Dronovi mogu učiniti zračni prijevoz jeftinijim, a udaljena područja povezanijima

Europa ima više od 2.000 zračnih luka, ali manje od 1% njih prima teretne zrakoplove. Teret se uglavnom šalje u velike zračne luke koje mogu primiti jumbo jetove

Gorden Knezović subota, 21. rujna 2024. u 10:10

S idejom povezivanja svih zračnih luka za teretni transport i dostavu pošiljki za sve u roku od dva dana braća Svilen i Konstantin Rangelov 2014. godine su u rodnoj Bugarskoj osnovali startup tvrtku Dronamics. Ambicija im je bila demokratizirati dostavu tereta u Europi, odnosno učiniti pristupačnu dostavu paketa sljedeći dan i za najudaljenije regije. 

Važnost opskrbnih lanaca

Uočili su veliku problematičnu točku u globalnom trgovinskom sustavu: nedostatak brzog i pouzdanog prijevoza tereta u manje dostupne dijelove svijeta. To je bila praznina za koju su vjerovali da se dostava tereta dronovima može popuniti.

"Namjeravali smo izgraditi teretni zrakoplov sljedeće generacije kako bismo mogli ubrzati trgovinu i omogućiti isporuku istog dana za sve svugdje", objasnio je zrakoplovni inženjer s velikim interesom za dronove Konstantin Rangelov.

“Ako bismo mogli povezati manje zračne luke i tamo dostavljati pakete, to bi bila blagodat za gospodarski razvoj u slabije povezanim regijama”, rekao je Svilen Rangelov.

Zahvaljujući financiranju iz EU-a, statup braće Rangelov je i 2023. godine postao prva europska potpuno licencirana zračna kompanija za teretne bespilotne letjelice. 

Prošle godine im je službeno dodijeljen identifikacijski kod od IATA-e i ICAO-a – dva glavna međunarodna zrakoplovna tijela – čime su priznati na razini s drugim međunarodnim zračnim prijevoznicima.

Autonomna dostava tereta

Tvrtka je kombinirala napredak u autonomiji, aerodinamici i proizvodnji kako bi pružila potpuno novo rješenje za dostavu tereta. U svibnju 2023. godine Dronamics je ušao u povijest kada je njegov prvi teretni dron u punoj veličini, Black Swan, uspješno završio svoj prvi let.

Zrakoplov s fiksnim krilima i daljinskim upravljanjem može nositi 350 kilograma tereta, koliko i mali dostavni kombi, i ima dolet od 2.500 kilometara, što je dovoljno za povezivanje većeg dijela Europe. Također može sletjeti na najmanje zamislive zračne luke, za koje je potrebno samo 400 metara piste. Prema potrebi može se spustiti i na druge ravne površine poput parkirališta.

Prve namjenska luke za bespilotne letjelice bit će izgrađene na Mediteranu, na Malti qs planovima za širenje diljem EU-a kako bi služile udaljenim zajednicama ili zajednicama s nedostatkom usluga.

Održiva mobilnost

U malom avionu pilot zauzima trećinu težine čime se za toliko smanjuje mogućnost korisnog prijevoza. usto, postoji i manjak pilota. Dronamics će moći obavljati međunarodne isporuke istog dana po do 50% nižoj cijeni od tradicionalnog zračnog prijevoza, uz do 60% niže emisije  CO2 .

Dronamicsovi dronovi mogu raditi na standardna kao i na biogoriva, a tvrtka radi na izradi verzije s vodikovim pogonom. Prema inženjerima, dronovi su također pristupačniji za proizvodnju i rad od klasičnih zrakoplova.

Srednjoročni cilj tvrtke je upravljati svojom flotom dronova iz svog globalnog operativnog centra na Malti koristeći mrežu luka za dronove diljem Europe i šire.

Sigurnost prije svega

Jedna od stvari koja je dosad kočila široku komercijalizaciju dostave paketa dronom je zabrinutost oko sigurnosti. Zračni prostor bi njihovim mogao biti jako prenatrpan, a lokacije dronova potrebno je točno pratiti kako bi se izbjegli sudari, ali i iz pravnih razloga. 

Talijanska tvrtka TopView vodi međunarodnu istraživačku inicijativu pod nazivom CERTIFLIGHT, koja je razvila uređaj koji pomoću satelita može sigurno pratiti gdje se dron nalazi. Te će se informacije dijeliti s obližnjim zrakoplovima, kao i s vlastima i korisnicima operatera dronova.

Konzorcij CERTIFLIGHT koji financira EU uključuje komercijalne i istraživačke partnere u Belgiji, Češkoj, Italiji, Nizozemskoj, Rumunjskoj i Španjolskoj, a završit će u travnju 2025. godine.

Osim sigurnosti, istraživački tim CERTIFLIGHT-a također brine o osiguravanju sigurne dostave. Da bi dostava dronom funkcionirala, potrebno je imati točnu lokaciju gdje je dron sletio, što može dokazati da je teret dostavljen na pravo mjesto.

CERTIFLIGHT koristi EU Galileo otvorenu uslugu provjere autentičnosti navigacijskih poruka (OSNMA) za ublažavanje rizika od lažiranja i ometanja te pružanje provjere autentičnosti lokacije i vremena.

Komercijalizacija 2025.?

Dronamics se priprema za pokretanje komercijalnih operacija. Očekuju da će započeti u Grčkoj, povezujući glavni grad Atenu s udaljenim područjima na sjeveru zemlje i nekim otocima u Egejskom moru. 

U međuvremenu također rade na planovima za povećanje svoje proizvodnje, s pogonima koji bi mogli proizvoditi 300 dronova godišnje – proširenje koje također podupire EU.

Namjera je brzo proširiti poslovanje diljem Mediterana i Europe s kupcima u e-trgovini, paketima i pošti, kvarljivoj robi, farmaciji i rezervnim dijelovima. 

Dronamics također gleda na gospodarstva u razvoju. Vjeruje da bi poboljšanje opskrbnih lanaca moglo stvoriti uvjete za gospodarski procvat u regijama poput Afrike.