Setcor X day Everythings as a Service - Digitalna transformacija dolazi zbog konkurentnosti

IT infrastruktura budućnosti, upravljanja rizikom i informacijskom sigurnosti, cloud usluge i XaaS usluge i rješenja bile su ključne teme konferencije Setcor X day Everythings as a Service, održane u utorak, 5. studenoga, u Kaptol Boutique Cinema & Bar

G.K. nedjelja, 1. prosinca 2019. u 00:00
Setcor X day Everythings as a Service
Setcor X day Everythings as a Service

Konferenciju je otvorio konzultant za digitalnu transformaciju iz Setcora Senad Kulenović, ukazujući na ključne dileme menadžera prilikom opredjeljenja za digitalnu tranziciju. Ukazao je na važnost tranzicije poslovnih modela kroz digitalizaciju, prednosti koje donosi prelazak u cloud, te ulogu informacijskih tehnologija i rješenja u transformaciji poslovnih modela.

Konferenciju je otvorio konzultant za digitalnu transformaciju Senad Kulenović
Konferenciju je otvorio konzultant za digitalnu transformaciju Senad Kulenović

Stariji konzultant iz Setcora Marko Jertec u svojem predavanju Upravljanje rizikom i informacijska sigurnost: Old habits die hard ukazao je na rast cyber napada u posljednjih pet, šest godina. Naveo je tri vrste cyber kriminalaca, od pojedinaca koji iz osobnih razloga upadaju u IT sustave i uglavnom kradu podatke čineći jednokratnu štetu, preko organiziranih grupa cyber kriminalaca motiviranih zaradom, kojima su glavne mete financijske institucije, do cyber kriminalaca sponzoriranih iz državnih struktura. Takvi su cyber kriminalci najopasniji i najsofisticiraniji, nije im cilj jednokratna šteta, nego trajnije ulaženje u IT sustave, gdje nastoje ostati neprimijećeni i najčešće krasti intelektualno vlasništvo. Uz to što su zlonamjerni alati sve dostupniji, pa i oni sofisticirani, razvoj IT infrastrukture poput Interneta stvari (IoT) dodatno usložnjava opasnosti jer su takvi sustavi uglavnom bez ikakve zaštite.

Zaključio je da kod cyber sigurnosti nema jednostavnih rješenja, kako je prvi korak registar ukupne IT imovine, odnosno da je to preduvjet za razvoj sigurnosnog sustava koji ima svoje tehničke i organizacijske mjere te da je sigurnost timski posao.

Osnivač i vlasnik Setcora Krešimir Troha u svojem predavanju Infrastrukture budućnosti – Everything as a Service, ukazao je na razliku as-a-service ekonomije u odnosu na tradicionalnu, gdje je u prvoj fokus na dugotrajnoj imovini i posjedovanju, a u tradicionalnoj ekonomiji na stvaranju nove vrijednosti. Usmjerenje zaposlenika u digitalno transformiranim tvrtkama je na upravljanju imovinom i procesima, a u tradicionalnim tvrtkama na stvaranju ideja i novih rješenja.

Istaknuo je da su tvrtke u Hrvatskoj daleko od digitalne transformacije jer digitalizacija nije IT infrastruktura nego upravljanje podacima, analitika big data, machine learning...

Voditelj Odjela IT sigurnosti Setcora Vedran Vujasinović u svojem predavanju Rethinking IT Security predstavio je sigurnosna rješenja za poslovanje u cloudu, naglasivši kako Setcor svojim klijentima nudi cjelovito rješenje cloud usluga, od pohrane podataka, softverskih rješenja do njihove sigurnosti.

Regionalni prodajni menadžer Symanteca za Adriatic regiju Davor Kodrnja predstavio je najnovija sigurnosna rješenja te tvrtke Complete Endpoint Defense, Endpoint Management, Information Centric Tagging, CloudSOC i Web Isolation.

