IFA 2018, Berlin - Sve postaje prepametno
Trend kojem se na najvećem europskom sajmu potrošačke elektronike nisu mogli oduprijeti niti proizvođači kućanskih aparata, a kamoli giganti digitalnog biznisa, jest rapidni razvoj umjetne inteligencije, a vidjeli smo i bezbroj Smart Home rješenja, sve više 8K ekrana i puno eko-startupa…
Glasovno upravljanje, kao posljedica eksponencijalnog razvoja tehnologija umjetne inteligencije, ali i svi ostali segmenti razvoja AI-ja, pokazala je ovogodišnja IFA, najvažniji su kurentni pokretači industrije potrošačke elektronike, ali i kućanskih aparata. Te tehnologije rapidno ostavljaju trag na najširem tržištu novih tehnologija, s obzirom na to da potrošači sve više prepoznaju njihove benefite u svakodnevnom životu. Zahvaljujući glasovnom upravljanju i umjetnoj inteligenciji, i sami korisnici postaju pametniji – lakše razumiju i povezuju velike količine podataka, lakše koriste tehnologiju i prepuštaju obavljanje rutiniranih i dosadnih zadaća tehnologiji.
Osim toga, posjetitelji ovogodišnjeg izdanja IFA-e, najvećeg europskog sajma potrošačke elektronike, koji se već više od pet desetljeća održava u Berlinu, mogli su – većinom prvi put – uživati u televizorima 8K razlučivosti, savitljivim ekranima koji se mogu “rolati” poput zaslona na prozoru, enormno velikim videozidovima, HDR i 3D zvuku, a virtualne asistente susretali su ugrađene u nevjerojatno mnogo tipova uređaja, od televizora i zvučničkih sustava, preko slušalica, sve do malih kućanskih aparata. Štoviše, Googleov Assistant toliko je bio zastupljen na berlinskom sajmištu da su mnogi zaključili kako je Google – iako je bio kvadraturom tek manji izlagač – “ukrao šou” drugima…
Zanimljivo je koliko je upravo industrija kućanskih aparata napredovala zahvaljujući tehnologijama međusobnog povezivanja i umjetne inteligencije, dosegnuvši globalnu vrijednost od 48 milijardi u segmentu malih aparata, i čak 178 milijardi u segmentu bijele i sive tehnike. Svi ti uređaji danas mogu izmjenjivati informacije i bilježiti navike korisnika, ali i “savjetovati” potrošače vezano uz uštedu energije, pa čak i pripreme obroka ili odijevanja.
Napredna Hrvatska
Prilično iznenađujući podatak objavljen je na samom otvaranju IFA-e, kada organizatori – Messe Berlin i GfK – tradicionalno objavljuju globalne tržišne rezultate pojedinih segmenata svih ovih industrija po regijama, gdje je objavljeno kako je od svih zemalja upravo u Hrvatskoj zabilježen najveći rast prodaje aparata za kavu i pametnih usisavača u razdoblju od početka ove godine, do sredine kolovoza. Rast je, u odnosu na isto razdoblje protekle godine, premašio u nas 20%... Tržište je, očito, bilo nezasićeno, ali brže se budi od drugih, katkada i nezasićenijih regija.
Kućanski aparati su, kao grana industrije elektroničkih proizvoda, zapravo, relativna novost na IFA-i – ove godine su na sajmu koji se održao preko pedeset puta obilježili prvo desetljeće “gostovanja”. IFA je, utoliko, najveći sajam takvog tipa proizvoda na svijetu, a upravo integracija s AI-jem, IoT tehnologijama i nadolazećim 5G mrežama čini ovu industriju sve povezanijom s tržištem novih tehnologija i IT-a – slično kao što se i industrija automobilizma počela sve više ispreplitati s tech industrijom.
Utoliko, ne čudi što su glavni keynote predavači na IFA-i – čelni ljudi tehnoloških giganata kakvi su LG, Huawei i Amazon – zaključili kako umjesto da jedna industrijska grana stvara najveći utjecaj na daljnji razvoj čovječanstva i našu svakodnevicu, promjene zapravo dolaze iz sinergije istih tehnologija koje se prožimaju kroz sedam, osam, pa čak i devet industrijskih grana, koje simultano guraju inovacije naprijed i koje stvaraju jedan ekosustav u kojem su međusobno ovisne. Zbog svega toga, objekti oko nas postaju pametni, pa u tome čelnici velikih kompanija vide uzrok zbog kojeg se upravo posljednjih godinu-dvije toliko razvijaju tehnologije umjetne inteligencije.
Godina disrupcije
Najčešće se na IFA-i moglo čuti o “disrupciji” koja će donijeti novu industrijsku revoluciju, a 2018. godina proglašena je u Berlinu godinom opće humane disrupcije. Argumenata za takvo etiketiranje je nekoliko. Jedan je, svakako, činjenica da živimo u vremenu političke disrupcije, osobito u Europi, gdje nitko ne zna hoće li se Brexit reflektirati na život unutar EU snažno, umjereno ili nikako. Ekonomska disrupcija donijela je ove godine najjače tržišne ratove do sada, koji izrazito brzo eskaliraju. Konkurencija također pridonosi općoj disrupciji – tvrtke koje su nekada bile globalni lideri, to više nisu, a mnogi izazivači i rastući igrači zauzimaju vodeće pozicije.
Konačno, disrupcija je i tehnološka. Inovacije donose promjene kakve nismo do sada vidjeli, i to brzinom kakvu nismo još doživjeli, pa se nalazimo na začecima ne jedne, nego nekoliko tehnoloških revolucija. Svaka od njih će – pokazala je IFA 2018 – pokrenuti toliko velike promjene da će one biti veće i od promjena koje su nam u svakodnevicu i način kako živimo donijele IT revolucija osamdesetih i devedesetih godina, odnosno mobilna revolucija tijekom minula dva desetljeća.
Ključni tehnološki disruptor na IFA-i bile su 5G mreže, koje će donijeti čitav novi val povezanih uređaja za pametni posao, pametnu kuću, pametno zdravlje, pametan transport, pametno življenje… 5G i IoT sve će učiniti “prepametnim”, a lider u donošenju 5G tehnologija u Europu svakako je Deutsche Telekom koji je konkretne, praktične benefite nadolazeće generacije mobilnih mreža i povezivosti demonstrirao na svojem izložbenom prostoru na nekoliko načina.
Uzbudljiva vremena koja je nagovijestila IFA kulminirat će u predbožićnoj sezoni, kada će se većina uređaja predstavljenih na sajmu moći i kupiti diljem svijeta. Samo tijekom nekoliko dana trajanja sajma, naime, distributeri su od tehnoloških giganata naručili robe u vrijednosti od gotovo 5 milijardi eura, dokazujući i time kako IFA ima izuzetan utjecaj na čitavu industriju novih tehnologija.
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.