Napredak robotaksija u 2024. godini

Za industriju autonomnih vozila 2023. godina bila je više vezana uz tehničke, regulatorne i operativne izazove, dok je u 2024. godini ta industrija napravila korak naprijed

Gorden Knezović nedjelja, 12. siječnja 2025. u 06:05

Ostvaren je značajan napredak u skaliranju, komercijalizaciji i globalnom širenju. Tvrtke poput Wayma proširile su se na nove gradove, dok je Baiduov Apollo Go počeo raditi potpuno autonomno 24/7 u Wuhanu. Tesla je dao najočekivaniju najavu uvođenja svoje Cybercab kako bi poremetio robotaksi industriju kroz svoju viziju za "pristupačne robotaksije". Te najave ukazuju na smjer u kojem industrija ide.

Predvode Kina i SAD

Za sada je Kina vodeća na tržištu robotaksi vozila, s više od 16 gradova koji upravljaju autonomnim vozilima. Baiduov Apollo Go može se pohvaliti najvećom flotom od više od 400 vozila bez vozača u Wuhanu. Nedavno je također dobio odobrenje za testiranje samovozećih taksija u Hong Kongu. Osim Kine, SAD je još jedna zemlja koja predvodi razvoj tehnologije samovozećih vozila, s Waymovim operacijama u Los Angelesu i San Fransicu. Nadalje, WeRide je počeo nuditi robotaksi usluge putem Ubera u UAE. Testiranje autonomnih vozila odvija se u mnogim drugim zemljama, a Južna Koreja, Njemačka i Japan blizu su pokretanja robotaksi operacija ove 2025. godine.

Waymo lider na Zapadu

Za Waymo koji podržava Google, a koji je pokrenuo prvu američku robotaksi uslugu još 2020. godine, 2024. godina bila je velika godina rasta i skalabilnosti. Tvrtka je obavila ukupno 5 milijuna vožnji, od čega je 4 milijuna 2024. godine, što je povećanje od 400% u godinu dana. Nadalje, vožnje tjedno porasle su za 250% u posljednjih šest mjeseci. Waymo pruža svoje usluge u San Franciscu, Los Angelesu i Phoenixu, s planovima za proširenje na Miami, Austin i Atlantu.

Na tržištu na kojem se operateri bore da održe svoje poslovanje, što rezultira gašenjem (Cruise) ili dezinvestiranjem (Aptiv) programa bez vozača, Waymo je prikupio 5,6 milijardi dolara u krugu financiranja i još 5 milijardi dolara od Alphabeta, čime je njegov ukupni prikupljeni kapital prekoračio 11 milijardi dolara, a njegova procjena na 45 milijardi dolara. Time je Waymo daleko ispred svojih konkurenata.

Europa

Europska tvrtka Verne u partnerstvu s Mobileye najavila je kako će pokrenuti robotaksi uslugu u Zagrebu 2026. godine. Planiraju se proširiti na drugim gradovima u Velikoj Britaniji i Njemačkoj do 2027. godine. Cilj tvrtke je pružanje usluga u 11 gradova diljem EU-a, Velike Britanije i Bliskog istoka.

Counterpoint Research procjenjuje da će globalna robotaksi flota doseći 1,6 milijuna jedinica do 2035. godine.

Izgledi

Postoji nekoliko američkih konkurenata Waymu, poput Motionala i Zooxa, ali te su tvrtke još uvijek u fazi testiranja. Waymo je prešao preko 32,2 milijarde kilometara u stvarnom svijetu i simulaciji. Tesla se može pojaviti kao žestoki konkurent Waymu budući da ima više od 5 milijuna vozila opremljenih FSD hardverom i 3,2 milijarde kumulativnih kilometara prijeđenih s Tesla FSD-om do trećeg tromjesečja 2024. godine. Tesla ima prednost skalabilnosti jer je tvrtka prisutna u više zemalja diljem svijeta i prikuplja podatke iz tih zemalja za obuku svog AI modela. S druge strane, Waymo se širi na svoje prvo međunarodno tržište, Japan, gdje još uvijek uči o nijansama lijevog prometa prikupljajući podatke, trenirajući svoj AI model i mapirajući ključna područja.

Tesla se može pojaviti kao žestoki konkurent Waymu
Tesla se može pojaviti kao žestoki konkurent Waymu

Za razliku od zapadnog tržišta, Kina ima više igrača koji nude robotaksi usluge. Neki od njih su Baiduov Apollo Go i Pony.ai, AutoX i WeRide. Baidu se istaknuo kao jasan lider na konkurentnom tržištu, premašivši 8 milijuna kumulativnih vožnji u listopadu. Igrači kao što su WeRide, Pony.ai i AutoX ciljaju na tržišta izvan Kine. Tesla također planira predstaviti svoj FSD u Kini 2025. godine.