Elektronička trgovina u Hrvatskoj - Konkurencija je samo dva klika daleko

U Hrvatskoj danas postoji nekoliko tisuća internetskih trgovina koje rade legalno, kao registrirani obrti i tvrtke, a prodajom svega i svačega na Internetu, uz ove koji su se profesionalizirali, bavi se još nekoliko tisuća ljudi koji to rade oglašavajući svoju djelatnost preko Facebooka, Njuškala i drugih internetskih odredišta

Zvonko Pavić srijeda, 1. svibnja 2019. u 00:00
U Hrvatskim e-trgovinama najviše se prodaje potrošačka elektronika i razna oprema, slijede prehrambeni proizvodi i razna roba široke potrošnje, moda, kozmetika, namještaj i igračke
U Hrvatskim e-trgovinama najviše se prodaje potrošačka elektronika i razna oprema, slijede prehrambeni proizvodi i razna roba široke potrošnje, moda, kozmetika, namještaj i igračke

Glavni problem internetske trgovine u Hrvatskoj je dosta niska razina znanja o tome kako pokrenuti web-shop – vlastitu online poslovnicu. Istodobno, u Hrvatskoj nema dovoljno stručnjaka koji bi ljude zainteresirane za internetski biznis podučili osnovama e-trgovine. Uz to, analiza nekoliko stotina online trgovina koje su pokrenuli članovi udruge eCommerce Hrvatska, pokazala je kako ih većina ima problema s dizajnom sučelja web-stranice – u smislu da je kupcima ponekad teško naći ono što kod njih traže. Domaće web-trgovine nisu najbolje optimizirane – pripremljene tako kako bi ih se lakše našlo na internetskim tražilicama, a i tekstovi o proizvodima kod većine bi mogli biti bolji. Malo je opisa proizvoda napisano tako da mogu posjetitelje internetske stranice preobratiti u kupce.

Ključ je u povjerenju

U Hrvatskoj danas postoji nekoliko tisuća web-trgovina koje rade legalno, kao registrirani obrti i tvrtke, a prodajom svega i svačega na Internetu, uz ove koji su se profesionalizirali, bavi se još nekoliko tisuća ljudi koji se time bave oglašavajući svoju djelatnost preko Facebooka, Njuškala i drugih internetskih odredišta. Među tim gerila trgovcima dosta je onih koji rade neprofesionalno, netransparentno, krećući se u nekakvoj sivoj zoni. Ta “ekipa” djelomično je “zaslužna” za dosta nisko povjerenje u e-trgovine u našoj zemlji. Takvo stanje navelo je entuzijaste u udruzi eCommerce Hrvatska na pokretanje posebne kampanje, Safe Web Shop, pomoću koje provode certifikaciju internetskih trgovina i dokazuju pouzdanost pojedinog internetskog trgovca.

Kako bi što više hrvatskih web.trgovaca potakla na pristupanje postupku certifikacije, udruga eCommerce Hrvatska daruje im sustav za prikupljanje recenzija. Kvalitetne recenzije jedan je od najvažnijih alata u stjecanju povjerenja kupaca – pogotovo za one koji svoje proizvode prodaju i preko granice. Cilj udruge je povećati broj online trgovina u Hrvatskoj, kao i broj ljudi koji kupuju preko Interneta te broj kvalitetnih voditelja web-trgovina. Udruga eCommerce Hrvatska provela je, drugu godinu zaredom, istraživanje web-trgovina u našoj zemlji. U istraživanju je sudjelovalo 198 web-trgovina, članova udruge. Evo nekoliko naglasaka iz tog istraživanja.

Koliko zarađuju, što se prodaje?

