Mali proizvođači browsera bilježe porast korisnika u EU

Tvrtke koje drže manje udjele u tržištu web preglednika bilježe nagli porast broja korisnika nakon što je Europska unija prisilila Apple, Google i Microsoft na olakšavanje prijelaza na konkurenciju.

Miroslav Wranka četvrtak, 11. travnja 2024. u 00:00
📷 Andrea Piacquadio (Pexels)
Andrea Piacquadio (Pexels)

Zakon o digitalnim tržištima, koji je stupio na snagu 7. ožujka, natjerao je velike tehnološke tvrtke da korisnicima mobilnih uređaja ponude mogućnost odabira s popisa dostupnih web preglednika.

Šest tvrtki koje je kontaktirao Reuters prijavile su povećanje broja korisnika. 

Aloha Browser, sa sjedištem na Cipru, zabilježila je povećanje broja korisnika do 250 posto, a europsko tržište postalo im je drugo po veličini. 
Osam godina stara tvrtka ima prosječno 10 milijuna mjesečnih korisnika i zarađuje putem plaćenih pretplata, umjesto prodaje oglasa praćenjem korisnika.

Norveški Vivaldi, njemačka Ecosia i američki Brave također su zabilježili rast broja korisnika nakon nove uredbe.

DuckDuckGo sa sjedištem u SAD-u, koji ima oko 100 milijuna korisnika, i norveška Opera (324 milijuna korisnika), također bilježe rast broja korisnika. Opera je objavila kako trenutno bilježi rekordan broj korisnika iz Europske unije.

Prljavi trikovi?

Prema novim pravilima Unije, proizvođači mobilnog softvera dužni su prikazati zaslon s izborom na kojem korisnici mogu odabrati preglednik, tražilicu i virtualnog pomoćnika dok postavljaju svoje telefone.

Apple sada prikazuje do 11 preglednika uz Safari na izbornim zaslonima odabranim za svaku od 27 zemalja u EU-u i ažurirat će te zaslone jednom godišnje za svaku zemlju.

Dok se DuckDuckGo i Opera nude na Appleovom popisu u svih 27 država članica Unije, Aloha je u 26 zemalja, Ecosia u 13, a Vivaldi u 8.
Google trenutačno prikazuje odabire preglednika na uređajima koje proizvode. Novi uređaji drugih tvrtki koje koriste operativni sustav Android također će prikazivati zaslon izbora u nadolazećim mjesecima.

Tvrtke koje proizvode preglednike kritizirale su Apple i Google, tvrdeći kako je način na koji prezentiraju nove značajke spor i zamršen, čime usporavaju migraciju mobilnih korisnika na konkurenciju.

Zbog kompliciranog dizajna Europska komisija pokrenula je istragu kako bi ustanovila sprječava li Apple korisnike u stvarnom izboru usluga.

Mozilla, koja razvija Firefox, procjenjuje kako je samo 19 posto korisnika iPhonea u Unije primilo spomenute softverske nadogradnje, što je značajno sporije u usporedbi sa sličnim nadogradnjama.

Kod iPhonea korisnici mogu vidjeti zaslon s izborom samo kada kliknu Safari, a zatim se korisnicima prikazuje popis preglednika bez dodatnih informacija.