Spoofing - brodovi koji plove iznad kopna, zrakoplovi koji skaču na lokacije udaljene stotinama km

Ruska invazija na Ukrajinu te izraelska vojna intervencija protiv Hamasa u Gazi - uzrokovala su šire probleme za navigaciju ne samo u vojnom segmentu nego i za njeno civilno korištenje

Gorden Knezović utorak, 4. lipnja 2024. u 06:10
📷 honeywell
honeywell

Takozvano ometanje i lažiranje GPS-a u posljednja su dva desetljeća u velikoj mjeri bili rezervirani za vojske s opremom za ometanje navigacije, korištena je za obranu osjetljivih mjesta od napada bespilotnih letjelica ili projektila ili skrivanje vlastitih vojnih aktivnosti. 

Rast ometanja 2.000%

Eurocontrol, regulator zračnog prometa EU-a, izvijestio je o porastu incidenata smetnji od 2.000 posto između 2018. i 2021. godine.

Nepouzdani, odnosno ometani GPS signal obuhvaća najmanje zadnjih šest mjeseci područje gdje živi skoro 40 milijuna ljudi. U područja ometanja GPS signala spadaju i glavni grad Turske Ankara, dijelovi obale Crnog mora, egipatski Sinajski poluotok, nekoliko najvećih iračkih gradova i ratom razorene granice Mjanmara.

Snažne smetnje koje dovode do privremenih smetnji GPS signala obuhvaćaju područja s ukupnom populacijom od 110 milijuna stanovnika, uključujući gradove s vojnim objektima kao što su St Petersburg u Rusiji, Lahore u Pakistanu i Beirut u Libanonu.

Manipuliranja GPS-om poznat je već desetljećima. Naime, ometači s kratkim dometima od 50 metara mogu se kupiti online za samo nekoliko stotina američkih dolara. No, ometanjem velikih razmjera provode države, odnosno njihove vojske. Iran, Rusija i Izrael značajno su povećale ometanje GPS-a posljednjih godina. Stručnjaci upozoravaju kako je vrlo teško precizno utvrditi tko stoji iza ometanja.

Neki visoki dužnosnici, uključujući ruskog predsjednika Vladimira Putina, navodno koriste mobilne ometače za zaštitu tijekom putovanja. Dužnosnici baltičke vlade upozorili su prošli mjesec na prijeteću zračnu katastrofu nakon što je kvar GPS-a prisilio dva leta Finnaira da se okrenu u zraku i vrate u polaznu luku. Uzbunjen zbog potencijalnih opasnosti, Pentagon je pokrenuo projekt nazvan Harmonious Rook za izradu sveobuhvatne "vremenske karte" smetnji, za koju je rekao FT-u da predstavlja "značajnu zabrinutost za globalne korisnike".

Gotovo svi zrakoplovi imaju alternativne sustave za pozicioniranje, uključujući inercijalnu navigaciju pomoću senzora kretanja. Ali prebacivanje na sigurnosne kopije povećava rizik od pogreške.

Alternativni sustavi za pozicioniranje se gotovo rutinski koriste u zračnoj luci Ben-Gurion u Tel Avivu. Izraelske obrambene snage priznale su blokiranje GPS signala u Izraelu kao obrambenu mjeru nakon napada militantne skupine Hamas 7. listopada prošle godine i iranskih lansiranja projektila prošlog mjeseca. Stanovnici Izraela, Jordana i Libanona žale se da je ometanje onemogućilo korištenje aplikacija za taksi, aplikacija za dostavu hrane i upoznavanje. Liječnici bez granica i Medicinska pomoć za Palestince rekli su za Financial Times da stalni problemi s vezom ometaju njihove napore u pružanju pomoći u Gazi.

📷 AV web
AV web

Spoofing

No posljednjih mjeseci došlo je do porasta sofisticiranijeg oblika smetnji GNSS-a - takozvanog spoofinga.

