Mitovi i stvarnost data centara
Data centri stekli su ključnu ulogu u digitalnoj ekonomiji: oni su čvorovi gdje se tvrtke, korisnici i usluge međusobno povezuju i razmjenjuju informacije. Ipak, za velik dio korisnika Interneta još su nepoznanica, a o tim objektima postoje i neke pogrešne predodžbe.
Mit 1: Danas je sve u oblaku; čemu služe data centri?
Iako ga nazivamo "oblak", zapravo se radi o čvrstim i sigurnim objektima diljem svijeta. Riječ je o mrežama međusobno povezanih data centara koji razmjenjuju informacije i dostavljaju ih korisnicima. Međusobna povezanost data centara osigurava da oni djeluju i kao svojevrsna sigurnosna mreža u slučaju da dođe prekida struje ili kvara na telekomunikacijama. Na taj se način osigurava usluga bez prekida, a time i otpornost usluga jer se mnogi podaci međusobno povezuju u stvarnom vremenu.
"Oblaci" su zapravo fizički serveri smješteni u data centrima, koji služe za razmjenu sadržaja, pohranu i obradu informacija. Ova hiper-povezana IT infrastruktura omogućuje rad od kuće, učenje na daljinu, pristup audiovizualnim sadržajima, online kupovinu i mnoge druge usluge. Ti data centri, u kojima tvrtke smještaju svoje usluge koje nude korisnicima, poznati su kao specijalizirani centri za kolokaciju.
Postoji nekoliko kategorija data centara, uključujući tzv. hiperskalabilne centre, poput onih koje upravljaju Apple, AWS, Meta, Google ili Microsoft. Zbog globalnog rasta broja online korisnika, usluga u oblaku i potrošnje sadržaja, internetski divovi šire svoje data centre kako bi smanjili latenciju i povećali kapacitet usluge.
Mit 2: Data centri ne pridonose ekonomskom rastu
Naša je ekonomija danas digitalnija nego ikad. Svaka naša online aktivnost prolazi kroz jedan ili više data centara: temelji digitalne ekonomije danas su telekomunikacije, usluge u oblaku i data centri u kojima se sve povezuje i obrađuju informacije.
Stoga je ključno uložiti zajedničke napore između tvrtki i javne uprave kako bi se potaknula ulaganja i omogućio razvoj infrastrukture za digitalnu ekonomiju, stvarajući nova tehnološka okruženja.
Data centri sami po sebi pridonose ekonomskom rastu – stručnjaci iz Digital Realtyja u Španjolskoj proveli su istraživanje koje je pokazalo da jedan euro uložen u data centar u lokalnoj ekonomiji stvara devet eura vrijednosti. Niz lokalnih tvrtki lakše dolazi do korisnika koji im se radije vraćaju ako su im usluge bez latencije. Dodatno, data centri zahtijevaju složeno održavanje koje zbog efikasnosti uglavnom obavljaju lokalni partneri. Budući da data centri traže dosta visoku razinu stručnosti od lokalnih dobavljača, na taj način potiču i njihovo usavršavanje.
Mit 3: Data centri ne stvaraju nova radna mjesta
Izgradnja samo jednog takvog centra može stvoriti stotine radnih mjesta. To je zbog toga što, osim pozicija unutar samog data centra, postoje i radna mjesta u tvrtkama koje pružaju usluge održavanja za električne i rashladne sustave, kao i sigurnosne i usluge čišćenja. Također, kod neizravnih zaposlenja treba dodati poslove povezane s izgradnjom zgrade i nabavkom opreme.
Važno je naglasiti potrebu za obukom u ovom sektoru, posebno u strukovnim zanimanjima vezanim za električne distribucijske sustave i rashladne sustave. Ekspanzija kritičnih infrastruktura i ubrzani rast digitalne ekonomije donose značajnu potražnju za profesionalcima. Trend porasta online aktivnosti će se nastaviti, bilo u radu, učenju ili slobodnom vremenu, a digitalna ekonomija će zahtijevati sve više profesionalaca.
Mit 4: Data centri troše puno energije
Kao rezultat širenja ekonomije podataka, količina podataka koji se generiraju, obrađuju i prenose raste velikom brzinom. Kako je potrebna veća računalna i pohrambena snaga, tvrtke premještaju svoju opremu u specijalizirane podatkovne centre (kolokacija). Zahvaljujući ovoj strategiji povećava se energetska učinkovitost, jer ovi data centri imaju veći kapacitet za učinkovito upravljanje potrošnjom električnih i rashladnih resursa.
Međunarodna agencija za energiju (IEA) u nedavnim studijama navodi da su značajna poboljšanja u učinkovitosti omogućila ograničavanje rasta energetske potrošnje data centara na globalnoj razini (trenutno predstavlja između 1 i 1,3% svjetske potražnje za energijom). Međutim, internetski promet je od 2010. porastao više od 25 puta. Ako se trend poboljšanja učinkovitosti nastavi, globalna energetska potražnja data centara mogla bi doživjeti umjeren rast, unatoč stalnoj ekspanziji digitalnih usluga.
Mit 5: Data centri nisu održivi
Data centri potiču proizvodnju zelene energije. Fokusirajući se na energetsku učinkovitost i održivost, podržavaju inicijative koje pridonose stvaranju novih izvora obnovljive energije.
Digital Realty uvijek je imao snažan fokus na održivost. Danas posjeduje više od 1,4 gigavata (GW) obnovljive energije u svom globalnom portfelju. Također s obnovljivom energijom nadoknađuje 100% energije potrebne za napajanje cijelog europskog portfelja, kao i kolokacijskog portfelja u SAD-u.
Budući da postoje i druge aktivnosti u data centrima koje stvaraju CO2 u manjem obimu, potrebno je napraviti i godišnju procjenu ekoloških performansi. Primjerice, potrošnja goriva za generatorne skupine, plinovi iz rashladnih uređaja, upravljanje otpadom ili poslovna putovanja te prijevoz osoblja.
Ciljevi održivosti su put na kojem je potreban zajednički trud s dobavljačima, osobljem i klijentima kako bi se podržale vlastite inicijative. Na ovom putu učenja i poboljšanja Digital Realty nastoji odgovorno koristiti resurse kako bi ponudili visokoučinkovita rješenja i zadovoljili zahtjeve hiper-povezanog svijeta.