CEBIT 2018 - Hrvatske IT tvrtke na CEBIT-u bez državne pomoći
Kako hrvatske tvrtke, izostankom institucionalne potpore, nisu imale organiziran nastup, njihovo sudjelovanje na najvećem svjetskom IT sajmu rezultat je njihove poslovne opredijeljenosti da im se isplati predstaviti na međunarodnom tržištu
Najveći svjetski IT sajam CEBIT 2018 ove se godine u Hannoveru održava u novom ljetnom terminu, od 12. do 15. lipnja, a tematski je bio podijeljen u četiri dijela: d!conomy, d!tec, d!talk i d!campus. Dan uoči službenog otvaranja sajma, 11. lipnja, tradicionalno su poslovnoj zajednici i novinarima predstavljeni najnoviji trendovi ICT industrije. Na CEBIT-u je ove godine, prema službenim podacima, bilo preko 2.800 izlagača iz više od 70 država, u konferencijskom dijelu programa sudjelovalo je više od 600 govornika te je predstavljeno 370 startup tvrtki iz Europe, Afrike i Azije.
Industrija 4.0
Posjetitelji ovogodišnjeg CEBIT-a mogli su vidjeti demonstracije najnovijih tehnoloških rješenja koja će svoju praktičnu komercijalnu primjenu imati sljedećih godina, poput računala koja su sposobna uspoređivati na milijune simptoma bolesti iz različitih izvora i predlagati individualne terapije, najnovije pametne asistente opremljene kamerama i senzorima s kojima se komunicira glasom, humanoidne robote koji su u stanju prepoznati ljudsko raspoloženje, robote koji mogu ostvariti suradnju s ljudima u procesima industrije 4.0, primjere novih rješenja Interneta stvari, koje omogućuje razmjena velikih količina podataka u okruženju 5G (u pametnim gradovima, autonomnom prometu...), napredne načine primjene bespilotnih letjelica, rješenja primjene tehnologije blockchain u trgovini, energetskim sustavima, dijeljenju automobila...
Za nastup na CEBIT-u nekoliko hrvatskih IT tvrtki imalo je financijsku pomoć iz projekata EU.
“Većina zemalja, poput Rumunjske, Mađarske, Poljske, kao i Slovenije, upriličile su zajednički nastup kroz institucionalnu podršku iz svojih zemalja. S obzirom na to da smo mi jedna od tvrtki koja je uspjela doći do financijske potpore za sudjelovanje iz fondova EU te da projekt internacionalizacije traje 30 mjeseci, u tom razdoblju imamo priliku najmanje još jednom posjetiti sajam u Hannoveru u ulozi izlagača”, rekao nam je CEO InSky Solutions d.o.o. Trpimir Kvesić, dodavši kako kroz “vrlo konstruktivne razgovore u sklopu CeBIT-a s predstavnicima Hrvatske gospodarske komore, kao i Hrvatskog veleposlanstva u Njemačkoj, za sljedeću godinu postoji interes za platformom koja omogućuje udruživanje i suradnju hrvatskih tvrtki kako bismo ostavili što impresivniji dojam i sklopili nove poslove, uz znatno reduciranije troškove”.
Kao i InSky Solutions, svoj nastup na CEBIT-u osigurala je i tvrtka Maidea d.o.o., zahvaljujući sredstvima fondova EU, u sklopu natječaja Internacionalizacija poslovanja MSP te projekta Povećanje izvoza tvrtke Maidea d.o.o. predstavljanjem na međunarodnim sajmovima.