Najosnovniji oblik te tehnologije ometanja, koji ponekad koriste brodovi koji preuzimaju ilegalni teret, jednostavno odašilje lažni signal lokacije. Takva se taktika obično koristi i za zaobilaženje sankcija ili drugih regulatornih ograničenja, poput prava na ribolov. No čini se da sve više lažnjaka - koji se mogu nalaziti na tlu ili čak na ratnim brodovima - neselektivno kvare GPS signale obližnjih plovila i zrakoplova emitiranjem lažnih položaja. Rezultati generiraju neobične transportne iluzije, uključujući brodove koji plove iznad kopna ili zrakoplove koji kao da skaču na lokacije udaljene stotinama kilometara. Spoofing se također smatra još opasnijim od ometanja, budući da lažni signali mogu prevariti sustave za otkrivanje ugrađene u mnoge GPS prijamnike. Prema analizi podataka OpenSky koju je proveo SkAi Data Services u travnju ove godine je čak 30.000 zrakoplova bilo pogođeno spoofingom. U nekoliko slučajeva posade su izgubile sve navigacijske sposobnosti, priopćila je Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva u veljači. Brodovi se u svojoj plovidbi manje oslanjaju na GPS pozicioniranje. No, porast prijevare u tjesnacima oko Crnog mora - koji je gotovo sigurno povezan s ruskom vojnom aktivnošću - predstavlja opasnost od sudara, pa čak i izlijevanja nafte iz tankera, upozoravaju stručnjaci. “To je vrlo, vrlo zagušeno područje. . . to je recept za katastrofu,” rekla je analitičarka u tvrtki Lloyd's List Bridget Diakun. Ta tvrtka pruža informacije o otpremi brodova, a u listopadu prošle godine prva je uočila neobičnu aktivnost koja utječe na teretne brodove i naftne tankere u Crnom moru. Glavni tajnik pomorske navigacijske udruge IALA Francis Zachariae rekao je da se obučeni nautičari mogu lako nositi s problemom, ali je izrazio zabrinutost da bi manje vješta posada mogla previše ovisiti o automatiziranim sustavima.

Jedna od misterija modernog GPS ratovanja je zašto se lažni brodovi i zrakoplovi često pojavljuju u zračnim lukama. Neki analitičari nagađaju da bi fenomen mogao proizaći iz pokušaja da se dronovi isključe kada se otkriju u zaštićenom zračnom prostoru zračne luke; pogođeni zrakoplovi i plovila mogu slučajno biti uhvaćeni takvim široko emitiranim signalima. Većina stručnjaka slaže se da je malo vjerojatno da su civili izravna meta aktivnosti - iako je dr. Melanie Garson, koja istražuje cyber ratovanje na UCL-u, rekla da bi neki slučajevi mogli predstavljati "pokazivanje mišića" od strane Rusije. Vlade počinju zauzimati oštriji stav i čak otvoreno okrivljuju navodne počinitelje. Libanon je prijetio da će prijaviti Izrael Vijeću sigurnosti UN-a zbog ometanja GPS-a u ožujku, dok je estonski ministar vanjskih poslova rekao za Financial Times da su neki od incidenata bili dio "hibridnog napada" iz Rusije. Britanski ministar vanjskih poslova lord David Cameron naveo je da je zrakoplov ministra obrane Granta Shappsa doživio ometanje GPS-a u blizini ruske enklave Kalinjingrad kao "vrlo uznemirujuća", dodajući da je "krajnje neodgovorno da Rusija to učini". Nema dokaza da je Shappsov zrakoplov bio posebno ometan, ali Kalinjingrad je područje stalnih ruskih GPS smetnji.

📷 Flightradar24’s
Flightradar24’s

Traženje alternative

U tijeku je rad na pronalaženju alternativa GPS-u, koji je sam po sebi ranjiv jer su njegovi signali na zajedničkim frekvencijskim pojasevima i rade s niskom snagom. Oni uključuju eLoran, zemaljski radio-navigacijski sustav. Licence za korištenje tehnologije u Velikoj Britaniji dostupne su od listopada prošle godine, ali samo je jedna izdana, prema Ofcomovoj web stranici. Ostali prijedlozi uključuju pozicioniranje na temelju anomalija u Zemljinom magnetskom polju. Zrakoplovne tvrtke posebno su sporo slušale upozorenja. Sustavi koje postavljaju u moderne zrakoplove još uvijek nemaju dovoljnu zaštitu od prijevare i ometanja.