatim napadačem potječe iz Rusije, Kine, Sjeverne Koreje ili Irana, prema podacima NHL Stendena.

„Međunarodni pomorski biznis nije bio pod većim prijetnjama od Drugog svjetskog rata,” rekao je glavni tajnik Međunarodne brodarske komore, koja predstavlja brodovlasnike koji kontroliraju oko 80 posto svjetske komercijalne flote, Guy Platten. Nedavni napadi povezani s državim poticajima naglasili su kako su sukobi između Ukrajine i Bliskog istoka destabilizirali globalizaciju putem prekida u pomorskom prometu, koji isporučuje preko 80 posto robe kojom se međunarodno trguje. Stručnjaci za brodarstvo upozorili su da je industrija koja se stoljećima suočavala s prijetnjama fizičkoj sigurnosti bila užasno nedovoljno pripremljena za internetsko piratstvo.

📷 graf Financial Times
graf Financial Times

"IT-potrošnja u pomorskom sektoru prilično je niska", upozorio je profesor pomorske IT sigurnosti na NHL Stenden Stephen McCombie. Brodovlasnici traže ljude s pomorskim znanjem i znanjem o kibernetičkoj sigurnosti ali ih nema na tržištu. Kibernetički su napadi uslijedili  u vrijeme kada se brodovlasnici već bore s utjecajem globalnih sukoba na važnim trgovačkim rutama.

Sve veća digitalizacija brodova, kao i korištenje internetskih uređaja koji su tek nedavno široko omogućeni na moru pomoću satelita u niskoj Zemljinoj orbiti, stvaraju nove prilike za kibernetičke napade, upozorio je odvjetnik za pomorski promet u odvjetničkoj tvrtki HFW Tom Walters. Upozorio je da bi napad na brodske sustave mogao izazvati poremećaj slične razmjere kao ove godine kada se srušio most u Baltimoreu, zbog čega je zatvorena jedna od najprometnijih luka u SAD-u, prisiljavajući proizvođače automobila da preusmjere pošiljke i ostavljajući osiguravatelje suočenim s potraživanjima od više milijardi dolara.