“Nažalost, Hrvatska nije organizirala zajedničku institucionalnu podršku za svoje izlagače kao što su to učinile brojne ostale zemlje i regije iz EU i svijeta, poput Mađarske, Indije, Kine, Rusije, Kube, Bugarske, Južne Koreje i brojnih drugih. Ove godine iz većine zemalja izlagači su se predstavljali i samostalno i u sklopu institucionalne podrške, ponajviše vezano uz veličinu tvrtke i iskustvo na samom sajmu. Institucionalna podrška nužna je za sve one koji se prvi put predstavljaju na CEBIT-u kako bi dobili dojam da je potrebno pristupiti korisnicima, organizirati svoj nastup, urediti svoj štand, organizirati sastanak i maksimalno iskoristiti tjedan proved u Njemačkoj”, rekao nam je osnivač i direktor Maidea d.o.o. Matija Matijevac.
Na prednosti zajedničkog nastupa IT tvrtki i njihova boljeg pozicioniranja na međunarodnom tržištu ukazuje i član Uprave Undabota Hrvoje Kapetanović:
Grupiranje
“Grupiranim nastupom, od 10 do 15 IT tvrtki, na velikom i upečatljivom zajedničkom štandu, unaprijed dogovorenim rasporedom stručnih prezentacijama za klijente, zajedničkim pozivanjem klijenata, logistikom, glazbom, cateringom… klijenti će vjerojatnije investirati svoje vrijeme posjetom takvoj lokaciji, nego nekom individualnom, malom boothu na drugom kraju dvorane”, ističe Kapetanović, dodajući kako se “Hrvatska još uvijek ima priliku pozicionirati i stvoriti dobar imidž svoje IT industrije na razvijenom tržištu EU, jer imamo stručne i vrijedne ljude te izvrsne IT tvrtke, profesionalni smo, dobro govorimo engleski, u istoj smo vremenskoj zoni klijenata, a cjenovno smo konkurentni lokalnim tvrtkama”.
“Primijetili smo kako su mnoge države imale zajedničke izložbene prostore na kojima se predstavljalo više kompanija iz jedne države. Takav pristup sigurno olakšava sudjelovanje na sajmu i omogućuje prisutnost većeg broja kompanija. Rado bismo u budućnosti vidjeli sličan hrvatski izložbeni prostor, jer se time postiže sinergija i pojačava vidljivost pojedine ekonomije. Tako bismo još jače gradili brend hrvatske IT industrije”, rekao je prodajni savjetnik Poslovne inteligencije d.o.o. Goran Marković.
Izostanak institucionalne potpore ICT industriji u Hrvatskoj uklapa se u opću institucionalnu inertnost prema novim tehnološkim trendovima u Europskoj uniji. U hrvatskim institucijama uglavnom smatraju kako bi trebalo ispuniti samo ono što se nameće kao obveza iz institucija EU. S koliko neinventivnosti se obveze smjernica iz institucija EU ispunjavaju vidljivo je i iz web-stranica hrvatskih institucija kojima je zadaća primjena nacionalnih ICT rješenja, koje znaju imati informacije stare mjesecima ili godinama.
Trpimir Kvesić izražava zadovoljstvo što je CEBIT prema novoj koncepciji više usmjeren na B2B poslovanje, a ne samo na potrošački konzumerizam. Kaže kako je InSky Solutions svoj prvi nastup u Hannoveru iskoristio za prikupljanje novih i vrijednih iskustava koja će iskoristiti za nastup na budućim sajmovima na kojima planiraju sudjelovati.
“InSky Solutions postigao je još jedan uspjeh u pogledu internacionalizacije poslovanja, uz odluku o financiranju bespovratnih sredstava za realizaciju ulaganja u projekt pod nazivom Internacionalizacija poslovanja i povećanje konkurentnosti tvrtke InSky Solutions. Iznos bespovratnih sredstava smatra se potporom koja se dodjeljuje u skladu s Uredbom Europske komisije te nam omogućuje aktivno sudjelovanje na svjetskim sajmovima kao što su ITB Berlin, ITB Asia, WTM London i CEBIT tijekom sljedećih 30 mjeseci”, objasnio je Kvesić, dodavši kako tvrtka nastavlja ekspanziju na međunarodna tržišta Europe, Azije i ostalih kontinenata, s partnerima koje će, zahvaljujući sredstvima EU, ugostiti na svojim štandovima na najpoznatijim svjetskim sajmovima turizma i tehnologije.
