Ivan Voras, Equinox Vision - Trodimenzionalna društvena mreža u proširenoj stvarnosti

“Htio bih napraviti verziju Dubrovnika u proširenoj stvarnosti, tako da korisnik u aplikaciji može, uz doživljaj grada kakav jest, doživjeti i verziju Dubrovnika obogaćenog svim mogućim informacijama koje mu unutra možemo staviti – i Dubrovnika kako je predočen u ‘Igri prijestolja’ i ‘Zvjezdanim ratovima’”

Zvonko Pavić srijeda, 1. svibnja 2019. u 00:00

Ivan Voras serijski je tehno poduzetnik i bloger te arhitekt rješenja na blockchainu. Njegov najnoviji startupski projekt stvaranje je nove, virtualne i trodimenzionalne društvene mreže u proširenoj stvarnosti. Riječ je o projektu Equinox. Razgovarali smo s njim o potencijalima i planovima Equinoxa, i o nekoliko drugih njegovih zanimacija.

Što je Equinox?

Equinox je platforma za objavu interaktivnih virtualnih sadržaja koji se temelje na tehnologiji proširene stvarnosti (Augmented Reality – AR). Riječ je o društvenoj mreži poput Instagrama ili Facebooka. Equinox funkcionira na isti način – samo što se uz standardne sadržaje, kao što su tekst, slika i video, u proširenoj stvarnosti pojavljuju i trodimenzionalni objekti. Uz to, proširena stvarnost obogaćena je i dodatnim interaktivnim mogućnostima i sadržajima.

Ulazak u stvarnost

Pojasnite nam to malo – kako ljudi “ulaze” u proširenu stvarnost?
Postoje dvije osnovne forme proširene stvarnosti. Jedna je, primjerice, ovo: imate neku sliku na stolu ili na zidu, i gledate je pomoću svog mobitela ili naočala za proširenu stvarnost. U toj slici vidite objekt koji je dodan u taj prikaz. Druga vrsta proširene stvarnosti jest ono što radi Pokemon Go – umetanje raznih virtualnih objekata u prostor, na nekoj lokaciji, na nekim točno određenim zemljopisnim (GPS) koordinatama. Mi radimo obje varijante. Trenutačno se takav sadržaj gleda pomoću mobitela, i to onih jačih, no u skoroj budućnosti bit će po povoljnim cijenama dostupne i naočale, među kojima su buduće verzije Oculus Rifta, Google Glassa, HTC Vivea, Microsoft HoloLensa, i MagicLeapa, koji to omogućuju na malo prirodniji način.

Što bi bile prve komercijalne primjene te tehnologije?

Vjerojatno će najjednostavnija i najbrže ostvariva komercijalna primjena Equinoxa biti u području oglašavanja. Primjerice, ako želite postaviti neki veliki plakat na neku površinu u gradu, taj prostor morate iznajmiti od tvrtke koja upravlja tim prostorima, ili od gradske uprave, ako je riječ o nekom prostoru koji dosad nije korišten u tu svrhu, te možda pribaviti neke dozvole. Oglas u proširenoj stvarnosti ne zahtijeva ništa od toga. Drugim riječima, treba vam samo tehnologija pomoću koje će oni koji se žele kod vas oglašavati staviti svoje promotivne sadržaje na “lokacije” u vašoj proširenoj stvarnosti. Equinox je, u neku ruku, virtualni svijet za sebe, izgrađen iznad stvarnog svijeta. Druga komercijalna primjena proširene stvarnosti može se ostvariti dizajnom promocije u formi videoigre, odnosno stvaranjem gamifikacija kojima se korisnici zainteresiraju za druge proizvode i usluge. Primjerice, proizvođač pića u proširenu stvarnost može umetnuti svoju igru – recimo da je to nešto poput Pokemona Go.

Cilj može biti to da oni koji igraju tu igru “skupe” pet virtualnih bočica tog pića kako bi besplatno dobili jednu stvarnu bočicu – ili promo kôd, ili neku drugu nagradu. Tom tehnologijom vrlo se privlačno može napraviti navigacija u hotelskim kompleksima, kampovima, nacionalnim parkovima. U virtualni prostor mogu se postaviti putokazi, a navigacija može biti i dinamična i potpuno prilagođena svakom pojedinom korisniku – turistu, jer softver, kroz aplikaciju proširene stvarnosti, instaliranu u njegovu pametnom mobitelu, može imati informacije o njemu. Primjena ima bezbroj. Mi zapravo stavljamo informacije u prostor, a uz AR, te informacije imamo i na običnoj 2D mapi.

Koliko proširena stvarnost mora biti “velika” da bi bila isplativa B2B partnerima?

Equinox ćemo uskoro testirati na nekim događajima na otvorenom, prvo na glazbenim festivalima. Treba nam prostor na kojem će biti veliki broj ljudi na jednome mjestu, koji će imati svoj mobitel s uključenom GPS navigacijom i našom aplikacijom za proširenu stvarnost. Veliki festivali koji se događaju u Hrvatskoj – događaji kao što su Dimensions festival, Ultra i tome slični – puni su stranih posjetitelja.