Na kraju konferencije održana je panel-rasprava Prelazak na XaaS (Everything and Anything as a Service) poslovni model / Mission Possible, koju je moderirao Senad Kulenović, a u kojoj su sudjelovali Krešimir Troha, Goce Jankuloski, Davor Kodrnja i Vedran Vujasinović
Na kraju konferencije održana je panel-rasprava Prelazak na XaaS (Everything and Anything as a Service) poslovni model / Mission Possible, koju je moderirao Senad Kulenović, a u kojoj su sudjelovali Krešimir Troha, Goce Jankuloski, Davor Kodrnja i Vedran Vujasinović

Regional Territory Manager CEE Dell Technologies Goce Jankuloski u svojem predavanju Data First: How to Manage Unstructured Data in a Multi-Cloud World, ukazao je na važnost nestrukturiranih i strukturiranih podataka u poslovanju, prebacivanju podataka u cloud, gdje sve više postaju data capital. (G. K.)


Intervju: Krešimir Troha, osnivač i direktora Setcora

Lokalna mreža do clouda

Premda je digitalna transformacija u posljednje vrijeme popularna sintagma te se često navodi kao neizbježnost i nužnost, u stvarnosti se rijetko nailazi na kompanije koje planski pristupaju transformaciji svojih poslovnih modela.

Krešimir Troha, osnivač i direktora Setcora
Krešimir Troha, osnivač i direktora Setcora

Kada započinje digitalna transformacija u hrvatskim tvrtkama?

Većina hrvatskih tvrtki pristupa digitalnoj transformaciji svog poslovanja reaktivno, kada više nemaju izbora. Izazov u takvom pristupu transformaciji poslovanja je to da su tvrtke, uprave i/ili vlasnici, u pravilu u panic modeu te traže instant rješenja koja će u samo nekoliko mjeseci riješiti izazove u prihodima, cash flowu ili nečem trećem, a to je u takvom modu rada vrlo teško postići. Digitalna transformacija proces je koji treba pozorno isplanirati, kako u smislu etapa digitalizacije i automatizacije poslovnih procesa, tako i u smislu financiranja. Prema mojem mišljenju, u Hrvatskoj još uvijek nije dovoljno razvijena svijest potrebe pravodobne promjene postojećih poslovnih modela.

Što možete ponuditi tvrtkama kako biste unaprijedili poslovanje?

Prije svega, možemo ponuditi svoje iskustvo stečeno na stotinama projekata koje je realizirano za svoje korisnike. Ima specifičnih korisničkih zahtjeva, no već nekoliko godina primjećujemo kako su projekti na kojima nešto radimo prvi put sve rjeđi. Imamo iskustvo u migraciji na cloud model poslovanja te dugogodišnje iskustvo u pružanju mrežnih usluga. To Setcor čini pouzdanim partnerom u evoluciji i tranziciji IT poslovnih modela. Osim toga, možemo istaknuti i najnovije tehnologije vodećih svjetskih ICT kompanija koje kontinuirano implementiramo u svojim data centrima, kako bismo svojim korisnicima ponudili vrhunsku uslugu na tehnologijama najnovije generacije. Kako bismo to bili u mogućnosti, kontinuirano investiramo značajna sredstva u najnovije tehnologije vrhunskih svjetskih proizvođača.

Kao našu veliku prednost u odnosu na neke velike svjetske cloud tvrtke vidimo činjenicu da se Setcor cloud nalazi u Hrvatskoj i u mogućnosti smo pružiti uslugu uspostave lokalne mreže do clouda. To bitno smanjuje latenciju te olakšava migraciju sustava, uz zadržavanje istog adresnog prostora.

Važno je za istaknuti kako tada nema dodatnih troškova na utilizaciju resursa, ugovoreni troškovi su fiksni. Naravno, troškovi se mijenjaju samo ako korisnik mijenja količinu resursa (vRAM, vCPU, cDISK). U slučaju potrebe povećanja vRAM-a ili vCPU-a, može se dodati na postojeći poslužitelj u jedinicama po jedan, ne mora se birati drugi paket. Naši virtualni strojevi imaju permanentne diskove visokih performansi, nema potrebe remapiranja diskova na drugi server i ponovnog pokretanja ili podešavanja OS-a u slučaju ispada fizičkog hosta. Što se tiče podrške u radu i pomoći oko migracije, sve je uključeno u mjesečnu cijenu, pa nema potrebe tražiti dodatnog partnera za održavanje i migraciju, i to, naravno, na hrvatskom jeziku. U Setcor cloudu rade legacy aplikacije koje je nemoguće ili izuzetno teško pokrenuti na drugim cloud platformama.