Novi koncept
“Sviđa mi se novi koncept CEBIT-a, mješavina je konferencije, expo sajma, platforme za predstavljanje startupa te B2B networkinga. Tehnološki je također bio dobro složen: Future mobility, Blockchain, Artificial intelligence, IoT… sve je bilo dostupno i dobro strukturirano prema tematskim cjelinama i halama. I vrijeme održavanja mi je bolje, jer od srpnja nadalje započinjemo s planiranjem sljedeće poslovne godine. Ovo je dobro vrijeme da osjetimo puls industrije te da dobijemo povratne informacije tržišta na ono što možemo ponuditi”, izražava zadovoljstvo novim koncepcijskim usmjerenjem CEBIT-a i Hrvoje Kapetanović.
“Ako mogu izdvojiti jedan poslovni trend koji je dominirao u našem vidokrugu, to je sigurno invazija ponuditelja izvan EU, koji nude sve od razvoja vrhunskog softvera i gotovih poslovnih rješenja, do proizvodnje robota i drugih naprednih tehnologija. Spremni su investirati u pilot-projekte, izrade koncepata i idejnih prijedloga, sve što je potrebno da bi zadobili povjerenje klijenta. Konkurentni su, stručni i željni klijenata u EU, i to mi je jedan od glavnih dojmova i tema u glavi s kojima se vraćam sa sajma”, ističe Kapetanović.
InSky Solutions na svojem je štandu na CEBIT-u najveću pozornost posvetio svojem core businessu, rješenjima za upravljanje odnosa s korisnicima i korisničkim iskustvom, odnosno CRM-u. Posebno se ističu njihova poslovna rješenja za turizam (TourismInSky), kontaktni centar (ContactInSky), program vjernosti (LoyaltyInSky), mobilne poslovne aplikacije (MobileInSky) i upravljanje nekretninama (RealestateInSky). Korisnici njihovih poslovnih rješenja klijenti su s izraženom potrebom frekventne komunikacije, a usluge koje traže uključuju: edukacije, zahtjeve za promjenom, analize, snimke stanja, pripremu i implementaciju, korektivna i adaptivna održavanja sustava.
U turističkom sektoru lideri su u Hrvatskoj te s velikim hotelskim lancima. Njihov portfelj rješenja TourismInSky nastao je inicijalno na horizontalnom rješenju kontaktnog centra – ContactInSky te se vrlo brzo proširio na kompletni portfelj koji, osim direktne prodaje, uključuje grupe i alotmane, marketinšku automatizaciju, program vjernosti, kongresni turizam, sučelje za operacije, geomarketing, mobilnu aplikaciju, upravljanje objektima i aktivnostima, pametne sobe, Internet of things, predikciju...
LoyaltyInSky, za koji korisnici pokazuju sve veći interes, kako u turizmu, tako i u maloprodaji te farmaciji, poslovno je rješenje s uključenim inovativnim tehnološkim i marketinškim elementima u službi sustava strukturiranih nagrada koje se dodjeljuju pacijentima u zamjenu za željeno ponašanje, a sve s ciljem povećanja lojalnosti i prikupljanja podataka o pacijentima. Rješenje omogućuje upravljanje raznim aktivnostima koje mogu dodatno povećati lojalnost. Prati ekonomičnost takvih aktivnosti i faktore uspjeha programa lojalnosti.
U financijskom sektoru, upravljanju procesom procjene nekretnina, proizvodnim tvrtkama, kao i u ICT sektoru, uz već spomenuti turizam, InSky Solution ima vertikalna rješenja. RealestateInSky poslovno je rješenje koje pruža jedinstvenu podršku poslovanju pri procjeni, kao i upravljanju nekretninama, kombinirajući i automatizirajući sve procese u organizaciji, dodatno koristeći mobilno sučelje, geolokaciju i željeni proces odobravanja. Svi zahtjevi, procjene i korespondencija između različitih dionika i klijenata obavljaju se tim rješenjem.
