Robotizirana Volkswagenova tvornica u Slovačkoj - Robotima po autima
Tijekom proteklog desetljeća Slovačka je postala privlačna destinacija za investitore, uglavnom proizvođače automobila. S populacijom od samo 5,4 milijuna ljudi, Slovačka sada ima tri tvornice automobila (Volkswagen, PSA koncern i Kia), a vrlo brzo će imati i četvrtu – proizvodnja Jaguar Land Rover već je odobrena, s investicijom vrijednom 1,4 milijarde eura
Danas automobilska industrija izravno ili neizravno zapošljava 250.000 Slovaka i predstavlja 44% ukupne slovačke industrijske proizvodnje, a prošla je godina bila uvelike uspješna za Slovake, proizveli su više od milijun vozila.
S najvećim brojem industrijskih robota ujedinjenih pod jednim krovom, VW SK tvornica u Bratislavi, ima najvišu razinu automatizacije utemeljenu na načelima industrije 4.0. U posljednjih 28 godina, Volkswagen Slovakia proizvela je više od 5,000.000 automobila. Najveći broj automobila proizvedenih u Bratislavi isporučen je u Kinu (22%), SAD (18%) i Njemačku (14%).
Volkswagenova tvornica automobila u Bratislavi najveća je u Slovačkoj (pored onih u Martinu i Stupavi), u kojoj postoje ukupno tri Volkswagenove tvornice, i zapošljava oko 15.000 ljudi koji rade na proizvodnji sljedećih automobila: Volkswagen Up!, ŠKODA Citigo, SEAT Mii i nekoliko SUV vozila – Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8 i Porsche Cayenne. Osim tih automobila, ostalih 12 automobilskih brendova, Osim xy navedenih brendova automobila, u Bratislavi se proizvode dijelovi za dodatnih 12 vrsta vozila, od motocikala, malih automobila sa smanjenom potrošnjom goriva, do luksuznih automobila, pick-upova, autobusa i teških kamiona. Radi se o dijelovima za sljedeća vozila: Audi, Volkswagen, Bentley, SEAT, ŠKODA, Bugatti, Porsche, Lamborghini, Ducati, MAN, Scania i Volkswagen Comercial Vehicles.
Tvornica Volkswagen u Bratislavi jedina je tvornica u svijetu koja proizvodi pet različitih brendova automobila pod istim krovom. Više od 99% proizvodnje izvozi se u 158 različitih zemalja, a najveća tržišta su Njemačka, SAD i Kina.
Transformacija sektora
Praćenje progresivnih trendova pomoglo je transformirati slovački industrijski sektor u jednu od najboljih adresa na globalnoj karti automobilske industrije u samo 25 godina. S tri operativna pogona proizvodnje (Volkswagen, PSA koncern i Kia), za koje se očekuje da će u naredne dvije godine započeti proizvodnju i inovativnu mrežu različitih dobavljača, slovačka automobilska industrija spada među najjača odredišta, ne samo u proizvodnji, već i kontinuirano gradi svoju inovacijsku snagu. Ulagači se opredjeljuju za Slovačku zbog brzih rješenja na području administrativnih pitanja i birokracije, kao i zbog kvalitete radne snage, koja se obrazuje i ima dugu industrijsku i automobilsku tradiciju. Još prije Drugog svjetskog rata u Slovačkoj su se proizvodila vozila Škoda, kao i traktori i tenkovi. Štoviše, Slovačka se geografski nalazi u europskoj regiji koja je srce europske automobilske industrije.
VW tvornica u blizini Bratislave nije samo pogon za proizvodnju automobila, nego je i jedinstveno i posebno mjesto za razgledavanje i održavanje raznih događanja. Ljubitelji tehnologije i mobilnosti posebno se oduševljavaju njime, zahvaljujući robotiziranoj proizvodnji, kakvu je teško pronaći u srcu Europe. Sve je počelo još 1991. godine, kada se u Bratislavi počeo proizvoditi VW Passat Variant, nakon čega je uslijedila proizvodnja Golfa III. Godine 1999. proizašla je proizvodnja VW Pola, kao i dijelovi za različita vozila koncerna. Glavna prekretnica bila je 2002., kada je pokrenuta proizvodnja SUV-a i Volkswagen Touarega, a zatim je 2005. nastavljena s Audijem Q7 pa Audijem Q8, što je dovelo do vrhunca njihove proizvodne perfekcije s Porsche Cayenneom, koji se ovdje proizvodi od 2010.
