Napredak robotaksija u 2024. godini
Za industriju autonomnih vozila 2023. godina bila je više vezana uz tehničke, regulatorne i operativne izazove, dok je u 2024. godini ta industrija napravila korak naprijed
Ostvaren je značajan napredak u skaliranju, komercijalizaciji i globalnom širenju. Tvrtke poput Wayma proširile su se na nove gradove, dok je Baiduov Apollo Go počeo raditi potpuno autonomno 24/7 u Wuhanu. Tesla je dao najočekivaniju najavu uvođenja svoje Cybercab kako bi poremetio robotaksi industriju kroz svoju viziju za "pristupačne robotaksije". Te najave ukazuju na smjer u kojem industrija ide.
Predvode Kina i SAD
Za sada je Kina vodeća na tržištu robotaksi vozila, s više od 16 gradova koji upravljaju autonomnim vozilima. Baiduov Apollo Go može se pohvaliti najvećom flotom od više od 400 vozila bez vozača u Wuhanu. Nedavno je također dobio odobrenje za testiranje samovozećih taksija u Hong Kongu. Osim Kine, SAD je još jedna zemlja koja predvodi razvoj tehnologije samovozećih vozila, s Waymovim operacijama u Los Angelesu i San Fransicu. Nadalje, WeRide je počeo nuditi robotaksi usluge putem Ubera u UAE. Testiranje autonomnih vozila odvija se u mnogim drugim zemljama, a Južna Koreja, Njemačka i Japan blizu su pokretanja robotaksi operacija ove 2025. godine.
Waymo lider na Zapadu
Za Waymo koji podržava Google, a koji je pokrenuo prvu američku robotaksi uslugu još 2020. godine, 2024. godina bila je velika godina rasta i skalabilnosti. Tvrtka je obavila ukupno 5 milijuna vožnji, od čega je 4 milijuna 2024. godine, što je povećanje od 400% u godinu dana. Nadalje, vožnje tjedno porasle su za 250% u posljednjih šest mjeseci. Waymo pruža svoje usluge u San Franciscu, Los Angelesu i Phoenixu, s planovima za proširenje na Miami, Austin i Atlantu.
Na tržištu na kojem se operateri bore da održe svoje poslovanje, što rezultira gašenjem (Cruise) ili dezinvestiranjem (Aptiv) programa bez vozača, Waymo je prikupio 5,6 milijardi dolara u krugu financiranja i još 5 milijardi dolara od Alphabeta, čime je njegov ukupni prikupljeni kapital prekoračio 11 milijardi dolara, a njegova procjena na 45 milijardi dolara. Time je Waymo daleko ispred svojih konkurenata.
Europa
Europska tvrtka Verne u partnerstvu s Mobileye najavila je kako će pokrenuti robotaksi uslugu u Zagrebu 2026. godine. Planiraju se proširiti na drugim gradovima u Velikoj Britaniji i Njemačkoj do 2027. godine. Cilj tvrtke je pružanje usluga u 11 gradova diljem EU-a, Velike Britanije i Bliskog istoka.
Counterpoint Research procjenjuje da će globalna robotaksi flota doseći 1,6 milijuna jedinica do 2035. godine.
Izgledi
Postoji nekoliko američkih konkurenata Waymu, poput Motionala i Zooxa, ali te su tvrtke još uvijek u fazi testiranja. Waymo je prešao preko 32,2 milijarde kilometara u stvarnom svijetu i simulaciji. Tesla se može pojaviti kao žestoki konkurent Waymu budući da ima više od 5 milijuna vozila opremljenih FSD hardverom i 3,2 milijarde kumulativnih kilometara prijeđenih s Tesla FSD-om do trećeg tromjesečja 2024. godine. Tesla ima prednost skalabilnosti jer je tvrtka prisutna u više zemalja diljem svijeta i prikuplja podatke iz tih zemalja za obuku svog AI modela. S druge strane, Waymo se širi na svoje prvo međunarodno tržište, Japan, gdje još uvijek uči o nijansama lijevog prometa prikupljajući podatke, trenirajući svoj AI model i mapirajući ključna područja.
Za razliku od zapadnog tržišta, Kina ima više igrača koji nude robotaksi usluge. Neki od njih su Baiduov Apollo Go i Pony.ai, AutoX i WeRide. Baidu se istaknuo kao jasan lider na konkurentnom tržištu, premašivši 8 milijuna kumulativnih vožnji u listopadu. Igrači kao što su WeRide, Pony.ai i AutoX ciljaju na tržišta izvan Kine. Tesla također planira predstaviti svoj FSD u Kini 2025. godine.