Maidea je na CEBIT-u 2018. kao primarni cilj imala predstavljanje portfelja proizvoda za upravljanje postprodajom i servisnim centrima, a fokus joj je bio na telekom, servisnoj i industriji projektnih instalacija.
Dvije varijante
Rješenja su predstavili u dvije varijante: ServiceApp Enterprise za velike poslovne korisnike, i Service App SMB za male poslovne korisnike i tvrtke kojima nisu potrebne napredne funkcije integracije i prilagodbe. Osim predstavljanja samih rješenja, premijerno su predstavili upravo Service App SMB proizvod kojim su napravili iskorak od postojećeg modela poslovanja samo s velikim tvrtkama, s ciljem da svoje znanje i iskustvo prenesu i zapakiraju u manjem obliku i omoguće dostupnima svima na tržištu. Time su osigurali da i najmanji servisni centar može poboljšati i unaprijediti svoje poslovanje digitalizacijom i praćenjem svih svojih procesa.
“U razgovorima s potencijalnim korisnicima, podjednako se pokazao interes i za Enterprise i SMB varijantom, a zahvaljujući CEBIT-u ostvarili smo i velik broj kontakata u Europi i svijetu s potencijalnim partnerima koji nam mogu pomoći u širenju dostupnosti naših proizvoda te predstavljanju na lokalnim tržištima. Samim time, širenje B2B mreže partnera može se pojedinačno iskazati kao najželjeniji rezultat, a koji će nam omogućiti globalnu prisutnost i kontakte s tvrtkama kojima se nismo u mogućnosti samostalno predstaviti”, rekao je Matija Matijevac.
“Kako smo tvrtka koja je specijalizirana za razvoj SW rješenja prema mjeri klijenta, u većini diskusija klijenti su bili zainteresirani za naše reference, a pogotovo za konzistenciju naših timova te za kvalitetu projekata koje možemo isporučiti. Tu smo redom dobivali izvrsne povratne informacije i potvrdu tržišta da su ti kriteriji izuzetno važni te da su klijenti izuzetno izbirljivi i pažljivi u analizi i odabiru tvrtke kojoj će posvetiti razvoj ključne aplikacije. Tehnološki interesi bili su dosta široki, od razvoja naprednih e-Commerce rješenja, platformi za povezivanje ponude i potražnje, mobilnih aplikacija u auto-industriji, pa sve do chatbot rješenja u proizvodnji. Sve u svemu, bilo je mnogo zanimljivih razgovora i novih kontakata te vjerujem da ćemo neke od njih pretvoriti u nove poslovne odnose i zanimljive projekte”, rekao nam je član uprave Undabota Hrvoje Kapetanović.
“Cilj našeg nastupa na CEBIT-u bio je pronaći nove klijente za naša rješenja i proizvode. Predstavili smo GDPR softver Data Privacy Manager, zatim DWH Modele, rješenje Profitability i alat za analizu sadržaja TV programa ConQ. Najveći naglasak bio je na GDPR softveru Data Privacy Manager, koji je dizajniran kao alat za službenika za zaštitu podataka (DPO). Taj softver središnje je mjesto za nadzor i upravljanje svim GDPR procesima. Klijentima omogućuje brže dostizanje GDPR sukladnosti te automatizacijom procesa značajno štedi vrijeme. Data Privacy Manager omogućuje upravljanje evidencijom obrada osobnih podataka, privolama, ugovorima, zahtjevima za ispunu prava ispitanika (pravo na zaborav, ispravak i sl.), svrhama neovisno o pravnoj podlozi i podacima ispitanika. Osim upravljanja tim entitetima, softver ima i središnju radnu ploču (dashboard) pomoću koje je omogućeno izvještavanje i praćenje najvažnijih informacija u realnom vremenu”, rekao nam je Goran Marković.
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.