VW Grupa ima 122 proizvodna pogona u 20 europskih zemalja i 11 zemalja u Americi, Aziji i Africi. 664.496 zaposlenika proizvodi vozila širom svijeta ili su uključeni u usluge vezane uz vozila. Pod novom vizijom “Oblikovanje mobilnosti – za buduće generacije”, Volkswagen Grupa daje odgovore na izazove sadašnjosti i budućnosti, svojom strategijom ZAJEDNO 2025+, kojoj je cilj učiniti mobilnost održivom za nas i za buduće generacije. Njihova je vizija i obećanje proizvoditi vozila s električnim pogonom, digitalnim umrežavanjem i autonomnom vožnjom, kako bi automobili postali čisti, tihi, inteligentni i sigurni te ponudili potpuno novo iskustvo vožnje.
Siemens gradi Volkswagenovu mrežu
Siemens je i do sada igrao ključnu ulogu u osiguravanju različitih uređaja i proizvodne opreme za VW grupu. U ožujku ove godine potpisan je sporazum između Siemensa i Volkswagena, prema kojem Siemens postaje integracijski partner za Volkswagen Industrial Oblak, pri čemu će se u isti oblak povezati 122 proizvodna postrojenja diljem svijeta.
Siemens i njegovi partneri izradit će aplikacije iz sustava MindSphere Internet of Things, dostupnog za sustav Volkswagenov industrijski oblak. MindSphere, Siemensova digitalna platforma u cloudu, povezuje proizvode, postrojenja, sustave i strojeve, omogućujući da se uz naprednu analitiku koriste podaci koje generira IoT (www.siemens.mindsphere.io). Volkswagen i Siemens namjeravaju razviti nove funkcionalnosti i usluge za industrijski oblak, koje će biti dostupne svim sadašnjim i budućim partnerima. Transparentnost i analiza podataka rezultirat će tehnološkim napretkom za daljnje poboljšanje produktivnosti u Volkswagenovim pogonima te proizvodnju učiniti učinkovitijom i fleksibilnijom, a same proizvode poboljšane kvalitete.
Siemens svojim opsežnim stručnim znanjem pridonosi automatizaciji i umrežavanju strojeva i postrojenja i svijeta IoT-a u Volkswagen grupi. Osim aplikacija i platforme MindSphere, to uključuje i industrijska rješenja. Takvim pristupom, podaci o proizvodnji bit će obrađeni izravno na opremi, strojevima za proizvodnju i u proizvodnim procesima prije nego što se prenose u industrijski oblak. To će omogućiti daljnju optimizaciju složenih proizvodnih procesa i poboljšati kvalitetu podataka Volkswagenovog industrijskog oblaka. Tako već sada Siemens i njegovi partneri na platformi MindSphere imaju aplikacije za prediktivno održavanje strojeva s optimiziranim ciklusima unaprijed definiranog održavanja.
Također, već sada je moguće kontrolirati Volkswagenovu proizvodnju i lanac opskrbe jer su u cloudu povezani dobavljači i proizvođači strojeva koji također imaju korist od dostupnih podataka. Uz Volkswagen Industrial Cloud, koji se razvija s Amazon Web Servicesom (AWS), Volkswagen Grupa postavlja temelje za besprijekornu digitalizaciju proizvodnje i logistike. Dugoročno, to također uključuje integraciju Volkswagenova globalnog lanca opskrbe s više od 30.000 lokacija, više od 1.500 dobavljača i partnerskih tvrtki.
KUKA roboti za Volkswagen
Automobilska industrija vrlo je dinamična i zahtijeva veliku fleksibilnost proizvođača automobila. Rastuća globalna konkurencija zahtijeva pametne proizvodne sustave u kombinaciji s fleksibilnim logističkim sustavima, kako bi se proizvođači što brže prilagodili sve većoj potražnji raznolikosti novih modela automobila. Proizvođači automobila sve više proširuju svoje temeljne kompetencije u područjima od automobilske industrije do mobilnosti, jer su se uvjerili kako se s brzim promjenama tržišta mogu nositi samo ako se mogu nositi s razvojem situacije oko Industrie 4.0, demografskim promjenama i proizvodnjom temeljenoj na podacima.
