Izdavači tuže Google, traže 2,1 milijardu eura

U tužbi je navedeno kako je online objavljivanje manje konkurentno zbog Googleovog navodnog spornog ponašanja.

Mreža subota, 2. ožujka 2024. u 06:24
📷 The Climate Reality Project (Unsplash)
The Climate Reality Project (Unsplash)

Više od 30 europskih medijskih organizacija tužilo je Google za 2,1 milijardu eura, tražeći odštetu za izgubljeni prihod zbog navodno antikonkurentske oglašivačke tehnologije diva internetskog pretraživanja. 

Tužbu su u ime tvrtki kao što je njemački Axel Springer na Okružnom sudu u Amsterdamu podnijele europske odvjetničke tvrtke Geradin Partners i Stek.

Izdavači tvrde kako je online objavljivanje manje konkurentno zbog Googleovog navodnog spornog ponašanja. Bez Googleove zlouporabe tržišne dominacije, prihodi od online oglašavanja bili veći, a naknade za adtech usluge niže.

Te se tvrdnje temelje se na zaključku francuskog tijela za tržišno natjecanje iz 2021. godine, prema kojima je Google favorizirao vlastite usluge oglašavanja na načine koji su štetili konkurentima. Google je zbog toga kažnjen s 220 milijuna eura, podsjeća Register.

Ova se tužba također oslanja na izjavu o prigovorima koju je prošlog lipnja izdala Europska komisija u vezi s Googleovim oglašivačkim poslovanjem i parnicom zbog suzbijanja tržišnog natjecanja koju su protiv njega vodili Ministarstvo pravosuđa SAD-a i državni odvjetnici. 

Antimonopolska istraga Googleove oglasne tehnologije koju je u svibnju 2022. otvorila britanska agencija Competition and Markets Authority još je u tijeku.

Višegodišnji sukob

Google tvrdi kako njegova ponuda tehnologije oglašavanja koristi europskim izdavačima, s kojima konstruktivno surađuje.

Tužbu su nazvali spekulativnom i oportunističkom. Planiraju joj se suprotstaviti.

Tužba dolazi usred medijskog sloma izazvanog smanjenjem važnosti distribucije vijesti na društvenim medijima, smanjenjem online prometa na web stranicama s vijestima, prebacivanjem proračuna za oglase, otpuštanjima u tvrtkama i drugim čimbenicima.

Kriza je dovela do nekoliko stotina otkaza u Vice Meda i Engadgetu, između ostalih. 

Google ima probleme s novinskim organizacijama još od 2006. godine, kada je Copiepress, belgijsko/francusko/njemačka grupa za trgovinu novinama, tužila Google News navodeći da je usluga prikupljanja vijesti prekršila autorska prava novina.

Google je proglašen krivim za kršenje 2007., a ta je odluka kasnije potvrđena 2011. 

Google je tada uklonio poveznice članova Copiepressa s Google Newsa i iz svoje tražilice, nakon čega je broj posjeta opao. Nakon rasprave, stranice s vijestima vraćene su u indeks Googleovog pretraživanja.

Sporni alat s umjetnom inteligencijom

Tijekom 2018. pokrenuli su Google News Initiative, navodno kako bi pomogli novinskim organizacijama pri usvajanju više digitalno usmjerene poslovne prakse.

Kako piše AdWeek, Googleova pomoć sada uključuje plaćanje nekim izdavačima peteroznamenkastih iznosa za korištenje neobjavljenog paketa generativnih alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji, dizajniranih za proizvodnju sadržaja.

Ti alati omogućavaju indeksiranje nedavno objavljenih izvješća koje su generirale druge organizacije, poput vladinih agencija i drugih novinskih kuća, što potom sažimaju i objavljuju kao novi članak.

Google je navode iz tog članka nazvao netočnima i nagađanjima, navevši kako je riječ o eksperimentalnom alatu namijenjenom malim izdavačima koji koristi podatke iz javnih izvora. 

Izdavači pritom zadržavaju punu uredničku kontrolu nad onim što se u konačnici objavi na njihovim stranicama. Alat ne može zamijeniti čovjeka, niti mu je to svrha.