Projekt e-Škole - Pa putu razine 3 i 4
Nakon 18 mjeseci provođenja projekta, 93% škola nalazi se na razini digitalno osposobljenih (razina 3), odnosno digitalno naprednih (razina 4) škola
Škole koje sudjeluju u CARNET-ovom pilot-projektu e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola značajno su napredovale u primjeni digitalnih tehnologija, pokazuju rezultati završnog vrednovanja digitalne zrelosti škola koje su CARNET i Fakultet organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu (FOI), akademski partner na projektu, proveli u razdoblju od veljače do travnja ove godine.
Digitalna zrelost škola podrazumijeva sustavnu primjenu digitalnih tehnologija u obrazovnim i poslovnim procesima u školama. Temeljni dokument Okvir za digitalnu zrelost škola, koji su izradili stručnjaci Fakulteta organizacije i informatike (FOI) u suradnji sa stručnjacima iz CARNET-a, definira pet područja i pet razina digitalne zrelosti škola. Područja obuhvaćaju različite aspekte integracije i korištenja digitalnih tehnologija, a za svako područje definirane su razine: digitalno neosviještena (1), digitalna početnica (2), digitalno osposobljena (3), digitalno napredna (4) i digitalno zrela (5).
Pilot-projekt e-Škole obuhvatio je 10 posto škola u Hrvatskoj, odnosno 151 osnovnu i srednju školu. U svim školama u projektu provedeno je početno i završno vrednovanje digitalne zrelosti. Zahvaljujući istraživanju, prvi put u Hrvatskoj dobiven je dubinski uvid u stanje digitalne zrelosti škola.
“Završno vanjsko vrednovanje, provedeno s ciljem identifikacije područja unutar kojih je postignut porast razina digitalne zrelosti, pokazalo je kako projekt e-Škole može pomoći u podizanju te razine u svim hrvatskim školama. Iznimno smo zadovoljni dobivenim rezultatima, koji su ukazali na niz poboljšanja, a pred nama je sad digitalna transformacija cijeloga školskog sustava. Vjerujem da ćemo prave učinke pilot-projekta vidjeti tek nakon školske godine 2019./2020.”, izjavila je zamjenica ravnatelja CARNET-a i voditeljica pilot-projekta e-Škole Andrijana Prskalo Maček.
S dvojke skoro na četvorku
U listopadu 2016. godine provedeno je početno vanjsko vrednovanje digitalne zrelosti, koje je pokazalo kako su na skali od 1 (digitalno neosviještene škole) do 5 (digitalno zrele škole), naše škole u prosjeku na razini 2, odnosno u kategoriji digitalnih početnica. Tada nijedna od 151 škole u projektu nije bila digitalno napredna ni digitalno zrela, a tek svaka peta škola smatrala se digitalno osposobljenom (razina 3).
Nakon 18 mjeseci provođenja projekta, rezultati su znatno bolji. Promatrajući ukupnu razinu, čak 93% škola sada se nalazi na razini digitalno osposobljenih (razina 3), odnosno digitalno naprednih (razina 4) škola.
U području “IKT u učenju i poučavanju” (planiranje i primjena IKT-a u učenju i poučavanju, uključujući razvoj i korištenje digitalnih obrazovnih sadržaja, kao i digitalnih resursa za vrednovanje) također je vidljiv pozitivan pomak, posebno na višim razinama. Prema završnom vrednovanju, nijedna škola u ovom području više nije digitalno neosviještena. Slična situacija je i u području “Razvoj digitalnih kompetencija” (sistematično unapređivanje digitalnih kompetencija djelatnika i učenika, uključujući razmjenjivanje znanja, ideja i primjera dobre prakse), gdje također nijedna od 151 škole nije više na najnižoj razini. U tom području prilikom početnog vrednovanja većina škola (njih 78%) bila je na razini digitalnih početnica (razina 2) a nakon završnog vanjskog vrednovanja najveći je broj škola (64%) na razini digitalno osposobljenih (razina 3).
ICT kultura u “pilot”-školama na zavidnoj razini
Područje koje je prema početnom i prema završnom vrednovanju ocijenjeno kao ono s najvećom razinom digitalne zrelosti, jest područje IKT kulture (korištenje digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu škole, kultura suradnje i komunikacije pomoću digitalnih tehnologija, koja omogućuje povezivanje i dijeljenje iskustava nastavnika i učenika unutar i izvan škole). Više nijedna škola od onih koje su sudjelovale u pilot-projektu u ovom području ne ulazi u dvije najniže razine, a gotovo 50% škola postiglo je najvišu razinu – digitalno zrela škola (prosječna razina: 4,45).
Evaluirane škole zabilježile su značajan skok i u području “IKT infrastruktura” (mrežna infrastruktura, računalna oprema, programski alati, tehnička potpora i računalna sigurnost), što se treba pripisati nabavi kvalitetne računalne opreme i uspostavi mreže u sklopu projekta. Ni tu, prema završnom vrednovanju, ne postoje škole ocijenjene kao digitalno neosviještene (razina 1) ili digitalne početnice (razina 2) te se sada gotovo 50% škola nalazi na razini digitalno naprednih škola (razina 4).
Uspoređujući oba vrednovanja, zahvaljujući sudjelovanju u projektu e-Škole, u većini je uključenih škola došlo do češće primjene digitalnih tehnologija u svakodnevnom radu nastavnika, učenika i vodstva škole te je vidljiv njihov značajan napredak u digitalnoj zrelosti. (G. K.)
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.