KUKA je nedvojbeno jedan od najznačajnijih svjetskih proizvođača robota u automobilskoj industriji, jer nude potrebne konfiguracijske mogućnosti kako bi učinkovito odgovorili na sve izazove: kroz prilagodljive, modularne i automatizirane proizvodne i logističke procese. Također, jedini je dobavljač robota u automobilskoj industriji koji nudi proizvodnju, logistiku i komponente iz jednog izvora, uz project management eminentnih stručnjaka u opremanju i održavanju proizvodnih pogona automobilske industrije. KUKA svojom inovativnom kombinacijom hardvera i softvera stvara jedinstvenu produktivnu suradnju između ljudi i robota, što je jednako važno kao i stabilnost i sigurnost ljudskih radnika u automobilskoj proizvodnji. SW kojim se koristi proširiv je do gotovih robotskih aplikacija, softverskih kontrola i 3D vizualizacije i simulacije. Time KUKA podržava inteligentno umrežavanje robota i sigurnu interakciju između ljudi i stroja.
Proizvodne linije
Volkswagenova tvornica u Bratislavi apsolutno je impresivna, kao i podzemni tuneli koji povezuju sve proizvodne pogone. Prilikom ulaska u krug tvornice potpisujete izjavu u kojoj izjavljujete da nećete koristiti mobitel i fotografski aparat, tako da su sve fotografije uz ovaj članak vlasništvo Volkswagena, koje dobivate na dar na sticku. Obilazak tvornice, koji traje oko dva sata, započinje u kongresnom centru Auto Forum demonstracijskim filmom o povijesti tvornice i planovima za budućnost. Pogled na 452 m dugu žičaru, kojom se automobili dovoze na ispitnu liniju, posebno je impresivan.
U samoj tvornici postoje autonomna robotska vozila koja prevoze i isporučuju na linije različite dijelove za montažu u automobile. Roboti obavljaju sve aktivnosti oko utovara – prevoze i istovaruju automobilske dijelove. Sustav je napravljen tako da se putanje robota isprepliću te je zanimljivo vidjeti kako se autonomna vozila zaustavljaju i daju prednost u kretanju jedni drugima. Iako prevoze teške automobilske dijelove, takva su vozila veličinom vrlo mala te izgledom i veličinom podsjećaju na kućne usisavače. Svaki autonomni robot prevozi nekoliko vagona dijelova za ugradnju, i na svojoj putanji obilazi proizvodne linije.
Proizvodnih linija ima mnogo, neke se dugačke 300, a neke i 900 metara. Posebno je impresivna potpuno robotizirana proizvodna linija na kojoj se proizvode karoserije za automobile. Dva robota u po 900 tona teške preše automatski u proces prešanja stavljaju ravne limove za buduće automobile, kako bi ih oblikovale u dizajnirane oblike. Sam proces proizvodnje toliko je brz da se jedan automobil u ovoj tvornici proizvede za 18 sati, a svake 3 minute jedan novi automobil izađe iz tvornice.
U tvornici, uza svu robotizaciju, i te kako ima mjesta za ljudsku radnu snagu koja u proizvodnji uglavnom kontrolira kvalitetu ili asistira različitim laserskim kontrolama kvalitete. Najteže poslove obavljaju roboti, a zaposlenici rade one preciznije poslove, poput ugradnje kokpita, svjetala i uređenja unutrašnjosti automobila. Većina robota je proizvođača KUKA.
Off-road atrakcija
Dio obilaska Volkswagenove tvornice u Bratislavi uključuje vožnju najnovijim vozilom VW Touareg (spremnik za gorivo od 100 litara), proizvedenim za američko tržište, na off-road poligonu u prostoru tvornice. Vožnja Touaregom na ovoj off-road atrakciji djeluje poput vožnje u adrenalinskom parku, pri kojoj vozač 5-stupanjskim okretnim prekidačem aktivira off-road program rada vozila. U vožnji preko mosta koji je samo 10 centimetara širi od guma vozila (5 centimetara sa svake strane), zbog ugrađenih sustava senzora i kamera, Touareg ne može sletjeti u ponor. Automatske funkcije ovog automobila isključuju ljudski faktor u ekstremnim i opasnim uvjetima te svu odgovornost snosi sam automobil.
Vozilo također savladava uzbrdice i nizbrdice pod nagibom do 45 stupnjeva te se elektronskim upravljanjem bez intervencije vozača spušta nizbrdo brzinom od 2 do 3 km/h. Zanimljivo je iskustvo i vožnja po takozvanom obodu vulkana, pri čemu je Touareg stabilan i na nagibu od 35 stupnjeva oko svoje uzdužne osi. To su samo neke od 25 atrakcija koje se na ovoj off-road stazi mogu doživjeti u vrhunskim automobilima opremljenim najnaprednijom senzorikom. Svjetska inovacija ovog vozila je aplikacija Area View, koja vozaču na zaslonu navigacijskog sustava prikazuje kompletnu okolinu Touarega.
NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.