Koliko, zapravo, zarađuju web-trgovci u Hrvatskoj? Prema ovogodišnjem istraživanju udruge eCommerce Hrvatska, najveći dio – 48 posto internetskih trgovina u našoj zemlji zarađuje do 300 tisuća kuna godišnje. Oko 20 posto internetskih trgovina zarađuje više od 300 tisuća do milijun kuna godišnje, 14 posto zarađuje ih više od milijun do tri milijuna, a 15 posto web-trgovina zarađuje više od tri milijuna kuna godišnje. U Hrvatskim e-trgovinama najviše se prodaje potrošačka elektronika i razna oprema – oko 32 posto, slijede prehrambeni proizvodi i razna roba široke potrošnje – 15 posto, moda – 15 posto, kozmetika, namještaj i igračke – svaka od tih kategorija drži oko pet posto ukupne količine robe koja se prodaje preko Interneta.

Prvo novac, pa šaljemo robu

Roba kupljena u Hrvatskoj preko Interneta, dostavlja se na razne načine. Najviše web- trgovina koristi više dostavljačkih tvrtki – njih 29 posto, a često (njih 12 posto) robu dostavljaju i sami. Od tvrtki koje web-trgovci koriste za dostavu približno podjednako koriste usluge Hrvatske pošte, GLS-a i Overseasa. Što se tiče plaćanja, hrvatski online trgovci – njih više od 30 posto – preferiraju plaćanje virmanom, odmah, a 25 posto robu naplaćuje pouzećem. Samo 20 posto ih pristaje na plaćanje kreditnim karticama – to će se poboljšati od rujna ove godine, kada će dvofaktorska autentifikacija biti obavezna prema tehničkim standardima nove Direktive o platnim uslugama (PSD2).

Plaćanje u poslovnici koristi 12 posto internetskih trgovina – to su oni koji imaju trgovinu i u fizičkom svijetu. PayPal koristi samo 10 posto web-trgovina u Hrvatskoj. Dobra stvar u svemu tome jest to što većina internetskih trgovina, posebno u posljednje vrijeme, nudi više mogućnosti plaćanja. Samo 11 posto internetskih trgovina planira otvoriti i vlastitu poslovnicu u nekom od većih gradova u kojima posluju. Gotovo 37 posto posluje ih i izvan Hrvatske, a gotovo isto toliko (34 posto) planira to raditi u najskorije vrijeme, prvo u zemljama regije. Visoka cijena dostave ono je što hrvatske internetske trgovine sprječava u bržem širenju prekograničnog poslovanja.

Gotovo 40 posto web- trgovina u Hrvatskoj je “one man band” – uglavnom se oslanjaju na outsourcing i angažiraju dodatno osoblje prema potrebi. Približno 20 posto zaposlilo ih je još jednu osobu (uz sebe), a nešto manje od 30 posto zaposlilo je više osoba.

Birokracija i tehnologija

Kao glavne probleme vlasnici web-trgovina u Hrvatskoj navode administraciju – njih gotovo 43 posto gomba se s knjigovodstvenim i pravnim zadaćama, a tehničke poteškoće – nedostatak informatičkih znanja i poznavanja specifičnih web-tehnologija – muči gotovo 23 posto internetskih trgovaca. Gotovo 20 posto ima ih problema s oglašavanjem i konverzijom kupaca, a za 15 posto hrvatskih online trgovaca problem je i pronalaženje novih kupaca. Što se tiče tehnoloških rješenja koja koriste kao platformu za svoju internetsku trgovinu – 34 posto ih koristi neka, njima posebno prilagođena rješenja, 33 posto koristi ih WordPress, 14 posto koristi ih Magento, a ostali koriste razne alate kao što su SAP Hybris, Shopify, i drugi. Zanimljivo je, gotovo 12 posto vlasnika web-trgovina ne zna koju platformu koriste.

Udruga eCommerce Hrvatska organizirala je svoju prvu konferenciju o elektroničkoj trgovini te na tom događaju okupila predstavnike iz tristotinjak tvrtki članova
Udruga eCommerce Hrvatska organizirala je svoju prvu konferenciju o elektroničkoj trgovini te na tom događaju okupila predstavnike iz tristotinjak tvrtki članova
Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska
Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.

 

e-Commerce