Kakva su Vaša očekivanja u daljnjoj digitalizaciji poslovanja u Hrvatskoj?

Mišljenja sam kako će daljnji tijek digitalizacije poslovanja u Hrvatskoj biti snažno povezan s kapacitetom privatnih tvrtki, državnih tvrtki, institucija itd. da ugrade u svoj poslovni DNA sposobnost prilagodbe stalno promjenjivim korisničkim navikama i očekivanjima. Korisnici prije nekoliko godina i korisnici sada nisu jednako zahtjevni, digitalno su znatno pismeniji i sve se lakše snalaze u donošenju kupovnih odluka uz pomoć Interneta. Digitalizacija i automatizacija ubrzavaju i mijenjaju način kako upravljamo poslovanjem, od investicije do organizacijske sheme i optimizacije operacija, no ono što se još dosta vremena neće promijeniti jest to da ćemo usluge i proizvode i dalje prodavati ljudima, tj. korisnicima.

Očekujem da će posljedica promijenjenih korisničkih očekivanja i navika biti sve oštrija podjela između pobjednika i gubitnika digitalne ekonomije. Korisnici su navikli na sjajnu uslugu i sjajne proizvode brojnih stranih kompanija; oni ta svoja očekivanja prenose i na tvrtke s kojima posluju u Hrvatskoj. Tko neće imati sjajno korisničko iskustvo kao srž svog poslovnog modela, neće imati mnogo izgleda za dugoročni uspjeh.

U čemu je suštinska razlika između poslovanja koje je prihvatilo digitalnu transformaciju i onih koji nisu?

Suštinska razlika manifestira se u načinu kako tvrtka i njeni vodeći ljudi promišljaju svoje poslovanje u budućnosti. Vode li svoje poslovanje na reaktivan način, gdje se u pravilu drže ustaljenih poslovnih praksi, jer mi to tako radimo oduvijek, ili poslovanje gledaju kao platformu oživotvorenja svojih razmišljanja u stvarnost.

Drugu ćete kategoriju lagano prepoznati. Tvrtke koje su prihvatile digitalnu transformaciju često imaju atipičnu organizacijsku strukturu, s radnim mjestima za koja nemate prilike često čuti. Kontinuirano promišljaju gdje investirati kako bi ostvarili konkurentsku prednost, kako bi se tvrtka pozicionirala i u svijesti potrošača itd., te na IT ne gledaju kao trošak, već kao investiciju. U takvim kompanijama, IT i primjerice, marketing ili prodaja, partneri su koji zajedno rade na razvoju usluga i odluke donose na temelju podataka i iskustva, a ne samo na temelju good feelinga. Otvoreni su prema novim tehnologijama i poslovnim praksama, nije ih strah pogriješiti jer znaju da na svaku grešku dolazi nekoliko pobjeda koje ih guraju naprijed.

Ukratko, njihov poslovni model je agilan, ljudi se percipiraju kao najveće blago kompanije (i to ne samo deklarativno), a organizacijska struktura u pravilu nije bazirana na senioritetu koji proizlazi iz broja godina ili funkcije koju netko ima, već se u pravilu radi o poslovnom modelu temeljenom na meritokraciji. Kod kompanija koje nisu prihvatile digitalnu transformaciju, hijerarhijski modeli su rigidni, inovacija je zatomljena, manje ja važno biti dobar, važnije je da za nešto nisi kriv itd. Tehnologija se promatra kao nužno zlo, a ne kao enabler novog ciklusa razvoja tvrtke. (G. K.)

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.