Miikka Rosendahl, studio virtualne stvarnosti Zoan - Dolazi virtualni turizam

Miikka Rosendahl poduzetnik je već 14 godina. Kada je prije više od 7 godina osnovao Zoan, uspio je povezati svoje dvije strasti: 3D vizualizaciju i programiranje, kreativno ih spojivši kroz projekt virtualne stvarnosti, prije svega kroz platformu za održivi turizam VR Helsinki

Gorden Knezović srijeda, 1. svibnja 2019. u 00:00
Miikka Rosendahl
Miikka Rosendahl

Virtualni turizam globalno je zanimljiva i rastuća tema. “Ljudi su sve svjesniji klimatskih utjecaja turizma i žele donositi odgovorne odluke. Projekt VR Helsinki podržava jedan od glavnih ciljeva glavnog grada Finske da bude pionir u održivom turizmu, a da pritom učvrsti njegov ugled grada koji koristi najnovije digitalne inovacije”, istaknuo je Rosendahl koji želi projekte koje, kako sam kaže, prisiljavaju njegov tim da probija granice. Prije projekta VR Helsinki dokazali su se na projektu virtualnog putovanja kroz vrijeme za Nacionalni muzej Finske. Kako predviđa Rosendahl, ako Google i Facebook ispune svoje obećanje da će uskoro milijardu ljudi koristiti tehnologiju virtualne realnosti, jasno je kako će i virtualna putovanja biti dio tog novog svijeta, svijeta bez financijskih i fizičkih ograničenja.

Osnivač i vlasnik Zoana iz Helsinkija, vodećeg VR studija u Europi, Miikka Rosendahl na konferenciji 3T – Tourism, Travel & Tech, održanoj 12. ožujka u Zagrebu, objasnio je kako je izrađena virtualna platforma glavnog grada Finske, jedinstvenog i ambicioznog projekta Virtual Reality Helsinki. Projekt je, inače, osvojio nagradu Europske komisije za novu europsku prijestolnicu pametnog turizma, a kriteriji ocjenjivanja uključuju održivi razvoj turizma, korištenje digitalizacije u turističkim uslugama, zanimljivo kulturno nasljeđe i inovativne turističke ponude.

Miikka Rosendahl
Miikka Rosendahl

Ambiciozan koncept

Mnogi gradovi u svojoj turističkoj ponudi već imaju real time kamere na prepoznatljivim lokacijama koje pokrivaju prostor od 360 stupnjeva na Internetu, no koncept VR Helsinki zamišljen je mnogo ambicioznije.

Planirali ste da VR Helsinki ima milijun virtualnih posjetitelja u 2019. Što virtualni turisti mogu doživjeti u Helsinkiju i kakav je interes za virtualni posjet Helsinkiju?

U virtualnom Helsinkiju (VR Helsinki), turisti zasad mogu posjetiti različite dijelove grada, kao što su popularno turističko mjesto Senatski trg, dom najpoznatijeg finskog arhitekta Alvara Aalta u Munkkiniemiju, i rekreativni ljetni otok Lonna – a sve to uz zvučnu podlogu stvorenu samo za to iskustvo i uz promjenu godišnjih doba. VR iskustvo kombinira ključne elemente Helsinkija: urbani gradski život, povezanost s prirodom i dizajnom.

U budućnosti će kroz VR Helsinki također biti moguće prisustvovati događajima kao što su koncerti ili umjetničke izložbe, pa čak i susresti se s prijateljima ili se vratiti u povijest kako bi se istražilo grad – sve to s bilo kojeg mjesta na svijetu. Dakle, VR Helsinki služit će kao digitalna platforma koja pruža različite vrste usluga.

Koja zemlja dolazi do najviše virtualnih turista u Helsinkiju, dolaze li mlađi ili stariji ljudi?

Imali smo lansiranje najnovije verzije VR Helsinki na startup i tech konferenciji Slush u Helsinkiju, početkom prosinca 2018. godine, te nakon toga i u Tokiju. Na oba predstavljanja imali smo zainteresirane ljude svih uzrasta, koji su čekali u redu da virtualno dožive Helsinki. Općenito gledano, imamo veliko zanimanje iz azijskih zemalja i vjerujemo da će srednje i starije generacije u budućnosti biti naša velika korisnička skupina kad uređaji za virtualnu realnost postanu dostupniji korisnicima.

Koje ste tehnologije koristili u razvoju VR Helsinki?

VR Helsinki digitalni je blizanac centra grada Helsinki, stvoren u visokokvalitetnom 3D-u za virtualnu stvarnost. Koristili smo uglavnom 3D modeliranje, uz dodatak uporabe fotogrametrije na određenim detaljima, kao što su, primjerice, kipovi. U projektu smo koristili razne alate kao što su Autodesk 3DS Max i Zbrush za modeliranje, Substance Painter za teksturiranje, i na završnom postupku Unreal Engine za stvaranje virtualnog iskustva.

Koji su drugi virtualni projekti na kojima ste radili?

Imamo pet godina iskustva u kreiranju virtualne stvarnosti, primjerice, naši projekti VR uključuju projekt svjesnosti situacije za zrakoplovnu tvrtku Finnair, živu sliku za Nacionalni muzej Finske i virtual reality iskustvo Antarktike.

Miikka Rosendahl
Miikka Rosendahl

Monetizacija

Kako planirate monetizirati VR Helsinki?

Naš je cilj u VR Helsinkiju stvoriti digitalnu platformu koju mogu koristiti i drugi pružatelji usluga. Monetizacija se temelji na licenciranju virtualnih okruženja i platforme.

Kakva je, prema Vašem mišljenju, budućnost virtualnog turizma?

Virtualni turizam omogućuje prelazak s današnjeg na prošlost i budućnost – doživljavanje stvari koje nisu moguće u stvarnom životu. U budućnosti turisti mogu obavljati brza putovanja širom svijeta i upoznati druge putnike i mještane, sve u virtualnoj realnosti, stvarajući ekološki prihvatljiviji i održiviji način putovanja.

Hrvatska je turistička zemlja. Kako Hrvatska, prema Vašem mišljenju, može razviti virtualni turizam?

Hrvatska bi mogla iskoristiti virtualni turizam stvaranjem virtual reality iskustava zanimljivih mjesta za posjet, i omogućiti virtualnim turistima da posjete zemlju s bilo kojeg mjesta na svijetu. Virtualni turizam može pomoći ublažavanju učinaka velikih masa turista koji poplavljuju europske gradove, kao što je Dubrovnik, nudeći održiviji pristup tradicionalnom turizmu.

Kakvi su Vaši daljnji planovi, imate li u planu neke nove projekte?

Nastavljamo dalje razvijati VR Helsinki, tako što ćemo u njega ugraditi više lokacija grada, i omogućiti virtualnim posjetiteljima Helsinkiju virtualnu komunikaciju između više posjetitelja, ugrađivat ćemo i nove različite događaje, kao što su koncerti. Virtualni Helsinki bit će javno dostupan tijekom ove godine.

Osim toga, počeli smo modelirati virtualni Tokio u sklopu priprema za Ljetne olimpijske igre 2020. godine u tom gradu.

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.