Riječ je o desetak i više tisuća ljudi, od kojih više od 80 posto dolazi iz inozemstva. Za njih, u Equinoxovoj proširenoj stvarnosti možemo postaviti navigaciju i razne sadržaje, od ulaska u Hrvatsku, pa sve do grada u kojem se održava događaj koji posjećuju, i u prostor samog događaja, a sve te virtualne lokacije “rekreirane” u našoj proširenoj stvarnosti, možemo obogatiti mnoštvom turističkih, povijesnih, kulturnih i inih informacija i porukama oglašivača. Equinox će funkcionirati i u manjim, zatvorenim prostorima (dvorane, kazališta, stadioni, arene, itd.), no uz dodatne tehnologije za preciznije lociranje ljudi i važnih točaka.

Trodimenzionalni Facebook

Ima li Equinox i B2C mogućnosti?
Naravno. Equinox ću uvjetno opisati kao trodimenzionalni Facebook u proširenoj stvarnosti, jer vrlo slično funkcionira – aplikacija koju krajnji korisnici imaju zbog društvene interakcije, a poslovni korisnici iz poslovnih razloga. Monetizaciju u B2C segmentu poslovanja zamislili smo vrlo slično kao što to radi najveća društvena mreža na svijetu. Uz taj komercijalni dio, Equinox može biti i vrlo snažan alat za digitalnu edukaciju. Primjerice, moja nećakinja vrlo voli štrumpfove.

Ako joj instaliram Equinox, te animirane likove mogu “staviti” u njenu sobu – u virtualnu reprezentaciju njene sobe u aplikaciji. Kad “klikne” na štrumpfa – a znat će da je čeka kad se vrati iz škole, jer će mobitelom dobiti obavijest o tome – on će joj nešto reći. Nešto poučno i, naravno, zabavno.

Equinox je startupska tvrtka? S koliko ste novca to pokrenuli?

Da. Mi smo startup. Trojica smo partnera. Uz mene, tu su još Tonči Jukić i Saša Ilišević. Tonči radi mobilnu aplikaciju, ja održavam Equinoxovu mrežu, a Saša je naš majstor za razvoj, marketing i prodaju proizvoda. Razvoj Equinoxa dosad nas je koštao petnaestak tisuća eura, ne računajući brojne radne dane koje smo nas trojica dosad uložili u to da to sve funkcionira onako kako smo zamislili. Kad bismo to računali u novcu, to je možda još tridesetak tisuća eura.

Koliko vam još treba novca da to sutra podignete na razinu potpuno funkcionalne platforme?

Trenutačno imamo tech demo. Radnu verziju mreže i aplikacije. Za komercijalno spremnu platformu, dakle s riješenim svim tehničkim detaljima, lijepim i intuitivnim sučeljem i osnovnim sadržajima, koje treba staviti u proširenu stvarnost kako bi ona odmah bila privlačna i funkcionalna, treba nam još sto, možda i 150 tisuća eura. Uz to, treba nam i još nekoliko ljudi – najviše programeri specijalizirani za tehnologije koje se koriste u proizvodnji računalnih igara, i ljudi koji se dobro razumiju u 3D modeliranje.

Ivan Voras, Equinox Vision
Ivan Voras, Equinox Vision

Di su pare?

Kako ćete doći do tog novca?
U pregovorima smo s ljudima iz nekoliko fondova rizičnog kapitala. Imali smo krajem ožujka jedan nastup u Londonu pred tamošnjim investitorima. Razmišljamo i o crowdfundingu pa i o fraction investingu, kao o metodama prikupljanja sredstava. U krajnjoj liniji, spremni smo i na prodaju nekom velikom igraču u tom tehnološkom području, ali tek nakon nekoliko godina – kad ostvarim svoju vlastitu viziju društvene mreže u proširenoj stvarnosti. Evo, recimo, htio bih napraviti verziju Dubrovnika u proširenoj stvarnosti, tako da korisnik u aplikaciji ima izbor doživljaja između Dubrovnika kakav jest – obogaćenog svim mogućim informacijama koje mu unutra možemo staviti – i Dubrovnika kako je predočen u “Igri prijestolja”, primjerice.

Hoćete li odmah globalno početi s time, ili samo u Hrvatskoj?

Sjedište nam je u Londonu, a u Hrvatskoj imamo developersku filijalu, poput mnogih drugih. Proizvod ćemo testirati i usavršiti u Hrvatskoj, na događajima koje sam naveo, i u još nekim projektima na kojima radimo, no cilj nam je, naravno, svijet.

Što bi Equinox trebao biti za tri godine – financijski, poslovno, u ideji?

Bio bih, naravno, zadovoljan da kao tim funkcioniramo financijski i poslovno pozitivno – međutim, najviše bi me razveselilo da ljudi na Equinoxu počnu raditi nešto čega se ja sam ne bih nikad sjetio. Potpuno mi je jasno da će se na tome realizirati i neki negativni aspekti, kako se to već događa na današnjim društvenim mrežama, međutim, mene zanimaju konstruktivni i kreativni zahvati, koji će ljudima pasti na pamet kad se budu koristili 3D modelima u proširenoj stvarnosti. Ono što radimo u Equinoxu možda se najbolje može opisati tako da kažemo kako će se na toj platformi moći napraviti štošta što su ljudi vidjeli u filmovima kao što su “Blade Runner” i “Matrix”, a bit će dostupno svakome, na pametnim mobitelima novije generacije.
Više o Equinoxu potražite na Internetu: http://equinox.vision/.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.